شناسهٔ خبر: 48609474 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بی‌توجهی به ولایت امیرالمومنین (ع) در غدیر خم واقعه عاشورا را رقم زد

حجت الاسلام سید جلال موسویان از اهمیت توجه به عید غدیر خم گفت و مصیبت‌های وارده به حقیقت اسلام را نتیجه بی‌توجهی به غدیر دانست.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید جلال موسویان، کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره اهمیت توجه به واقعه غدیر خم گفت: یکی از بزرگترین اعیاد ما که از نظر ائمه معصوم (ع) اهمیت بسیار زیادی دارد عید غدیر است. امام رضا (ع) فرمودند: «درباره اهمیت واقعه غدیر خم نباید کوتاهی و بی توجهی کنیم. همه مصیبت‌هایی که در طول اسلام به حقیقت اسلام ضربه زده است نتیجه بی توجهی به واقعه غدیر است. کسانی که درباره اهمیت جایگاه، ولی بودن امیرالمومنین (ع) کوتاهی کردند باعث به وجود آمدن ماجرای عاشورا شدند.»

وی افزود: حضرت سید الشهدا (ع) هنگامی که از دشمنان خود می‌پرسد: به چه دلیل خون مرا حلال شمرده اید؟ آنان در جواب به ابی عبدالله (ع) گفتند: «به دلیل کینه و دشمنی با پدرت، زیرا پذیرش ولایت امیر المومنین (ع) سخت است.»

حجت الاسلام موسویان درباره پذیرش ولایت حضرت علی (ع) توضیح داد: اگر امت اسلام در زمان قبل و بعد از حیات رسول خدا (ص) ولایت امیرالمومنین (ع) را قبول می‌کرد این چالش‌ها و فرقه‌های مذهبی متفاوت به وجود نمی‌آمد. برای احیا غدیر چند کار می‌توانیم انجام بدهیم؛ نخست برای احیا غدیر همان خطبه پیامبر اسلام (ص) که در غدیر قرائت کردند را بازخوانی کنیم و صداوسیما باید به هرشکلی که وجود دارد در قالب‌های رسانه‌های مختلف آن را در اختیار مردم قرار دهد. دوم، مداحان، مجریان و واعظان از کلماتی که رسول خدا برای خطبه غدیر به کار بردند علاوه بر روز غدیر در طول سال نیز استفاده کنند.

وی در پایان افزود: نکته مهمی که در غدیر وجود دارد این بود که در عید غدیر به امیر المومنین (ع) بسیار محبت کردند، اما دستور خاتم الانبیا (ص) فقط محبت نبود بلکه مودت به امام علی (ع) بود. کسانی که در عاشورا خون امام حسین (ع) را ریختند به آن حضرت ارادت و محبت داشتند، اما مودت به ابی عبدالله (ع) نداشتند. این کلام خطبه غدیر است که فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» یعنی امیرالمومنین (ع) صراط مستقیم است. نباید فقط به آن حضرت محبت کرد بلکه باید همراه آن حضرت باشیم و به دستورات ولایت عمل کنیم.

<div id="video-display-embed-code_14420643"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7839114/14420643?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما