شناسهٔ خبر: 48587836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد؛

لزوم بهره‌مندی از خرد جمعی محققان و پژوهشگران در فعالیت‌های نهاد

علیرضا مختارپور در جلسه هیئت مدیره انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کمک گرفتن از خرد جمعی پژوهشگران و اندیشمندانی که وابستگی تشکیلاتی و سازمانی نسبت به نهادها ندارند، مورد توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جلسه انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی چهارشنبه ۶ مرداد ماه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، مهدی رمضانی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و همچنین اعضای دور جدید هیئت مدیره این انجمن به منظور بررسی اهداف و همکاری مشتر، به صورت مجازی برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر طی سخنانی گفت: انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی کشور همانگونه که از نامش پیداست، اولا یک انجمن «علمی» است و در وهله دوم هدف آن «ارتقاء» است. این علمی بودن و رو بسوی ارتقاء داشتن، اقتضا می‌کند که فعالیت‌های انجمن در چارچوب همین هدف تعیین شود. از سوی دیگر یک انجمن، تشکیلات قائم به شخص نیست و تصمیمات آن بر اساس خرد جمعی افرادی که اعضای انجمن به آنها اعتماد کردند و آنها را برای ۳ سال به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب کرده‌اند، شکل می‌گیرد.

وی افزود: بر این اساس اقتضا می‌کرد که این هیئت مدیره با خرد جمعی با مشورت و با تفکر گروهی و با مطالعات علمی لازم در جهت اهداف خود که همان ارتقاء علمی کتابداران در کتابخانه‌های عمومی است حرکت کند. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور نیز هستند، چندین بار در صحبت‌های مختلف خود از تشکیل این انجمن به عنوان یکی از افتخارات و دستاوردهای بسیار مفید و موثر نهاد کتابخانه‌های عمومی در این دوره یاد کردند. یعنی نهاد به مجموعه پژوهشگران، متخصصین و صاحبنظران خود اکتفا نکرده و را انجمنی را ایجاد کرده که برای آن ماهیت مستقل علمی قائل شده؛ و از او طلب کرده که در جهت ارتقاء علمی کتابخانه‌ها و کتابداران، به نهاد یاری دهد.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: ورود به مسائل غیر علمی، ورود به مسائلی شدن که جنبه ارتقاء ندارد و ورود به مسائلی که موضع گیری‌های شخصی باشد، خارج از اهداف این انجمن است. چراکه این انجمن یک ماهیت جمعی دارد و مخصوصا هیئت مدیره تصمیمات خود را باید بر اساس خرد جمعی و تدبیر گروهی بگیرد. هر فعالیت و موضع‌گیری که به یکی از این سه وجه خدشه وارد کند، قطعا به ضرر انجمن خواهد بود و اگر انجمن آسیب ببیند، قطعا به ضرر نهاد خواهد بود.

مختار پور گفت: تمام تلاش ما این بوده است که از مجموعه اندیشمندان، صاحب نظران، پژوهشگران داخل و خارج نهاد استفاده کنیم و در این دوره با رفع نواقص و اصلاحات ساختاری و قوانین بتوانیم به هدف خود که ترویج کتاب و کتاب خوانی و دسترسی عادلانه همگانی به کتابخانه است جامعه عمل بپوشانیم.

علیرضا مختارپور ادامه داد: بنده و همکارانم به این انجمن امید بستیم و امید داریم که این انجمن باری را از دوش نهاد بردارد. ما تصمیم گرفتیم بجای گسترش تشکیلاتی نهاد، به آن چیزی که هدف اصلی همه ارکان نظام است توجه کنیم؛ یعنی کمک گرفتن از خرد جمعی پژوهشگران و اندیشمندانی که وابستگی تشکیلاتی و سازمانی نسبت به نهاد ندارند. آرزوی توفیق برای شما دارم و به انتظار می‌تشینم تا دستاوردهای فعالیت این دوره از انجمن به نهاد ارائه شود و مسیر تعاملی بهتر و با کیفیت بیشتر فراروی ما و انجمن قرار گیرد.

بررسی‌ زمینه‌های همکاری انجمن و نهاد

در ادامه این نشست امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با تبریک عید غدیر خم، درباره لزوم فعالیت‌های علمی در مجموعه نهاد عنوان کرد: گاهی اوقات فعالیت های علمی را به ارائه چند طرح پژوهشی مطالعات آکادمیک، انتشار مقاله و برپایی سخنرانی و امثال تقلیل می‌دهیم که البته اینها بخشی از فعالیت‌های علمی هستند. اما وقتی یک اجتماع علمی شکل می‌گیرد می‌تواند یکی از وظایف اصلی این اجتماع علمی، رصد علمی مجموعه‌ای باشد که با موضوع فعالیت‌های آن اجتماع مرتبط باشد.

وی افزود: به عنوان مثال انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی می‌تواند فعالیت‌های علمی نهاد را بدون هیچ ملاحظه فرا علمی، رصد، پایش و گزارش کند و به دور از هیاهوهای رسانه‌ای نتایج آ را در اختیار مدیران نهاد در دوره های مختلف قرار دهد. امروز ما با یک حجم گسترده‌ای از ادامه تحصیل همکاران‌مان در نهاد روبه رو هستیم. مثلا این موضوع می‌تواند رصد شود که یک سازمان اجرایی این بخش از همکاران که به سمت تحصیلات تکمیلی رفته اند چه مزایا و معایبی دارد و آیا نتایج آن برای یک سازمان اجرایی به صلاح و بهره‌ور است.

متولیان با اشاره به برخی چالش‌های موجود در تحصیلات آکادمیک در حوزه کتابداری گفت: بسیاری از کتابداران اذعان می‌کنند که آنچه در دانشگاه به آنها گفته‌اند، شاید در حرفه کتابداری در کتابخانه به کارشان نمی‌آید؛ از سوی دیگر نهاد نیز دوره‌های آموزشی بسیاری به کتابداران ارائه می‌دهد. بررسی و رصد این موضوع و میزان کاربردی بودن و استاندارد بودن این آموزش‌هایی می‌تواند از موضوعات مورد توجه انجمن باشد. همچنین اگر یک نظام منسجم تشخیص و اعطای صلاحیت حرفه‌ای کتابداران در انجمن ایجاد شود می‌تواند بسیار کمک رسان باشد.

متولیان ضمن اشاره به نوپا و جوان بودن انجمن علمی ارتقا گفت: از تشکیل این انجمن مدت زیادی نمی گذرد و بسیار جوان است و باید حمایت شود. مجموعه نهاد تاکنون وظیفه خود دانسته است که از انجمن حمایت کند. امیدواریم در دور جدید فعالیت انجمن اقدامات خوبی در راستای توسعه و ارتقای کتابخانه های عمومی شکل بگیرد.

توجه ویژه نهاد به همکاری با استادان و متخصصان حوزه کتابداری

منصور کوهی رستمی رئیس هیات مدیره انجمن علمی ارتقا ضمن اشاره به شکل گیری دور جدید انجمن عنوان کرد: امروز شاهد شکل گیری هیات مدیره دوم انجمن علمی ارتقا هستیم که با ترکیبی که شکل گرفته است امیدواریم شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در حوزه کتابخانه های عمومی باشیم.

وی ضمن اشاره به اهداف شکل گیری انجمن عنوان کرد: ما در این دوره تلاش خواهیم کرد در چارچوب اهداف انجمن که توسعه و ارتقای علمی کتابخانه های عمومی است حرکت کنیم و به عنوان یک بازوی علمی توانمند در کنار نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشیم.

کوهی رستمی ضمن اشاره به ویژگی های نهاد که می تواند به انجمن کمک کند عنوان کرد: در سالهای اخیر توجه به متخصصان و اساتید کتابداری و اطلاع رسانی، تمرکز استخدام بر رشته کتابداری و اطلاع رسانی، توجه جدی به بنیادهای علمی، آموزشی و پژوهشی و ساخت کتابخانه های استاندارد در مجموعه نهاد شکل گرفته است که جای تقدیر دارد و نشان دهنده این است که فضا برای همکاری و تعامل بیش از پیش به وجود آمده است.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی ارتقا ضمن اشاره به زمینه های همکاری با نهاد عنوان کرد: انجام خدمات مشاوره ای درحوزه های مختلف از جمله مجموعه سازی، فضاسازی، ارائه خدمات و ...، توانمندسازی کتابداران با اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی، مشارکت در طرح های پژوهشی نهاد، اعطای صلاحیت حرفه ای به کتابدارانی که تقاضای اشتغال در نهاد را دارند، انجام همایش های، نشست های علمی ملی و فراملی را ازجمله مواردی برشمرد که انجمن علمی ارتقا می تواند با نهاد همکاری داشته باشد.

رستمی در پایان گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان بزرگترین زنجیره کتابخانه های عمومی یکی از سازمان هایی است که انجمن توجه ویژه به آن دارد و امیدواریم بتوانیم مجموعه کتابخانه های عمومی کشور را با برنامه ها و اقدامات خوب گسترش و توسعه بدهیم.

تلاش برای دسترس‌پذیر کردن کتابخانه برای گروه‌های خاص

روح الله منوچهری دبیر انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات انجمن پرداخت و گفت: در حوزه کتابخانه های روستایی و عشایری نهاد برنامه های خوبی اجرا کرد از جمله سفیرکتاب که عشایر توانستند بدون محدودیت به منابع کتابخانه ها دسترسی داشته باشند. برنامه ترویجی «راه آبادی» با همکاری انجمن و نهاد و کتابخانه های سیار که به زودی شاهد راه اندازی آن در بیشتر مناطق کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: تشکیل کارگروه نابینایان و ناشنوایان و فعال سازی خدمات به این گروه ها از دیگر اقدامات بود و همچنین توجه ویژه به زندانیان که در حال حاضر به منابع کتابخانه ها بدون محدودیت دسترسی دارند.

منوچهری ضمن اشاره به جهش ۲۴ برابری حقوق و مزایای کتابداران روستایی عنوان کرد: نکته اساسی در مورد کتابخانه های روستایی، حقوق کتابداران این کتابخانه ها است که با تلاش های مجموعه نهاد کتابخانه ها درحال حاضر نسبت به گذشته نه چندان دور ۲۴ برابر شده است و به رقم قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

منوچهری ابراز امیدواری کرد: در بحث تولید محتوا و دسترس پذیری کتاب برای گروه های خاص تلاش می کنیم در راستای برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی گام های مثبتی برداریم.

در ادامه این نشست اعضای جدید هیئت مدیره انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی در ارتباطی ویدئویی به معرفی خود و اهداف و برنامه های خود در انجمن پرداختند.

نظر شما