شناسهٔ خبر: 48605509 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تصویب چارچوب قانونی از سوی اتحادیه اروپا برای تحریم مقامات لبنانی

تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد برای تحریم مقامات لبنانی که در فساد، جلوگیری از تشکیل دولت و بی‌نتیجه ماندن اصلاحات اقتصادی و مسولیت پذیری این کشور نقش دارند یک چارچوب قانونی تصویب کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از "الجزیره"، به دنبال استعفای حسن دیاب نخست وزیر سابق لبنان پس از انفجار ویرانگر بندر بیروت، لبنان تقریبا یک سال است که از یک دولت فعال محروم بوده است. 
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: مقامات لبنانی قرار گرفته در لیست تحریم‌ها مشمول ممنوعیت سفر اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها می‌شوند و اشخاص اروپایی نمی‌توانند با این افراد تجارت داشته باشند. اتحادیه اروپا آماده است تا از تمام ابزارهای سیاستی خود برای کمک به خروج پایدار لبنان از بحران کنونی استفاده کرده و به وخامت بیشتر دموکراسی، حاکمیت قانون و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در این کشور واکنش نشان دهد. 
هنوز نامی از مقامات لبنانی در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است اما مقامات اروپایی اعلام کردند کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تصمیم گیری در خصوص اشخاص مورد نظر جلسه تشکیل خواهند داد. 
برای وضع تحریم‌ها، تمام ۲۷ عضو اتحادیه اروپا باید با آن موافقت کنند. 
فرانسه و اتحادیه اروپا برای مجبور کردن مقامات لبنانی جهت احیای اقتصاد این کشور به دنبال استفاده از ابزار تحریم هستند. 
نمایندگان پارلمان لبنان دوشنبه هفته گذشته "نجیب میقاتی" تاجر لبنانی را پس از انصراف "سعد حریری"، از تشکیل دولت، با ۷۳ رای از مجموع ۱۱۸ نماینده حاضر پارلمان لبنان و تایید "میشل عون" رییس جمهوری این کشور مامور تشکیل دولت کردند. 
شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز شده، برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده و نبود برق و افت شدید ارزش «لیر»  (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود شدید سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها در این کشور، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده، مشکلاتی که از دوره سوم نخست وزیر سوم "سعد حریری" به لبنان تحمیل شده است و هم اکنون نخست وزیر مکلف لبنان باید برای آن‌ها چاره اندیشی کند. 
همچنین در چند ماه گذشته آمریکا، فرانسه و عربستان فشارهای زیادی را برای تحمیل خواسته‌های نامشروع خود در تشکیل کابینه لبنان تحمیل کرده‌اند، ولی تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند، از این رو سعی کرده‌اند تا با به هم ریختن اوضاع اقتصادی این کشور و فشار بر مردم لبنان، به این خواسته‌های خود در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی دست یابند. 

 


 

نظر شما