شناسهٔ خبر: 48657581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمریکا: به دنبال حمله به نفتکش اسرائیلی پاسخ مناسبی به ایران خواهیم داد/ واکنش ایران به ادعای تل‌آویو درباره نفتکش اسرائیلی

صاحب‌خبر -
آمریکا: به دنبال حمله به نفتکش اسرائیلی  پاسخ مناسبی به ایران خواهیم داد/ واکنش ایران به ادعای تل‌آویو درباره نفتکش اسرائیلی

 

خبرگزاری آریا-نخست وزیر اسرائیل ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی اسرائیلی متهم کرد و مدعی شد که تهران مسئول هدف قرار گرفتن این کشتی نفتی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسکای نیوز، «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل در اولین واکنش خود به هدف قرار گرفتن کشتی نفتی اسرائیلی در نزدیکی آبهای عمان گفت که ایران مسئول حمله به این کشتی است.
بنت مدعی شد که «بدون شک» ایران مسئول هدف قرار گرفتن کشتی نفتی اسرائیل در دریای عمان است.
وی در اظهاراتی تحریک آمیز گفته که " از جامعه جهانی این انتظار را داریم که به ایران نشان دهد مرتکب خطای فاحشی شده است و اسرائیل به روش خود پیامش را به تهران می‌رساند."
رژیم اشغالگر قدس در  منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، نه تنها از سوی ملت ها مورد نفرت قرار دارد، بلکه بسیاری از جریان های سیاسی و گروه ها و جنبش های ضد صهیونیستی عربی و اسلامی، آمادگی ضربه زدن به منافع این رژیم را در هر نقطه از جهان دارند، بطوری که در طول جنگ اخیر غزه (اردیبهشت ماه امسال) صدها هزار تن از جوانان عرب از عراق و اردن تا تونس  و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس برای حضور در کنار ملت فلسطین در جنگ علیه صهیونیست ها بی تابی کردند.
اسرائیلی ها در همان روزها شاهد بودند که در پشت مرزهای اردن چه خبر بود؟!
براساس این گزارش،‌ سازمان بازرگانی دریایی ارتش انگلیس پیش از این در بیانیه کوتاهی گفته بود که حمله به کشتی اسرائیلی اواخر پنجشنبه شب در شمال شرقی جزیره «مصیره» کشور عمان و در فاصله نزدیک به 300 کیلومتری مسقط پایتخت این کشور واقع در شبه جزیره عربی رخ داده و انگیزه آن، دزدی دریایی نبوده است.
درحالی که وزارت دفاع انگلیس کشتی هدف قرار گرفته در سواحل عمان را در مالکیت رژیم اسرائیل دانسته بود، رادیوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «این کشتی ژاپنی است و توسط یک شرکت اسرائیلی به مالکیت ایان عوفر بازرگان اسرائیلی اداره می شود».
رژیم صهیونیستی حالا بعد از سه روز ایران را متهم کرده است.

آمریکا: حمله به نفتکش اسرائیلی کار ایران بوده؛ پاسخ مناسبی خواهیم داد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای ایران را متهم به حمله به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.
پس از انگلیس، آمریکا هم ایران را به حمله به کشتی اسرائیلی در ساحل عمان متهم کرد.
 آمریکا، ایران را متهم به حمله به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای مدعی شد: «با بررسی اطلاعات موجود، اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است.»
کمی پیش از بلینکن، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که به باور دولت لندن، ایران پشت حمله به این نفتکش بوده و این کار «حمله‌ای عامدانه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی» است.
راب روز یکشنبه 10 مرداد مدعی شد حمله به این نفتکش که منجر به کشته شدن دو نفر، از جمله یک شهروند بریتانیا شده، توسط پهپادهای انتحاری ایران انجام شده است.
در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، نفتکش «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

گفتگوی لاپید با بلینکن درباره حمله به نفتکش اسرائیلی در سواحل عمان
وزیران امور خارجه اسراییل و ایالات متحده درباره حمله روز پنجشنبه به نفتکش مرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان رایرنی کرده اند.
 وزیران امور خارجه اسراییل و ایالات متحده درباره حمله روز پنجشنبه به نفتکش مرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان رایرنی کرده اند.
در این حمله که پنجشنبه رخ داد، دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی این نفتکش که تحت مدیریت شرکت اسراییلی زودیاک فعالیت می کند، کشته شدند.
اسراییل ایران را به حمله به نفتکش مرسر استریت متهم کرده است.
یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل شنبه با انتشار خبر گفت و گو با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، در توییتر نوشت:‌ ``با یکدیگر علیه تروریسم ایران که تهدیدی برای همه ماست، همکاری می کنیم. ``
لاپید همچنین مدعی شد:‌ ``ایران به طور مکرر در درک تعهد ما برای حفاظت از خودمان و منافعمان دچار اشتباه می شود. ``
لاپید همچنین از گفت و گو با همتایانش در بریتانیا و رومانی که شهروندانش در این حمله کشته شدند، خبر داد.

 دومینیک راب: در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود برای نشان دادن واکنشی به این حمله هستیم
دومینیک راب حمله به نفتکش در جنوب دریای عمان را "عمدی، هدفمند و در تناقض آشکار با قوانین بین‌المللی" توصیف کرد. راب به ایران هشدار داد که باید چنین حملاتی را متوقف کند و اعلام کرد که بریتانیا در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود برای نشان دادن "واکنشی هماهنگ به این حمله غیر قابل قبول" است
دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، ایران را به عنوان مسئول حمله به کشتی تحت مدیریت اسرائیل در دریای عمان معرفی کرد.
راب این حمله را "عمدی، هدفمند و در تناقض آشکار با قوانین بین‌المللی" توصیف کرد.
در حمله روز پنج‌شنبه به یک نفتکش تحت مدیریت یک میلیارد اسرائیلی، یک بریتانیایی و یک شهروند رومانی کشته شدند. اسرائیل ایران را به انجام این حمله متهم کرده اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.
وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بررسی‌های این کشور نشان می‌دهد که ایران در روز 29 ژوئیه "به احتمال زیاد با یک یا چند پهپاد به نفتکش مرسر استریت در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی عمان" حمله کرده است.
 راب به ایران هشدار داد که باید چنین حملاتی را متوقف کند و اعلام کرد که بریتانیا در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود برای نشان دادن "واکنشی هماهنگ به این حمله غیر قابل قبول" است

واکنش ایران به ادعای تل‌آویو درباره نفتکش اسرائیلی 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعا اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسراییلی گفت: اسراییل با موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زنی ها بردارد؛ این اظهارات محکوم است.
خطیب زاده با اشاره به ادعا اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسراییلی گفت: موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن های واهی بردارد. این بار اولی نیست که رژیم اشغالگر قدس این چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.  این رژیم هرجایی رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است. مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهونیستی را به منطقه باز کرده اند. قطعا این اظهارات محکوم است. با این فرافکنی ها دردی از دردهایش دوا نمی شود. هر کسی باد بکارد، طوفان درو می کند.

الخلیج آنلاین:آمریکا و دولتهای منطقه از رژیم صهیونیستی حمایت نخواهند کرد
اسرائیل به خوبی می داند در صورتی که بخواهد نیروهای دریایی خود را به خلیج فارس بفرستد و وارد یک مقابله نظامی با ایران شود، دولتهای منطقه و ایالات متحده از آن حمایت نمی کنند، چرا که این تنش به نفع آنها نیست.
الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: بار دیگر درگیری بین اسرائیل و ایران تنش را به آبهای دریای عرب بازگرداند و این بار، با هدف گرفته شدن یک کشتی اسرائیلی در مسیر حرکتش به سمت یکی از بنادر امارات، که منجر به کشته شدن دو نفر از خدمه کشتی شده و در نهایت این حادثه تنش بین دو طرف را افزایش داد.
 این حمله در شمال شرقی جزیره مصیره عمان صورت گرفت. به گزارش برخی منابع، این حمله در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه الضبعه در منطقه القصیر سوریه صورت گرفته است.
اسرائیلی ها به سرعت انگشت اتهام خود را سمت ایران گرفتند و وزیر خارجه اسرائیل، یائیر لابید هشدار داد که پاسخ سختی را به حمله به کشتی اسرائیلی می دهند.
در کنار تهدیدات لابید، شبکه سیزده تلویزیون عبری از یک منبع عالی رتبه اسرائیلی نقل کرد که ایران پشت حمله به کشتی است که در نزدیکی سواحل عمان قرار داشت.
حمله جدید به کشتی اسرائیلی، باب درگیری بین اسرائیل و ایران را بار دیگر می گشاید و این امکان وجود دارد اسرائیل به یک کشتی ایرانی  حمله کند.
افزایش درگیریهای اسرائیل و ایران در آبهای نزدیک به دولتهای خلیج فارس، سلامت و امنیت دریانوردی بین المللی و منطقه ای، تجارت و انتقال نفت را تهدید می کند. و احتمالا این درگیریها خسارتهای میلیارد دلاری به همراه زیان به منافع دولتهایی که بنادری در امتداد این آبها دارند، بر جای می گذارد.
دریای عرب، مهمترین گذرگاه صادرات نفت عراق، کویت، امارات و عربستان به اروپا، و مسیر رسیدن کالاها و بارها به این دولتها و دیگر دولتهای منطقه است. ایران بر تنگه هرمز که رابط بین دریای عرب و خلیج فارس است و یک پنجم نفت جهان از طریق آن جا به جا می شود، سیطره دارد و همین مساله باعث ناخشنودی اسرائیل است، از این رو صهیونیستها همواره تلاش می کنند بر ایران فشار وارد کنند، تا این کشور نتواند تحریمهای آمریکا را دور بزند.
این حمله، دربردارنده پالسی برای دولتهای منطقه -بویژه آنهایی که روابط علنی با اسرائیل دارند- است، مبنی بر اینکه این دولتها باید برای جلوگیری از حملات اسرائیل به پایگاههای سوریه، به تل آویو فشار وارد کنند.
اسرائیل به خوبی می داند در صورتی که بخواهد نیروهای دریایی خود را به خلیج فارس بفرستد و وارد یک مقابله نظامی با ایران شود، دولتهای منطقه و ایالات متحده از آن حمایت نمی کنند، چرا که این تنش به نفع آنها نیست.
پروفسور محمود یزبک، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حیفا معتقد است که نیروهای منطقه ای و ایالات متحده اجازه نمی دهند مقابله نظامی بین تهران و تل آویو در منطقه شدت گیرد.


نظر شما