شناسهٔ خبر: 48670000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

همه آنچه در مراسم تنفیذ روسای جمهور ایران گذشته است

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر ایران است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  تنفیذ تا زمانی است که عمل بر طبق موازین اسلام باشد، نشان می‌دهد که امضای، ولی فقیه به نتیجه انتخابات مردم مشروعیت می‌دهد چنانکه نخستین رهبر ایران در همه تنفیذ‌های ریاست جمهوری مسئله نصب الهی رهبر و لزوم تأمین مشروعیت الهی تمامی بخش‌های نظام را مطرح کرده‌است.
 
تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند. بر این پایه عزل نهایی رئیس‌جمهور توسط مقام رهبری، نتیجه منطقی امضای حکم ریاست جمهوری است که پس از رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور از سوی مجلس یا حکم به تخلف قضائی او از سوی قوه قضائیه صورت می‌پذیرد.
 
رئیس‌جمهوری ایران پس از رهبری دومین مقام سیاسی بلندپایه کشور است و قوه مجریه (یکی از قوای سه‌گانه ایران) تحت امر او قرار دارد. رئیس‌جمهور برای یک دوره چهار ساله توسط رای مردم برگزیده می‌شود که بیشینه برای یک دوره پیاپی قابل تکرار است.

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی، مشهور به سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌جمهور ایران که در انتخابات ۲۸خرداد ۱۴۰۰پیروز شده‌است؛ فردا(۱۲مرداد سال ۱۴۰۰)تنفیذ خود را از رهبر جمهوری اسلامی ایران خواهد گرفت.

تحلیف حکم ریاست جمهوری هم پس از مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور با حضور رییس دیوان عالی کشور و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی انجام می‌گیرد. در این مراسم رییس جمهور منتخب سوگند یاد کرده و پس از امضا آن را تقدیم رئیس مجلس می‌کند.
<div id="video-display-embed-code_409404" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/822817/409404?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما