شناسهٔ خبر: 48663531 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سواد رسانه‌ای کلید زندگی مجازی است/ تولید محتوا بزرگترین دغدغه اطلاع‌رسانی

داور فنی بخش محتوای دیجیتال جشنواره رسانه‌های دیجیتال گفت: تولید محتوای دیجیتال بزرگترین دغدغه فعالان اطلاع‌رسانی در حوزه فضای مجازی است.

صاحب‌خبر -

علیرضا رجبی در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس گفت: امروزه اینترنت و محتوای دیجیتال بیشترین سهم از آگاهی‌رسانی در جهان را دارد به طوری که حتی کتاب‌ها و مجلات که روزی منابع اصلی اطلاعاتی بودند تبدیل به محتوای دیجیتال شدند. لذا تولید محتوای دیجیتال به بزرگترین دغدغه بین افرادی که قصد اطلاع‌رسانی به هر نحو و هدفی را دارند تبدیل شده است.
وی با تاکید بر افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات در نتیجه تولید محتوای دیجیتالی افزود: محتوای دیجیتالی در عین فراگیری و تعاملی‌بودن به دلیل در دسترس بودن، محرک افراد برای مطالعه بیشتر است چرا که محتوای اطلاعاتی در فضای مجازی مشکلات دسترسی به محتوای اطلاعاتی فرم‌های سنتی را ندارد.
وی با اشاره به اینکه با وجود انواع مختلفی از مطالب موجود در فضای مجازی موضوع نحوه ارائه اطلاعات از سوی کارشناسان اطلاعات با جدیت دنبال می‌شود تصریح کرد: با ادامه محبوبیت تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتابخوان‌ها مصرف‌کننده متوسط، اکنون گزینه‌های گوناگونی دارد که علاوه بر رایانه خود، برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود از دیگر ابزار اطلاع‌رسانی نیز استفاده کند.
رجبی ادامه داد: برای موفقیت در عرصه محتوای دیجیتال، سازندگان محتوا باید بهترین روش برای ارائه محتوای اطلاعات خود را بسته به نیاز مخاطب به مصرف کنندگان ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از رسانه‌های قدیمی و جدید جامعه ما را احاطه کرده است به طوری که ما را مجبور به گسترش مفهوم سواد و ارتقاء آن از خواندن و نوشتن، به مشاهده عمیق در استفاده از رسانه‌های گوناگون، برای دسترسی، فهم و ایجاد ارتباطات کرده است خاطر نشان کرد: سواد رسانه‌ای سبب می‌شود تا جهت‌یابی فرد با دوراندیشی و درایت و نیز درک موقعیت‌ها همراه شود. بر این مبنا انتخاب و گزینش رسانه‌ها به صورتی هدفمند و گزیده موجب تثبیت و ارتقاء موقعیت مخاطب می‌شود  و به طور کلی، سواد رسانه‌ای سعی دارد خواندن سطرهای نانوشته رسانه‌های متنی، تماشای پلان‌های یک نمایش یا شنیدن صداهای پخش شده از رسانه‌های الکترونیکی را به مخاطبین بیاموزد و قدرت درک نحوه کار رسانه‌ها و معنی سازی را در آن‌ها تبیین کند.
داور دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: نظر به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به تبع آن پیشرفت زیرساخت‌های تولید محتوا در قالب‌های فیلم، موشن‌گرافیک، کاریکاتور، پوستر و عکس نیاز به آموزش و بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای و شناخت انواع محتوا بیش از پیش احساس می‌شود.
رجبی افزود: جشنواره رسانه‌های دیجیتال نیز که در گذشته قالب محور بوده و بیشتر تمرکز خود را روی زیرساخت‌ها معطوف کرده بود، از دوره یازدهم که با ثبات در زیرساخت مواجه شد رویکرد خود را به محتوا محوری تغییر داد بنابراین در جشنواره امسال شاهد پیشترفت چشمگیری در بالارفتن کیفیت تولیدات و آثار ارسالی به دبیرخانه بودیم.
وی تصریح کرد: فعالیت نوجوانان در جایگاه تولیدکنندگان محتوا از نکات قابل توجه در جشنواره دوازدهم رسانه‌های دیجیتال است که افزایش کمی و کیفی آثار نویدبخش آینده روشن کشورمان در حوزه تولیدات محتوا در فضای مجازی است.

نظر شما