شناسهٔ خبر: 48637326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون علوم پزشکی گیلان تاکید کرد

اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در دوران همه گیری کرونا

معاون علوم پزشکی گیلان، حمایت از تغذیه با شیر مادر را یک مسئولیت مشترک همگانی دانست و یادآور شد: در همه گیری کرونا جدایی مادر و نوزاد اتفاق می افتد، اما مادر و نوزاد باید در کنار هم باشند، زیرا تغذیه با شیر مادر بی خطر است و از مرگ و میر نوزادان جلوگیری می کند.

صاحب‌خبر -

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با خبرنگاران، همزمان با فرارسیدن هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، بر تامین سلامت نسل آینده با حمایت از تغذیه کودکان با شیر مادر تاکید کرد و گفت: شیر مادر یکی از اساسی ترین موارد تامین کننده سلامت کودکان است.

وی با بیان اینکه حمایت از تغذیه با شیر مادر یک مسئولیت مشترک همگانی است، افزود: این امر به تضمین بقا، سلامتی و رفاه فرزندان و خانواده های آنها کمک می کند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر شرایط زندگی، عنوان کرد: طی همه گیری کووید۱۹ تغذیه کودک با شیر مادر تحت تاثیر مثبت و منفی آن قرار گرفته؛ به طوری که این همه گیری مانع ارائه خدمات مادر و کودک و بهره مندی از آن شده است. به علت محدودیت های تردد در اکثر کشورها، والدین مجبور شده اند در خانه بمانند و به مراقبت و پرورش کودک خود بپردازند.

حیدرزاده، به اثرات منفی کرونا بر زندگی نوزادان نیز اشاره و اضافه کرد: به علت خطرات قابل درک انتقال کرونا، ممکن است جدایی مادر و نوزاد اتفاق بیفتد، در حالی که توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که مادر و نوزاد در کنار هم باشند، زیرا نه تنها تغذیه با شیر مادر بی خطر است، بلکه در بسیاری از موارد از مرگ و میر نوزادان نیز پیشگیری می کند.

وی با تاکید بر ایجاد محیط دوستدار کودک و دوستدار تغذیه با شیر مادر، یادآور شد: اقدامات خاص مانند مرخصی زایمان با حقوق، حمایت از اشتغال و عدم تبعیض، حفاظت از سلامتی در محیط کار برای مادران باردار و شیرده، فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغذیه با شیر مادر، فراهم کردن فضای راحت تغذیه با شیر مادر، ایجاد امکاناتی برای ذخیره کردن شیر دوشیده شده، ساعات کار انعطاف پذیر و مرخصی ساعتی با حقوق در محیط کار می تواند در حفظ و توسعه تغذیه کودکان با شیر مادر بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

نظر شما