شناسهٔ خبر: 48592230 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای طرح پایلوت کشت زنجبیل با سایبان‌های نوین در صومعه سرا

طرح پایلوت کشت یک هکتار زنجبیل با سایبان‌های نوین در صومعه سرای گیلان در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کشت یک هکتار زنجبیل به صورت پایلوت با سایبان‌های نوین در استان گیلان برای نخستین بار با هدف بی نیازی از واردات و تولید دانش فنی کشت و کار این گیاه در حال انجام است.

شاهین رستم پور، مدیر طرح‌های ویژه معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:  این پروژه توسط گروه کسب و کار نظری در روستای خمسر شهرستان صومعه سرا در استان گیلان و با کشت غده‌های زنجبیل در حال اجرا است.

او توانمندسازی تولیدات کشاورزی کشور را از دیگر اهداف این پروژه اعلام کرد و افزود: در این پروژه برای نخستین بار از سایبان مدرن با ارتفاع ۴ متر و میزان سایه اندازی ۲۰ درصد در فضای باز و کشت فوق متراکم استفاده می‌شود.

مدیر طرح‌های ویژه معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به کارگیری بستر کشت تولید داخل کشور (پینوپیت) در کاهش هزینه‌ها موجب توجیه پذیری اقتصادی این طرح و بهره گیری از نیروی کار بومی نیز منجر به اشتغالزایی و رونق کسب و کار در منطقه شده است.

رستم پور ادامه داد: بخش تحقیقات گروه کسب و کار نظری قصد دارد در فاز بعدی، سطح کشت زنجبیل با استفاده از سایبان‌های استاندارد در استان گیلان را به ۷ هکتار گسترش دهد.

او تصریح کرد: بررسی‌های اولیه بخش تحقیقات گروه کسب و کار نظری نشان می‌دهد استان‌های گیلان، مازندران و بخش‌هایی از استان گلستان به لحاظ رطوبت مطلوب و شرایط آب و هوایی مناسب کشت زنجبیل هستند.

زنجبیل یکی از قدیمیترین گیاه دارویی در جهان است و به عنوان چاشنی در بسیاری از غذا‌های ایرانی مصرف می‌شود.

این گیاه در کشور‌هایی نظیر اندونزی، نپال، تایلند، کامرون، بنگلادش و ژاپن نیز تولید می‌شود.

سالانه بیش از ۳ هزار تن زنجبیل از کشور‌های مختلف به ویژه چین و هند وارد ایران می‌شود.

انتهای پیام/ع

نظر شما