شناسهٔ خبر: 48588311 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش‌ها به درگذشت "محمد سرور رجایی"|هنرمندی که سروده‌هایش "سرور" و "رجا" را در دل‌ها زنده نگه می‌داشت

جمعی از مدیران فرهنگی کشور با ارسال پیام‌های تسلیت، درگذشت محمد سرور رجایی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از درگذشت محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی جمعی از مسئولین فرهنگی و هنری کشور با ارسال پیام‌هایی این ضایعه را تسلیت گفتند.

صالحی: مرحوم رجایی موجب دوستی میان شاعران و نویسندگان دو کشور بود

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمد سرور رجایی شاعر افغانستانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون
 
ایران عزیز ما سال‌هاست میزبان گروه بزرگی از شاعران و نویسندگان عزیز همزبان افغانستانی است. این میزبانی و همدلی بدون تردید در رشد شانه‌به‌شانه ادبیات در هر دو سرزمین تأثیر داشته است. 
 
در این میان تعدادی تنها به نوشتن و سرودن می‌پردازند و گروهی دیگر عزیزانی‌اند که علاوه بر کار خلاقه ادبی برای گسترش رابطه و ایجاد همدلی و همراهی بین شاعران و نویسندگان دو کشور تلاش می‌کنند.
 
زنده‌یاد محمدسرور رجایی بدون تردید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این گروه بود. او که علاوه بر توفیق در نوشتن، سال‌ها با مدیریت «خانه ادبیات افغانستان» و «دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری» و اخیراً پژوهش گسترده در باب شهدای افغانستانی در دفاع مقدس و شهدای ایرانی در دوره مقاومت و جهاد آن کشور، منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت میان شاعران و نویسندگان دو کشور شده بود.
 
اینجانب، درگذشت ایشان را به خانواده ایشان و جامعه ادبی افغانستان و ایران تسلیت گفته و آرزو می‌کنم که رشته مودت اهالی فرهنگ دو سرزمین عزیز مستحکم‌تر شود چنان که امید و هدف آن عزیز از دست رفته بود.»

هنرمندی که سروده‌هایش سرور و رجا را در دل‌ها زنده نگه می‌داشت

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتشار پیامی درگذشت محمد سرور رجایی را تسلیت گفت و برای آن مرحوم طلب آمرزش و مغفرت کرد. متن پیام تسلیت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق.

در روز عید سعید غدیر خم خبر تلخ و ناگهانی ارتحال شاعر و نویسنده متعهد و ارجمند محمد سرور رجایی قلب اهالی فرهنگ را به درد آورد. هنرمندی که سروده‌هایش سرور و رجا را در دل‌ها زنده نگه می‌داشت؛ بر اثر ابتلا به بیماری منحوس کرونا بار سفر بست و مسافر آسمان شد. یاد و نام و آثار ارزشمند این فعال فرهنگی در ذهن و یاد اهل فرهنگ و هنر و ادب کشورهای فارسی زبان علی الخصوص ایران و افغانستان فراموش نمی‌شود.

عشق به ارزش‌های والای آیینی و ارادت قلبی او به شهیدان و رزمندگان و مدافعان حرم در تاریخ به یادگار خواهد ماند. ضایعه تلخ از دست دادن این هنرمند را به تمامی علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تسلیت عرض کرده و از ایزد منان برای آن زنده یاد علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت دارم. بی شک آثار ارزشمند این شخصیت فرهنگی برای نسل‌های آینده اثربخش خواهد بود، ان‌شاءالله.

پیام تسلیت خانه کتاب و ادبیات ایران در پی درگذشت محمد سرور رجایی

خانه کتاب و ادبیات ایران در پیامی، درگذشت محمد سرور رجایی (شاعر، نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی) را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است:

«خبر درگذشت محمد سرور رجایی (شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار) بر اثر کرونا، جامعه فرهنگی و ادبی ایران و افغانستان را سوگوار کرد.

محمد سرور رجایی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار اهل افغانستان از ادیبان خستگی‌ناپذیری‌ بود که سال‌ها برای گسترش زبان فارسی و روابط فرهنگی ایران و افغانستان تلاش کرد. خدمات و آثار ارزشمند او در حوزه‌های ادبیات، ایثار و مقاومت به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین زنده نگاه خواهد داشت.

خانه کتاب و ادبیات ایران درگذشت محمد سرور رجایی را که عمرش را در راستای تقویت گفت‌وگوی میان دو ملت ایران و افغانستان گذاشت، به بازماندگان آن مرحوم و اهالی فرهنگ و ادب ایران و افغانستان تسلیت می‌گوید.»

انتهای پیام/

نظر شما