شناسهٔ خبر: 48673630 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر ارشاد:

تغییر زندگی با اتفاقات پرجهش و سریعتر در عصر دیجیتال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انسان کهن و دیرین را به انسان ماقبل آتش و ما بعد آتش تقسیم می‌کنند، در تقسیم بندی جدید ما باید انسان را به انسان ماقبل سایبر و مابعد سایبر تقسیم کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر سید عباس صالحی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال افزود: ترکیب اتفاقات تازه در عصر مدرن و فضای عصر دیجیتال، یک دنیای تازه را در حوزه زندگی فردی و زندگی اجتماعی انسان پدید آورده است.
وی بیان کرد: در عصر دیجیتال که چند دهه با آن زندگی می‌کنیم و عملا فضایی از زندگی تازه را در پیشروی ما قرار داده، اتفاقات پرجهش و سریعتری را در حوزه‌های مختلف داشته ایم و شاید هنوز اُفقی از آن را آنطور که باید و شاید تصویر نکرده ایم.
آقای صالحی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد، قالب تولید دگرگون شده و مادر فضای اقتصاد تولید پیشین که برفضای تولید انبوه در دوره اقتصاد صنعتی مبتنی بود، در عصر دیجیتال این تولید انبوه به تولید مشتری محور و درخواستی تبدیل شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه رسانه، رسانه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های جمعی شده و قالب مخاطب محوردر رسانه به قالب کاربر محور تبدیل شده است. رسانه‌های کلاسیک که عمدتا تک رسانه‌ای بودند به چند رسانه‌ای تبدیل شدند.
آقای دکتر سید عباس صالحی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست و امنیت اتفاقا قابل توجهی در عصر دیجیتال رخ داده بیان کرد: می‌توان گفت مفهوم قدرت عوض شده و اگر در عصر ماقبل دیجیتال حتی تافضای دوره مدرن ماقبل دیجیتال قدرت، قدرت سخت بود، اما در عصر دیجیتال، قدرت بر داده و پردازش داده تبدیل شد.
وی گفت: با همه این اتفاقات رخ داده فضای مجازی در این چند دهه، چندین دغدغه وجود دارد که طبیعتا همراه با پیشرفت‌ها حرکت داشته است.
آقای صالحی تکثر و انباشت اطلاعات، واقعیت کاذب یا شبه واقعیت، مناسک و شعائر و هویت را از دغدغه‌های فضای مجازی دانست و افزود: همه این دغدغه‌ها به حق است و باید حتما به آن‌ها توجه کرد و به دنبال حل آن بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دغدغه پنجم این است که در فضای عصر دیجیتال، کتاب چه می‌شود؟؛ در این حوزه هم اتفاقاتی از قبیل کتاب‌های صوتی، مسیر‌هایی که برای کتاب‌های الکترونیک انجام شده رخ داده که جای تقدیر دارد.

نظر شما