شناسهٔ خبر: 48639106 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت نظارت جدی‌تر بر بازار چرام

خبرگزاری صداوسیما

با توجه به کمبود مرغ و چند قیمتی در بازار شهرستان چرام ضرورت نظارت و بازرسی بیش از پیش احساس می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان در نشست تنظیم بازار شهرستان چرام گفت: چند نکته که در امروز در کارگروه تنظیم بازار در شهرستان چرام مطرح شد بحث تامین و توزیع کالا‌های اساسی، قیمت گذاری آن‌ها و همچنین موضوع‌های مربوط به نظارت بر بازار شهرستان است.
سالار حسین پور با بیان اینکه مشکلاتی از جمله چند قیمتی و نظارت‌هایی که باید انجام شود در بازار شهرستان چرام وجود دارد، افزود: با تصمیماتی که انجام شد از مرکز استان بازرسانی را برای نظارت بر بازار شهرستان چرام می‌فرستیم.

وی با اشاره به تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز در استان گفت: سعی ما بر این است که در بحث تامین کالا‌های اساسی به میزان سرانه جمعیتی که وجود دارد کالا‌های اساسی را در اختیار مردم شهرستان قرار دهیم که مشکلی در این زمینه نداشته باشد.
معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان در این نشست گفت: ما در سال ۹۹ بیش از ۱۴ هزار تن کالای اساسی را وارد استان کردیم که رشد ۳۶۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است.

امیر تیمور موسویان افزود: سهمیه کالا‌های اساسی بر اساس جمعیت به شهرستان‌ها ارسال می‌شوند.
وی ادامه داد: اخیرا تصویب شده طبق قانون انتضاء و تفکیک وظایف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مسئله مدیریت کالا‌های کشاورزی جزو وظایف وزارت جهادکشاورزی است که امیدوارم با کمک ستاد تنظیم بازار بتوانیم کالا‌های اساسی را تامین و در سطح استان توزیع کنیم.
موسویان با بیان اینکه زنجیره تولید و تامین مرغ تا فروشگاه‌ها به عهده جهادکشاورزی است و نظارت بر فروش بر عهده بازرسان صمت است، گفت: در بحث تولید مشکل داریم، زیرا میزان تولید متناسب با میزان مورد نیاز مصرف بازار استان نیست.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ روزانه بیشن ۵۰ تا ۶۰ تن است، افزود: از ابتدای تیرماه تا ۲۵ تیرماه حدود ۲۲۰ تن مرغ دولتی در سطح استان توزیع شده است در صورتی که میزان مورد نیاز استان در این مدت بیش از ۱۲۰۰ تن است.
موسویان اضافه کرد: در خصوص تامین مرغ کسری زیادی داریم که این از وظایف وزارت جهاد و به تبع آن جهادکشاورزی استان است.
فرماندار چرام گفت: جلسه کمیته تنظیم بازار شهرستان را با حضور مسئولان استانی صمت استان داشتیم.
هادی فتاحی اصل با بیان اینکه مشکل اساسی شهرستان چرام بحث کمبود مرغ است، افزود: در این نشست قرار شد تا جایی که امکان هست در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام تامین شود و کمبود مرغ شهرستان را از استان و استان‌های همجوار تامین شود.

وی با بیان اینکه در خصوص تامین سایر کالا‌های اساسی مشکل خاصی در شهرستان نیست، گفت: یکی دیگر از مشکلات شهرستان بحث گرانی و چند قیمتی در شهرستان است که قرار شد تیم نظارتی از فرمانداری، دادستانی، امورصنفی، صمت و تعزیرات تشکیل و بحث رصد و نظارت بر بازار را انجام دهند.
فتاحی اصل عنوان کرد: با توجه به ضرورت ایجاد نمایندگی صنعت، معدن و تجارت در شهرستان قرار شد که مدیرکل صمت استان در اسرع وقت نسبت به ایجاد نمایندگی صمت در شهرستان اقدام کنید.
سرپرست صمت کهگیلویه، چرام و لنده گفت: کالا‌های تنظیم بازار شهرستان چرام از قبیل قند، برنج، شکر، روغن با معرفی عامل از طرف فرمانداری یا بخشداری توزیع می‌شود.

سید رضا خدیش با بیان اینکه در اردیبهشت ماه ۱۴ تن برنج، ۶ تن شکر به بخش سرفاریاب و ۳۸ تن برنج و ۲۳ تن شکر نیز برای شهر چرام اختصاص یافت، افزود: در خرداد ماه ۳۵ تن برنج و ۱۳ تن شکر به شهرستان چرام اختصاص یافت که به دلیل اشباح بازار عاملان استقبال نکردند که سهمیه توسط عاملین شهر دهدشت جذب و توزیع شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از لحاظ تامین و توزیع ارزاق دولتی مانند قند، شکر، برنج و روغن نداریم، اضافه کرد: خرداد ماه نیز ۳ تن مرغ منجمد در شهرستان توزیع شد.
خدیش قیمت مرغ کشتار روز در بازار آزاد را ۳۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: قیمت مرغ دولتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان توسط عامل عمده و ۲۸ هزار تومان برای مصرف کننده عرضه می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان چرام گفت: ۷ واحد تولیدی مرغداری در شهرستان چرام داریم که ۴ واحد از ان‌ها فعال هستند و این واحد‌ها در طول سال قریب ۳۲۰ تن گوشت مرغ تولید می‌کنند.
آیت الله صفرپور با بیان اینکه جهادکشاورزی کار تامین و نظارت بر کشتار مرغ را بر عهده دارد، افزود: ۶۰ درصد گوشت مرغ شهرستان از طریق مرغداری‌های شهرستان چرام و کهگیلویه و مابقی نیز از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود.
وی در خصوص مشکل مرغداری برای تولید مرغ گفت: در گذشته مرغدار به صورت مستقیم می‌توانست جوجه ریزی انجام دهد، اما از زمانی که مجوز جوجه ریزی نیاز به ثبت در سامانه شده مشکلاتی را برای واحد‌های تولیدی ایجاد کرده است.

نظر شما