شناسهٔ خبر: 48609701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش فرانسه برای اعمال فشار بر رهبران لبنان

تهران-ایرنا- در ادامه رویکرد مداخله جویانه پاریس در امور داخلی لبنان، فرانسه بار دیگر مدعی افزایش فشارها بر رهبران سیاسی لبنان برای تشکیل دولت جدید پس از انتخاب نجیب میقاتی به عنوان نامزد نخست وزیری این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، آنیس فون درمول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه طی یک نشست مطبوعاتی گفت: پاریس آماده است تا با شرکای اروپایی و بین المللی خود فشارها بر رهبران سیاسی لبنان را برای تشکیل دولت جدید افزایش دهد.

وی افزود: تشکیل فوری یک دولت کاملا عملگرا در لبنان که قادر به انجام اصلاحات مورد نیاز حسب شرایط باشد در اولویت است.

این روزنامه فرانسوی افزود: فرانسه در حال حاضر دسترسی برخی از شخصیت های لبنانی را  که مسئول بن بست سیاسی این کشور عنوان می کند، به خاک فرانسه محدود کرده، اما نام هیچ کدام را تاکنون فاش نکرده است.

به نوشته لوفیگارو، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه موضوع تحریم ها علیه مقامات لبنانی را بارها با همتایان اروپایی و آمریکایی خود مطرح کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بار دیگر گفت: برای تامین نیازهای مردم لبنان که وضعیت آن ها هر روز بدتر می شود، یک کنفرانس بین المللی جدید در حمایت از مردم این کشور در ۴ اوت/۱۳ مرداد به ابتکار فرانسه برگزار می شود.

لوفیگارو همچنین نوشت: نجیب میقاتی، نخست وزیر جدید لبنان روز سه شنبه اعلام کرد در اسرع وقت دولت جدیدی را در بحبوحه مشکلات اقتصادی این کشور تشکیل خواهد داد.

تلاش فرانسه بر اعمال فشار بر رهبران لبنان

 اتحادیه اروپا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد برای تحریم مقامات لبنانی که در فساد، جلوگیری از تشکیل دولت و بی‌نتیجه ماندن اصلاحات اقتصادی و مسولیت پذیری این کشور نقش دارند یک چارچوب قانونی تصویب کرده است.  

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای همچنین اعلام کرد: مقامات لبنانی در لیست تحریم‌ها مشمول ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها می‌شوند و اشخاص اروپایی نمی‌توانند با این افراد تجارت داشته باشند. اتحادیه اروپا آماده است تا از تمام ابزارهای سیاستی خود برای کمک به خروج پایدار لبنان از بحران کنونی استفاده کرده و به وخامت بیشتر شرایط دموکراسی، حاکمیت قانون و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در این کشور واکنش نشان دهد.  
آمریکا که همواره برای پیشبرد سیاست های خود در عرصه بین المللی از ابزار تحریم علیه کشورهای غیرهمسو بهره می برد، از تصویب چارچوبی قانونی در اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم ها علیه لبنان استقبال کرد.
نمایندگان پارلمان لبنان دوشنبه هفته گذشته "نجیب میقاتی" تاجر لبنانی را پس از انصراف "سعد حریری" از تشکیل دولت با ۷۳ رای از مجموع ۱۱۸ نماینده حاضر پارلمان لبنان و تایید "میشل عون" رییس جمهوری این کشور مامور تشکیل دولت کردند.  
شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز شده برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده و نبود برق و افت شدید ارزش «لیر»  (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود شدید سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها در این کشور، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده است. 
همچنین در چند ماه گذشته آمریکا، فرانسه و عربستان فشارهای زیادی را برای تحمیل خواسته‌های خود در تشکیل کابینه لبنان اعمال کرده‌اند که تا کنون به نتیجه نرسیده‌ است. از این رو سعی کرده‌اند تا با به هم ریختن اوضاع اقتصادی این کشور و فشار بر مردم لبنان، به این خواسته‌های خود در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی دست یابند.  

نظر شما