شناسهٔ خبر: 48621999 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز کاوش باستان‌شناسی در مرسین مهدیشهر

مرحله سوم از کاوش باستان‌شناسی و نجات‌بخشی محوطه باستانی مرسین در مهدیشهر آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز  کاوش باستان‌شناسی در مرسین مهدیشهربه گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان سمنان ، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت : فصل سوم کاوش نجات بخشی این محوطه باستانی به سرپرستی "عطا حسن‌پور" و با مدیریت "مهرداد ملک‌زاده" از امروز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ معادل دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی است.

وی با بیان اینکه کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز شده بود افزود: این فصل از کاوش با هدف تکمیل مطالعات و با استقرار ۲ هیات باستان‌شناسی برای تسریع در انجام کار و کاوش سطح بیشتری از محوطه انجام می‌شود.
دوست‌محمدی با بیان اینکه احتمال می‌رود بیش از ۲ هزار گور در منطقه وجود داشته باشد، تصریح کرد: مجموعه‌های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.
وی گفت : در فصل‌های پیشین کاوش در گورستان مرسین، نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد بود، کشف شد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان کرد: بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن در سال ۱۳۹۳ مشخص شد یافته‌های این گورستان به حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و این یافته‌ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.
محوطه مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر استان سمنان قرار دارد.

نظر شما