شناسهٔ خبر: 48591929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کاخ گلستان از کاشی‌های سیاه و سفید تا قصه هزار و یک شب+عکس

معاون اجرایی کاخ گلستان از تنوع کاشی‌کاری‌های کاخ گلستان و جذابیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاخ گلستان یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های دوره قاجار است که فقط در محوطه آن حدود ۷ هزار متر مربع کاشی کاری در تکنیک‌های مختلف وجود دارد. درواقع می‌توان از کاخ گلستان به عنوان موزه کاشی یاد کرد. تکنیک‌های مختلف کاشی اعم از هفت رنگ، معقلی، معرق، زرین فام، برجسته و سایر تکنیک‌های کاشی کاری را به صورت یکجا در کاخ گلستان در کنار هم قرار دارند. درواقع این مجموعه بهترین سایت برای انجام مطالعات تطبیقی درحوزه کاشی‌هاست.

23

جبار آوج (معاون اجرایی کاخ گلستان) دراین خصوص گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کاخ گلستان آن است که انواع کاشی‌ها را با تنوع در رنگ، تکنیک و محتوا می‌توانید در کنار هم داشته باشید. بیشتر این کاشی‌ها به دوره قاجار بازمی‌گردد از این رو تلفیقی از نقوش ایرانی و اروپایی است. سبکی به نام شیوه اصفهانی وجود دارد که شاهد ظهور گل فرهنگ‌ها و طرح‌های اروپایی در کاشی‌کاری هستیم. درواقع تنوع محتوا با توجه به آنکه هم اروپایی است هم ایرانی، قابل توجه است.

19

او گفت: استفاده از برخی گرافیک‌های رنگی خاص و نقوش منحصر به فرد که نمونه استفاده از این نقوش با رنگ‌هایی که در کاشی‌های کاخ گلستان وجود دارد با محتوایی که به نمایش می‌گذارد، در هیچ جا دیده نمی‌شود. بخصوص کاشی‌کاری‌هایی که در عمارت شمس‌العماره وجود دارد، به لحاظ محتوایی، رنگ و گرافیک بی‌نظیر هستند.

16

به گفته آوج؛ کاشی‌کاری‌هایی که در سرسرای کاخ گلستان وجود دارد و بیشتر آن‌ها شخصیت‌های افسانه‌ای، پادشاهان و اساطیر ایران را به نمایش می‌گذارد و به صورت برجسته کار شده، بسیار خاص هستند. درعین حال، در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم که کاشی‌ها با رنگ و لعاب جذابیت پیدا می‌کنند اما ویژگی خاص کاشی‌های سرسرای کاخ گلستان آن است که به روش سیاه و سفید اجرا شده‌اند و رنگ از آن‌ها گرفته شده.

27

وی افزود: نوع لعاب‌ها، نوع نقوش، برجستگی‌ها و… همگی موضوعاتی هستند که درخصوص کاشی‌های کاخ گلستان اهمیت دارد. درعین حال در بخش سرسرا، تمام کاشی‌ها به لحاظ محتوایی با یکدیگر متفاوت است و در کمتر جایی چنین چیزی دیده شده. این محتوا از قصه‌های هزار و یک شب گرفته تا صف سلام ناصرالدین شاه و سایر قصص ایرانی را دربرمی‌گیرد.

13

نظر شما