شناسهٔ خبر: 48649401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر خارجه بریتانیا، ایران را به حمله به نفتکش اسرائیلی متهم کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر خارجه بریتانیا مدعی شد که ایران با نقض قوانین بین المللی، به طور عمد به یک نفتکش تحت مدیریت رژیم صهیونیستی در دریای عرب حمله کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی پایگاه اینترنتی «سوئیس اینفو»، «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه بریتانیا عصر امروز (یک شنبه) ادعا کرد که بر اساس ارزیابی های کشورش، حمله اخیر به نفتکش «مرسر استریت» در دریای عرب در شمال اقیانوس هند، به احتمال زیاد کار ایران بوده و آن را به وسیله یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین انجام داده است.

راب در این باره اظهار داشت: بریتانیا حمله غیر قانونی و وحشیانه به یک کشتی تجاری در نزدیکی سواحل عمان که به کشته شدن یک بریتانیایی و یک رومانیایی انجامید را محکوم می کند؛ بر این باوریم که این حمله عامدانه و هدفمند بوده و نقض آشکار قانون بین المللی از سوی ایران به شمار می آید.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه بریتانیا ضمن تاکید بر این که کشورش با همکاری شرکای بین المللی خود برای یک پاسخ قوی و هماهنگ به حمله اخیر تلاش می کند، مدعی شد: ایران باید چنین حملاتی را متوقف کند و کشتی ها نیز بر اساس قانون بین المللی، باید اجازه ناوبری آزادانه داشته باشند.

این در حالی است که پیشتر مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) از دریافت گزارش هایی مبنی بر حمله به یک کشتی ژاپنی حامل پرچم لیبریا به نام «مرسر استریت» در دریای عرب و در ۲۸۰ کیلومتری شمال شرق بندر «الدقم» در جنوب شرق عمان خبر داده و تاکید کرده بود که این حادثه پنج شنبه هفته گذشته روی داده و کار دزدان دریایی نبوده است.

به دنبال آن نیز، شرکت حمل و نقل دریایی «زودیاک ماریتایم» که متعلق به یک میلیاردر صهیونیست به نام «ایال عوفر» است و مقر آن در شهر لندن، پایتخت بریتانیا قرار دارد، در بیانیه ای ضمن اعلام این که مرسر استریت تحت مدیریت این شرکت است، تایید کرد که این کشتی هنگامی که بدون بار از مبدا بندر «دارالسلام» در تانزانیا به مقصد بندر «الفجیره» در امارات در حال حرکت بوده، در دریای عرب هدف حمله قرار گرفته و در نتیجه آن نیز، دو تن از خدمه شامل یک شهروند رومانی و یک شهروند بریتانیا کشته شدند.

در همین رابطه نیز، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اتهام زنی مقامات رژیم صهیونیستی به تهران مبنی بر انجام حمله به کشتی مذکور، اظهار داشت: موجودیت رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن های واهی بردارد؛ این بار اولی نیست که رژیم اشغالگر قدس این چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.

خطیب زاده در این باره همچنین تصریح کرد: این رژیم هر جایی رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است؛ مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهونیستی را به منطقه باز کرده اند؛ قطعا این اظهارات محکوم است؛ با این فرافکنی ها دردی از دردهایش دوا نمی شود؛ هر کسی باد بکارد، طوفان درو می کند.

خبر اصلی را در سوئیس‌اینفو ببینید

نظر شما