شناسهٔ خبر: 48658392 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

انتخاب رشته اجباری، تضمین کننده آینده نیست

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: انتخاب رشته اجباری والدین برای دانشگاه تضمین کننده آینده داوطلبان نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مهدی معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، درباره انتخاب رشته اجباری اظهار کرد: دانش آموزان و والدین نباید به هیچ عنوان استرس انتخاب رشته داشته باشند.

او افزود: استرس بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری هیچ فایده‌ای برای داوطلبان نداشته و موضوعی را تغییر نخواهد داد.

مهدی تصریح کرد: تحصیلات عالی و ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص تنها راه موفقیت نیست و راه‌های متفاوتی برای پیروزی به خصوص در بازار کار وجود دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تجربه جهانی نشان می‌دهد همه مسیر‌های موفقیت به دانشگاه و تحصیلات عالیه ختم نمی‌شود، بلکه داوطلبان می‌توانند در فضا‌های دیگر موفق باشند و ضرورتا به دانشگاه و رشته فکر نکنند.

مهدی بیان کرد: اگر چه یکی از راه‌های اصیل و مورد توجه اسلام و جهان ادامه تحصیل در دانشگاه است، اما داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها نباید این موضوع را به چالش تبدیل کنند.

او گفت: انتخاب رشته و دانشگاه بر اساس تلاش قبلی دانش آموز و خانواده آن‌ها باید باشد؛ ضرورتا این تلاش و عملکرد باید همسو با نیاز‌های آینده و بازار کار باشد؛ در غیر اینصورت شکست به همراه خواهد داشت.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: برای موفقیت در آینده به مهارت، دانش و تلاش بیشتری نیاز داریم که قطعا گذشته نمی‌تواند تضمین آینده باشد.

مهدی افزود: شاید در مدرسه نمره تعیین کننده موارد زیادی باشد، اما در دانشگاه نمره حداقل معیار برای موفقیت است و حداقل به توسعه انسانی، اجتماعی، فردی و مهارتی نیاز است تا داوطلبان بتوانند در بازار کار و زندگی اجتماعی موفق شوند.

او با بیان اینکه انتخاب رشته و دانشگاه نباید به هیچ عنوان بر اساس اجبار والدین و بستگان انجام شود، تاکید کرد: انتخاب رشته موضوع حساسی است و قبولی در آن بستگی به هوش و استعداد دانش آموز دارد.

انتخاب رشته دانشگاه محصول چندین متغییر است

معاون دانشجویی فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: تجربه جهانی به ما دیکته می‌کند که موفقیت در بازار کار و انتخاب رشته یک معادله چند متغیری است که با یک تصمیم نمی‌توان آینده دانش آموز را ترسیم کرد؛ بنابراین خانواده‌ها و داوطلبان باید در نظر داشته باشند که انتخاب رشته و دانشگاه محصول چندین متغیر است که استعداد و علاقه فرد و بازار کار ایران و جهان باید در انتخاب رشته دانش آموزان موثر باشد و والدین نباید شغل مورد علاقه خود را سرکوب فرزندانشان کنند و آن را به اجبار وارد رشته‌های مهندسی و پزشکی کنند.

مهدی بیان کرد: انتخاب رشته اجباری می‌تواند در آینده باعث هدر رفتن وقت و انرژی داوطلبان شود؛ بنابراین انتخاب رشته باید به صورتی انجام شود که تضمین کننده قطعی داوطلبان در آینده باشد؛ بنابراین اگر به اجبار انجام شود نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

نظر شما