شناسهٔ خبر: 4865803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رئیس جمهور در مراسم تجلیل از معلمان نمونه؛

معلمان و اساتید رسالت بزرگی بر دوش دارند

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط امروز با چند دهه گذشته فرق می کند، گفت: جوانان و نوجوانان ما امروزه تاثیرگذارند. حجت الاسلام حسن روحانی تصریح کرد ما امروز با تهاجمات گسترده ای روبرو هستیم و معلمان نقش مهمی در واکسینه کردن در برابر این مسائل دارند

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشور ، با بیان فناوری های نوین پیرامون نوجوانان و جوانان گفت: امروزه کار معلمی دشوارتر از گذشته شده است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه پرسشگری جق دانش آموزان است، گفت: هر چه کلاس امن تر باشد ، آن کلاس برای پرسشگری دانش آموز بهتر خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه ایرانیان در فرهنگ های دیگر تاثیر گذار بوده اند و از دیگر فرهنگ ها بخش های مفیدش را می گرفتند، افزود: از فرهنگ ها و سبک های دیگر زندگی نکات درست را می آموزیم که این حفظ هویت فرهنگی است و تحت تاثیر تهاجم فرهنگی بودن نیست.

رئیس جمهور در جمع معلمان
رئیس جمهوری در عین حال تصریح کردکه ما امروزه با تهاجمات گسترده ای بر اخلاق، رفتار و سبک زندگی روبرو هستیم و معلمان نقش مهمی در واکسینه کردن در برابر این مسائل دارند.

رییس جمهوری در ادامه نقش نوجوانان و جوانان را در جامعه زیاد دانست و گفت: نه تنها اینکه آنها فردا را می سازند بلکه همین امروز را هم می سازند.
روحانی با بیان اینکه جوان ها و نوجوان های ما امروز با دنیا در ارتباط هستند گفت:شاید 20 سال گذشته شرایط دیگری در کشورما حاکم بود ؛شاید محیط مدرسه اولین محیطی بود که نوجوان بعد از خانه با آن ارتباط داشت و با سخنان معلم و اخلاق و شیوه معلم آشنا می شد اما امروز قبل از ورود به مدسه گاهی می بینید یک نوجوان 6 و 7 ساله هم موبایل دارد و یا از موبایل پدر و مادرش استفاده می کند ؛ نه تنها برای بازی از کامپیوتر خانه استفاده می کند و حتی خیلی از مسائل را با آن آشنا می شود.
وی ادامه داد: حتی شاهدیم آن زمانی که خواندن و نوشتن را بلد نیست هم تصویر و فیلم و وانیمیشن را می بیند وحتی بر مبنای آن برداشت و تحلیل و تفسیر می کند.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز نوجوان ما قبل از مدرسه مخصوصا در دوران متوسطه با خیلی محیط های دیگر آشنا است و اینجا وظیفه معلمی را سخت تر و سنگین تر می کند؛ که چه کار می توان کرد.
روحانی تصریح کرد: برخی می گویند راه واکسینه کردن و برخی می گویند استریلیزه کردن است .
برخی می گویند نمی توان جامعه را واکسینه کرد
وی اضافه کرد: خیلی ها در جامعه ما اینگونه هستند که جای بحث دارد و می گویند نمی توان جامعه را واکسینه کرد؛ما می توانیم جامعه را در برا بر انواع تهاجمات واکسینه کنیم یا باید استریلزه کنیم ؛ خوب اگر استریلزه کردیم در آن محیط استریل شده مفید است و به محض خروج از آن محیط همه زحمات که بود بر باد می رود.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: اما اگر واکسینه کرده باشید به راحتی به جامعه و جوامع و حتی در کشورهای دیگر که دارای انواع میکروب ها است هم می رود و هیچ مشکلی برایش پیش نمی آید.
روحانی تصریح کرد: اساس تفکر و دین اسلامی و آنچه از قرآن بر آمده بر مبنای واکسینه کردن جامعه است البته گاهی هم در بعضی مواقع استریلیزه کردن هم درست است اما اساس بر مبنای واکسینه کردن است.
وی با یادآوری ماه مبارک رمضان گفت: روزه وسیله ای است که شما را تقویت می کند تا در برابر انحراف بایستید ؛ و شما را در برابر انحراف قوی می کند و تقوا یعنی همین و تقوا قدرت ایستادگی است؛ اساس دین این است که یک انسان مومن آنچنان قوی باشد که از محیط مهاجم نترسد و برود و تحت تاثیر قرار نگیرد بلکه تاثیر بگذارد.
رئیس جمهوری با بیان این پرسش که چه باید بکنیم گفت: واکسینه کردن کار مشکل و پیچیده ای است؛ما تهاجمات مختلفی امروز داریم بر اعتقاد، عقاید، دین و اخلاق دین و سبک زندگی داریم.
روحانی خاطر نشان کرد: امروز غرب شعار ش این است می گوید رهبری فکری و فرهنگی دنیا با غرب است و آمریکایی ها هم مدعی اند که رهبری غرب با ما است ؛ این ادعا است و به نظر من هیچ کدامش هیچ وقت محقق نمی شود ولی در حال دنبال کردن هستند.
وی اضافه کرد: آمریکا فکرمی کند رهبری فرهنگی جهان را بر دوش دارد و غرب هم فکر می کند رهبری جهان را دارد اما آمریکایی ها تصور می کنند حتی رهبری غرب را هم آنها به عهده دارند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اساس اصلی انقلاب و دین ما بر پایه استقلال است گفت: ما روی پای خود ایستاده ایم ؛ ما در برابر فرهنگ های دیگر اگر نکته خوبی دارند گرفته و می آموزیم اشکالی ندارد ؛ ممکن است هر فرهنگی یک نکته مثبتی داشته باشد.
روحانی ادامه داد: علم و هنر و را از همه می آموزیم و اگر سبک زندگی خوبی است را از همه می آموزیم اما در عین حال چارچوب فکری و استقلال فکری و هویت فرهنگی مان بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: اگر معلمی فکر کند که تنها وظیفه اش یاد دادن خواندن و نوشتن و چارچوب علوم مختلف و وارد کردن دانش آموز در دانش ها و آموخته مختلف است و بس حتما این فکر دقیق نیست و ما هم نگفته ایم وزارت آموزش بلکه گفته ایم وزارت آموزش و پرورش.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه ایرانیان در فرهنگ های دیگر تاثیر گذار بوده اند و از دیگر فرهنگ ها بخش های مفیدش را می گرفتند، افزود: از فرهنگ ها و سبک های دیگر زندگی نکات درست را می آموزیم که این حفظ هویت فرهنگی است و تحت تاثیر تهاجم فرهنگی بودن نیست.
رییس جمهوری کشورمان با یادآوری خاطرات دوران مدرسه گفت: خاطرات دوران مدرسه و معلم فراموش ناشدنی است .
روحانی معلم بودن را لذت بخش دانست و گفت: معلمی کار سختی است و باید توام با متانت، صبر و حوصله باشد.
وی ادامه داد: وقتی آدم در یک کلاسی رفته و درس می دهد یک لذتی وجود دارد؛وقتی نکته ای را به کسی می آموزی گویی آن دانش ، علم و حرف را زنده و متولد کرده ای و در ذهن دانش آموز نشاندی تا او بتواند راه نو را بیاموزد؛پس معلمی هم سخت و لذت بخش است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایط خاصی قرار داریم گفت: از یک طرف کشور با عظمتی مثل ایران پیش روی ماست کشوری که انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر رسانده و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته و امروز شرایط ویژه ای را پشت سر گذاشته و پیش رو دارد.
روحانی تصریح کرد: آنچه پشت سر گذاشته شده عبرت آموز است و آنچه پیش رو می باشد نیز جای تامل و دقت دارد که چگونه مسیر را طی کنیم.
وی ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ نهادی در ذهن همه ما کهن تر و مقدس تر از نهاد مدرسه باشد؛ آن مدرسه ای که حتی رسول خدا بعنوان بزرگ ترین معلم در تاریخ بشریت و حتی از آن بالاتر در جایگاهی که خداوند خود را معلم می داند و تعلیم می دهد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: صفت معلمی از آن حق است و او بالاترین تعلیم دهنده بشریت است؛ راه زندگی را او با فطرتی که در وجود ما قرار داده به ما آموخته است؛ وجدانی که در باطن ما قرار داده تا ما آن قاضی که هر آن بر عمل ما به نیکی قضاوت می کند و ما را در تاریکی و روشنایی راهنمایی می کند، به خوبی تحقیق می کند ، بازپرسی می کند ، داوری می کند و دادنامه خود را صادر می کند.
وی افزود: اینها همه راه های هدایت حق است و همه طبیعت از برگ سبز درختان که هر ورقش دفتری است تا سراسر خلقت برای ما درس است.
روحانی افزود: همه ما خاطرات روزهای اولیه ای که به مدرسه رفتیم ، نوجوان هایی که در کنار ما به مدرسه آمدند و معلمانی که گاهی با چهره ای گشاده، گاهی با دغدغه خاطر بودند را به خاطر داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر کلاس اولی ها یک روز زودتر به مدرسه می روند اما آن روزها روز اول مدرسه هیچکس آن خاطره را از یاد نمی برد؛ آنگاه که معلم می خندید، عصبانی می شد، و آنگاه که دانش آموزی را تشویق می کرد.
روحانی همچنین به مکتب های قدیم اشاره کرد و گفت: مکتب های قدیم هم به نوعی نهاد مدرسه بودند؛ شاید شما با آنجا سروکار نداشتید اما حداقل من سروکار داشتم و خاطرم هست که قرآن را چگونه به ما یاد می دادند.
وی اظهار کرد: دوران طلبگی یا دانشگاهی هم باز نوعی مدرسه است و خاطرات آن همواره در ذهن ها می ماند و تاثیرگذار است.
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه معلمان گفت: در مراحل زندگی هرچقدر انسان رشد پیدا می کند باز هم پدر جایگاه خود را دارد و مادر جایگاه خود را و معلم نیز همواره معلم است؛ انسان به هر جایگاه یا مقامی که برسد باز هر زمانی که معلم را می بیند احترام می گذارد که این موضوع نه تنها در اخلاق دینی ما بلکه در اخلاق فطری ما جای دارد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: یک پایه اصلی اساس انقلاب ما استقلال است ؛ ما در برابر فرهنگ های دیگر اگر نکته خوبی دارند ، می آموزیم و علم و هنر را نیز از همه می آموزیم و اشکالی ندارد اما در عین حال چارچوب فکری ، استقلال فکری و هویت فرهنگی مان بسیار مهم است.
وی افزود: اگر معلمی فکر کند که تنها وظیفه اش یاد دادن خواندن و نوشتن و وارد کردن به دانش ها و آموخته ها هست، حتما فکر درستی نیست. ما هیچگاه نگفته ایم وزارت آموزش و همواره اعلام کردیم وزارت آموزش و پرورش؛ اگر آموزش و پرورش است و دانش آموزان را باید واکسینه کنیم وظیفه سختی بر دوش معلمان قرار دارد.
وی در ادامه به طرح این سوالات پرداخت که آیا محیط و شرایط بی اشکال است یا محیط مدرسه ما درست است؟ محیط، محیط امنی است ؟ امنیتی نه، یعنی دانش آموز سر کلاس درس بدون دغدغه و ناراحتی سوالی که دارد را می پرسد و نظم کلاس و ادب در مقابل معلم را قبول دارم اما در عین حال دانش آموز باید بدون دغدغه بتواند بپرسد و اگر چند بار پرسید با چهره به هم کشیده معلم تنبیه نشود.
رئیس جمهوری تاکید کرد: نگاه معلم به دانش آموز بسیار مهم است و باید این نگاه مهربانانه و توام با رحمت باشد. وی تصریح کرد: آیا دانش آموز در کلاس درس حق نقد و انتقاد کردن نه تنها در شرایط تدریس و حتی اداره کشور می تواند داشته باشد؟ هرچه دانش آموز بتواند سوال کند آن کلاس برای پرورش مهیاتر است.
رئیس جمهوری گفت: از وزیر آموزش و پرورش می خواهم که این موضوع را در بخش تحقیق مطرح کند که دانش آموزانی که از مدرسه فارغ شده و به محیط علم نرفته اند اگر بعد از دو سال از او سوالی شود ، آیا او آن چیزی که در کلاس درس آموخته را به خاطر دارد؟
وی ادامه داد: شاید خود معلمان بهترین راهنمای ما باشند و بهترین نظر را آنها بدهند که بر چه چیزی تاکید کنیم یا به چه چیزی نیاز داریم که آموخته ها در ذهن دانش آموز باقی بماند.
روحانی اضافه کرد: باید راهی را پیدا کنیم که دانش آموزان آن چیزهایی که ضروری و لازم است هیچگاه از یادشان نرود؛ چهار عمل اصلی ریاضی هیچگاه یادشان نرود و هیچ وقت مثلث و مربع و لوزی را فراموش نمی کند و حتی محیط و مساحت گرفتن نیز یادش نمی رود اما خیلی چیزهای دیگر را فراموش می کند.
وی گفت: چه کار کنیم که وقتی دانش آموز از مدرسه خارج شد بتواند عنصری فعال در جامعه باشد و چگونه مهارت های زندگی و حرفه ای را به دانش آموزان آموزش دهیم.
وی افزود: باید از تجربه های دیگر کشورها استفاده کنیم ؛ در ابتدا نظام آموزشی ما دبستان و دبیرستان بود و بعد تغییر کرد و دوباره آن را مثل اول درست کردیم و چند سال بالا و پایین کردیم که نمی خواهم به این مسایل ورود پیدا کنم.
ما در گذشته سبکی که در دبیرستان دانش آموزان تقسیم می شدند ، ادبی ، ریاضی و طبیعی بود. آیا ما باید به همان صورت تقسیم کنیم ؟ در برخی کشورها تا پایان دوره متوسطه دروس عمومی و در برخی جاهای دیگر استعدادسنجی می شود و دانش آموز پس از اتمام دوره وارد حرفه می شود.
روحانی با تاکید بر اینکه نمی توان در اتاق در بسته تصیم گیری کرد ، گفت: باید صنعت و بخش کشاورزی را صدا بزنیم و از بخش های مختلف کمک بگیریم.
وی گفت: ما جوانانی می خواهیم که ملت و کشورشان را دوست داشته باشند همچون معلمان و دانش آموزانی که در هشت سال دفاع مقدس برای ایثار و فداکاری حرکت کردند؛ مهم است که بدانیم شیوه و روش امروز ما ایراد دارد یا درست است.
وی گفت: گزارش هایی به من رسیده است که هنوز مطمئن نیستم و برای بررسی آن را ارجاع دادم؛ که برخی کتاب های درسی ما برای دانش آموزان خسته کننده است و دانش آموزان با ذوق ادامه نمی دهند و درس را رها می کنند و حتی در این گزارش ها موضوع دیپلم ردی نیز مطرح شده است.
روحانی گفت: من گفته ام که در این زمینه ها بحث و بررسی شود و شما معلمان نیز بعنوان معلمان نمونه باید راهنمایی کنید و بگویید که چه فکری می کنید؟ آیا برخی علوم خسته کننده است؟ آیا بیش از حد متوسط هوش دانش آموزان است؟ در برخی از سال های آخر تحصیل زندگی دانش آموزان بهم می خورد؟ آیا این درست است که هرچه می خوانند علاوه بر آن باید کلاس های دیگر بروند و تست زدن یاد بگیرند؟ من بعنوان طرح مساله این مباحث را مطرح می کنم تا در این زمینه ها فکر کنیم.
 باید به جوانان و نوجوانانمان مدارا ، تحمل و سعه صدر را یاد بدهیم
روحانی افزود: ما در جامعه ای هستیم که باید به جوانان و نوجوانانمان مدارا ، تحمل و سعه صدر را یاد بدهیم؛ هم با بیانمان و هم با عملمان؛ جامعه ما در برخی از موارد بی تحمل شده و آستانه تحملش پایین است و زود روبروی هم قرار می گیریم.
روحانی گفت: در زندگی عادی، زندگی خانوادگی و زندگی سیاسی مان زود رودرروی هم قرار می گیریم؛ ما ملت ایران دارای دین عظیم اسلام و پیرو خاندان اهل بیت و رسالتیم، چطور باید کاری کنیم که در کلاس های درس سعه صدر ، مدارا ، تحمل و دوری از افراط گری را به دانش آموزان یاد بدهیم؟ جامعه اسلامی ، جامعه تعاون و یاری یکدیگر است نه اینکه هر کس به فکر خویش و خانواده خویش باشد.
 شهید مطهری افراطی ها و متحجرین را تحمل نمی کرد
روحانی اظهار داشت: در این زمینه باید تلاش و کوشش کنیم؛ الگوی ما در معلمی بعد از انقلاب شهید مطهری است، شهید مطهری معلم نمونه و الگوی ماست؛ وی دنیای صبر و تحمل بود و افراطی ها و متحجرین او را تحمل نمی کردند و راه مطهری که راه اعتدال بود برای خیلی ها قابل تحمل نبود.
وی با اشاره به نگاشتن کتاب داستان راستان توسط شهید مطهری گفت: گاهی انسان در جمعی قرار می گیرد که باید با منطق آنها صحبت کند و حضرت علی(ع) نیز برای اینکه بچه های یتیم خوشحال شوند مثل کودکی می شد و با کودکان بازی می کرد؛ در آن زمان مطرح می شد که چگونه یک آیت الله قصه نوشته است.
رئیس جمهوری گفت: باید بدانیم چه نکته ای را مطرح کنیم که جامعه ما در مسیر پیشرفت و تحول مثبت قرار گیرد. جامعه و مردم ما مشکلات زیادی در زندگی دارند؛ شما معلمان در سراسر کشور و اساتید و همچنین همه مردم امروز بار رسالت بزرگی بر دوش دارید. مشکلات کشور بی تردید حل شدنی است، مسیر سختی وجود دارد اما شدنی است.
وی افزود: بگذاریم امید مردم بر سر جایش بماند و بگذاریم نشاط مردم بر سر جایش بماند. همه به همه کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم و از منفعت شخصی و خانواده خود به نفع جامعه مان بگذریم.
روحانی گفت: ما می توانیم معضلاتمان را با دنیا برطرف کنیم، ما می توانیم فناوری ها را به کشور وارد کنیم و وضع بهداشت و سلامت و محیط زیست را بهتر کنیم و در مقابل کمبود و نبود آب بایستیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: نقد اشکالی ندارد اما اصل برای ما منافع ملی ، فرهنگ ایرانی اسلامی و هویت ایرانی اسلامی جوانان می باشد؛ اگر این اصول را از یاد نبریم ما موفق خواهیم شد.
رئیس جمهوری با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب به نام فرهنگ و اقتصاد و گفت: بار فرهنگ در سال فرهنگ و اقتصاد بر دوش شما معلمان است. نکته هایی که من در اول مهر بر آنها اصرار کردم هنوز اصرار دارم؛ بر خواندن و افزایش کتابخوانی، بر نوشتن و زنگ کتابخوانی و انشاء و زنگ گفت وگو برای سال های آخر که همان جدال احسن است که در قرآن بر آن تاکید شده است.
وی خطاب به معلمان گفت: بگویید چه کار کنیم برای فرزندان و نسل آینده محیطی بهتر ایجاد کنیم تا آن را بتوانیم برای زندگی امروز و فردا بهتر پرورش دهیم.
روحانی ادامه داد: دولت همه وظایف خود را در برابر معلمان از یاد نبرده است و می داند اگر کلاس درس خوب می خواهد باید ذهن معلمان آرام باشد ؛ در حد توانمان در بودجه امسال تلاش کردیم و هر مقدار که در توان داریم کمک خواهیم کرد.
روحانی گفت: تاکنون یک هزار و 900 میلیارد تومان برای پرداخت کسری ها و بدهی های گذشته پرداخت شده است و برای حل معضل پاداش بازنشستگان 700 میلیارد تومان سازمان مدیریت اختصاص داده و هر مقداری که دولت در توانش باشد در این زمینه تخصیص خواهد داد.
 

رئیس جمهور در جمع معلمان

دانلود
 

 

رئیس جمهوری در این مراسم از 43 تن از معلمان نمونه کشوری و دو استاد دانشگاه فرهنگیان نیز با اهدای لوح تقدیر کرد .
در این مراسم ، محمد علی گلستانی  شیشوان و صمد ولائی اسکوئی از آذربایجان شرقی ، آرام احمد پور ازآذربایجان غربی ،  امید علی نایب پور از اردبیل ،  غلامحسین منصوری و زهره حمزه لو از اصفهان ،  سیده معصومه میرحسینی از البرز و پرویز بگرضایی از ایلام ،  لوح تقدیر خود را از دست رئیس جمهوری دریافت کردند .
نصرالله نوروزی از بوشهر ،  پریسا ابوالحسنی فروغی و صدیقه عدنانی حسینی و لیلا هنرمند از شهر تهران ،  سید امیر ذکی و احمد فرهودی از شهرستان های استان تهران ، جان بابا آقایی نژاد از چهارمحال و بختیاری ،  یوسف سالاری از خراسان جنوبی ،  غلامرضا اسماعیلی چمن آبادی و محمد رحمان پور و معصومه نیک فرجام از خراسان رضوی ، دیگر معلمان نمونه ای هستند که از آنان تجلیل شد .
در این مراسم همچنین حسن فریدی از خراسان شمالی ، ایوب مردانی و لیلا حسین نژاد از خوزستان ، علی بهرامی هیدجی از زنجان ،  محمد شاه حسینی از سمنان ،  زهره  افشاری از سیستان و بلوچستان ، فرزانه منشی زاده و نعمت الله مختاری و احسان بدری طیبلو از فارس ، ضیاء قاسمی مدانی از قزوین ، یوسف رضا حامدی کیا از قم ،  کبری اعظمی نژاد از کردستان ، منور منصوری و فاطمه آتش پنجه از کرمان ، تقدیر شدند .
چنگیز حقیقی فشی از کرمانشاه ،  هوشنک بهروزی زاده از کهگیلویه و بویراحمد ، علی یازرلو از گلستان و عزت الله مردای الکامی از گیلان ، مهدی  احمدی از لرستان ، عبدالله یزدانی از مازندران ، حسن  شاه قلی از مرکزی ، محمود صباحی زاده از هرمزگان ، حسن حسین زاده طاهر از همدان و رضا صالحی وزیری از یزد از دیگر معلمانی بودند که با حضور رئیس جمهور تقدیر شدند .
علی پورکمالی انارکی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دوست محمد سمیعی پاقلعه از دانشگاه فرهنگیان نیز در این مراسم مورد تقدیر قرارگرفتند .

نظر شما