شناسهٔ خبر: 48650928 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

نقش افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها در کاهش تورم

صاحب‌خبر -

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است درباره‌ی نقش افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها در کاهش تورم نوشت:

عرضه نامتناسب پول به هر اقتصادی باعث ایجاد تورم در آن می‌شود. وقتی چرخه ورود، مصرف و تولید پول هماهنگ با رشد اقتصادی نباشد عوارض زیادی به‌دنبال دارد که شاید اصلی‌ترین آن تورم است. اگر فردی بیشتر از نیاز سوخت و ساز روزانه غذا مصرف کند چاق و تنبل می‌شود و به غذای بیشتری نیاز خواهد داشت و تا وقتی پویایی و حرکت لازم و متناسب نداشته باشد این چرخه ادامه دارد.

تورم، پویایی و چالاکی را از اقتصاد و صنعت می‌گیرد. انگیزه های تولید و بهره وری را کاهش می‌دهد و فضا را برای گسترش و بزرگتر شدن خود فراهم می‌کند.

عمدتاً دولت‌ها نقش اصلی را در ایجاد و بیشتر شدن تورم دارند. هرچه اقتصاد دولتی‌تر نقش دولت در افزایش تورم بیشتر. مشکل از جائی شروع می‌شود که درآمدهای سالم دولت جوابگوی هزینه‌هایش نیست. درآمد سالم درآمدی است که از دل چرخه سالم اقتصاد خارج می‌شود مثل مالیات ولی وقتی این درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد دولت ناگزیر به ایجاد درآمدهای دیگری است مثل فروش ارز به بانک مرکزی.

وارد کردن این پول‌ها به اقتصاد به افزایش تورم دامن می‌زند برای حل مشکل دو راهکار وجود دارد. کاهش هزینه های دولت، افزایش درآمدهای سالم دولت. کاهش هزینه‌ها در اقتصاد دولتی آسان نیست. کلاً در کشور ما کاهش هزینه‌های حکومت کار سختی است.
تورم باعث افزایش هزینه‌های دولت هم می‌شود و برای جبران این هزینه ها اقداماتی صورت می‌گیرد که باز تورم‌زاست و این چرخه هولناک توقف ناپذیر است.

در سوی دیگر هم تورم باعث کاهش درآمدهای مفید دولت می‌شود. پرداخت مالیات توسط بنگاه‌های اقتصادی که نقش مهمی در تامین درآمدهای دولت دارد با افزایش تورم کمتر می‌شود. تورم ارزش دارائی‌های بنگاه‌ها را افزایش می‌دهد افزایش ارزش دارائی‌ها، انگیزه افزایش بهره‌وری را از بنگاه‌ها می‌گیرد.

وقتی ارزش سرمایه ثابت و در گردش یک بنگاه در سال به دلیل تورم مقدار قابل ملاحظه بیشتر می‌شود به همان نسبت انگیزه برای افزایش بهره‌وری و سود، کمتر می‌شود. نتیجه سود کمتر، مالیات کمتر است. بنگاه‌ها بزرگتر می‌شوند، تسهیلات بیشتری می‌گیرند و گردش مالی بیشتری دارند. ولی باز آنچه چندان اهمیت ندارد بهره‌وری است. افزایش تورم انگیره بهره‌وری را در بنگاه‌ها کاهش می‌دهد. این مسئله سود بنگاه‌ها و به دنبال آن درآمد مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد. درآمد دولت کم شود، ناچار دست به اقداماتی می‌زند که تورم‌زاست و این چرخه هولناک هم توقف ناپذیر است.

اینکه کدام یک از این دو چرخه، افزایش هزینه‌ها یا کاهش درآمدها هولناک‌ترند مهم نیست. مهم این است که هرکدام متوقف شود دیگری هم متوقف می‌‌شود.

کلید توقف چرخه کاهش درآمد، بهره‌وری است. بهره وری، درآمد بنگاهها را افزایش می‌دهد. درآمد بیشتر یعنی مالیات بیشتر و مالیات، درآمد بی حرف و حدیث دولتهاست. درآمدی که بهترین پشتوانه برای کاهش تورم است.

انتهای پیام

نظر شما