شناسهٔ خبر: 48641486 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

علاء‌الدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

موضع دولت سیزدهم در قبال برجام چیست؟

علاء‌الدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره موضع دولت سیزدهم در قبال برجام، گفت: کار دولت سیزدهم کار سختی در برابر مذاکرات است ولی با این تفاوت که نقطه نظرات مقام معظم رهبری دقیقاً عملیاتی می‌شود و سیاست‌گذاری‌های نظام در قبال شورای عالی امنیت ملی محور برداشتن هر گام عملی است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که کمتر از یک هفته تا زمان استقرار دولت سیزدهم زمان باقی مانده است، محافل داخلی و بین‌المللی به گمانه‌زنی پیرامون موضع احتمالی دولت در قبال مذاکرات وین پرداخته اند. مذاکرات یاد شده از زمان استقرار بایدن در کاخ سفید شروع شده، لیکن تا به امروز امکان دستیابی طرفین به توافق ناکام مانده است. در همین ارتباط «راهبرد معاصر» با علاء‌الدین بروجردی رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس به گفتگو پرداخته است که در ادامه آن را باهم میخوانیم.

 

علاء الدین برجرودی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با راهبرد معاصر، با اشاره به تحولات برجام گفت: مذاکرات برجام با عهدشکنی امریکا و خروج از این پیمان بین‌المللی دچار مشکل شد و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا و نیز استمرار آن در مذاکرات حتی در دولت جدید امریکا بر محور قبلی چرخید و روند خصمانه امریکا تغییر نکرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ما شاهد هیچگونه تحولی در عرصه برجام بعد از دولت ترامپ، در دولت بایدن نبودیم. آنها حاضر نشدند تحریم‌ها را بردارند و به دنبال این بودند شرایط خاص شیطنت‌آمیز دیگری را تحمیل کنند. همان طور که مقام معظم رهبری نیز بیان فرمودند امریکایی ها به دنبال این بودند به طرق مختلف موضوعات موشکی و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به مذاکرات وراد نمایند این موضوعات قطعا خط قرمز قطعی جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه اجازه دخالت در آن به کسی داده نمی شود مسائل منطقه‌ای و موشکی جزو اهداف راهبردی، منطقی جمهوری اسلامی و هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران درمورد مسائل راهبردی و منطقه‌ای خود با هیچ طرفی مذاکره نخواهد کرد. بنابراین تنها راهی که برای امریکا وجود دارد این است که همان شرایط امضا برجام را بپذیرد و همچنین بدعهدی و پیمان شکنی ترامپ را تصحیح و قبول کنند. بنابر این برجام با همان شرایطی که به تصویب رسیده بود با رفع همه تحریم ها بایستی عملیاتی شود.  

وی درباره استراتژی دولت سیزدهم در خصوص برجام گفت: قطعاً کار دولت سیزدهم کار سختی در برابر مذاکرات است ولی با این تفاوت که نقطه نظرات مقام معظم رهبری دقیقاً عملیاتی می‌شود و سیاست گذاری های نظام در قبال شورای عالی امنیت ملی محور هر گونه برداشتن گام عملی است. ما مشکلی به نام عدم هماهنگی و یا عدم اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی نخواهیم داشت و در واقع دندان طمع امریکایی ها با این صحنه جدید قطعاً کشیده می شود.

 

بروجردی در پایان متذکر شد: به نظر من، نباید پیش داوری کرد و باید با صبر انقلابی و حوصله گام‌های جدی بر مبنای سیاست‌های نظام برداشته شود و به پیش حرکت کرد. البته این نکته حائز اهمیت است که سیاست امر سیالی است و امر دائمی نیست. بایدن باید بداند جمهوری اسلامی ایران در مواضع خود بسیار جدی است و قطعاً از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.

 

 

 

نظر شما