شناسهٔ خبر: 48615860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آل اسحاق مطرح کرد

دلار ۵ هزار تومانی؛ سیاست نخ‌نمای روحانی

رئیس اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه سخنان روحانی درباره دلار ۵ هزار تومانی صحیح نیست، گفت: ایشان با قضیه ارز سیاسی برخورد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یحیی آل اسحاق در خصوص اظهارات اخیر روحانی مبنی بر دلارِ ۵ هزار تومانی در صورت نبود تحریم و کرونا، گفت: مشکل تاریخی ما در حوزه اقتصاد ناظر بر این است که مدیریت‌های علمی را می‌خواهیم با دیدگاه‌های حزبی و گروهی توجیه کنیم و این بدترین نحوه برخورد با مسائل سیاسی است.

وی اقتصاد را ابزاری برای پاسخ دهی به روحیات مسئولان تحلیل کرد و گفت: تا زمانی که این روحیه در رده‌های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی وجود دارد، داستان اقتصاد به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

آل اسحاق معتقد است مسئله ارز موضوعی کاملا علمی، تخصصی و تجربی است که اگر علل و عوامل آن به درستی بررسی نشود، راه را اشتباه رفته ایم.

این فعال اقتصادی ارز را هم مثل هر کالایی تابعی از عرضه و تقاضا دانست و تاکید کرد: این عرضه و تقاضا جنبه‌های کمی و کیفی و روانی و نیز انتظاری و سیاستی دارد.

آل اسحاق افزود: مقوله ارز به گونه‌ای است که برآیند همه تاثیرگذاری‌های اقتصادی را دربر می‌گیرد و عناوینِ مختلف اقتصادی به نرخ ارز منتج می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه سخنان روحانی درباره دلار ۵ هزار تومانی صحیح نیست، ادامه داد: ایشان با قضیه ارز سیاسی برخورد کرده اند.

آل اسحاق نوعی از تقاضا برای ارز را مختص تجارت دانست و نیاز واقعی به ارز بازرگانی را ۵۰ میلیارد دلار تخمین زد و افزود: ارز همچنین موجب حفظ ارزش پولی است که در نوسانات و تورم داخل کشور را بروز می‌دهد.

رئیس اسبق اتاق ایران گفت: جنبه روانی ارز نیز بسیار مهم است و برداشت مردم از ارز را درپی دارد و در این مسیر ضدانقلاب و دشمن هم فضایی ایجاد می‌کند تا مردم به جای کمک به کنترل تورم، ارزش دارایی خود را با تورم نگه می‌دارند.


کاهش نرخ ارز در صورت خواستِ بانک مرکزی!


فردین آقابزرگی، کارشناس پول و سرمایه با اشاره به اینکه ترازِ مثبت به تنهایی تاثیر گذار نیست و پول حاصله از صادرات نباید صرف هزینه‌های جاری شود، گفت: در این صورت ممکن است در کوتاه مدت دلار را به ۵ هزار تومان برسانند.

به عقیده این تحلیلگر اقتصادی، بانک مرکزی در حال حاضر توان استفاده از جمیعِ امکانات را داراست تا نرخ ارز را سرکوب کند، ولی این رویه فقط آثاری کوتاه مدت دارد.

آقابزرگی با اشاره به ضربات مهلکی که در گذشته به صنعت و صادرات ایران وارد آمده است، گفت: استراتژی‌های اقتصادی کشوری مثل چین همه صنایع پایه ما را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان می‌توانیم تجهیزاتِ یک شرکت فولادی را با پایین‌ترین قیمت وارد کشور کنیم.

وی همچنین ایجاد مزیت‌های وارداتی را موجب از بین رفتن تولید و بسته شدن دست تولیدکننده عنوان کرد و افزود: تولید باید در سطح مناسب اتفاق افتد؛ واِلا میان عرضه و تقاضا شکاف ایجاد شده و تورم را درپی خواهد داشت.

منبع: رادیو گفتگو

نظر شما