شناسهٔ خبر: 48587818 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

موضوع غدیر، خلافت و حکومت و نصب ولایت برای امیرالمومنین (ع) است

حجت الاسلام والمسلمین حسین سیلسپور در مصاحبه با رادیو گفتگو گفت: قرآن پیامبر را تهدید می‌کند یا رسول الله اگر ولایت و خلافت علی بن ابیطالب را اعلام نکنی، ۲۳ سال نبوتت از بین خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ویژه برنامه عید غدیر رادیو گفتگو با عنوان «چراغانی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین سیلسپور کارشناس مذهبی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام والمسلمین حسین سیلسپور با تاکید بر اینکه عید غدیر تنها عید شیعیان نیست، اظهار کرد: این عید برای همه مسلمین است، چون در این روز آیه نازل شده که دین اسلام کامل و نعمت بر همه مسلمین تمام و اسلام در چنین روزی محکم و خدای متعال از چنین اسلام با ولایتی راضی شد.

وی به اهمیت غدیر اشاره و عنوان کرد: در روایات ما بر اهمیت غدیر بسیار تاکید شده است. علامه مجلسی در روایتی به نقل از امام رضا (ع) می‌نویسد «امام رضا (ع) در عید غدیر خانواده، اقوام و خدمتکارانشان را جمع می‌کردند و به همه افطار می‌دادند.» این عمل نشان دهنده روزه روز عید غدیر است و در ادامه می‌گوید «وقتی این‌ها می‌رفتند امام رضا (ع) برایشان غذا و لباس‌های فاخر و گرانبها می‌فرستاد. به اقوام و نزدیکان و خدمتکاران انگشتر و کفش هدیه می‌دادند و امام رضا (ع) مداوم در روز عید غدیر فضیلت روز عید غدیر را گوشزد می‌کردند.» بنابراین ما باید از این روز و از این موضوع درس بگیریم.
کارشناس مذهبی در گفتگو با رادیو گفتگو با اظهار به اینکه بزرگان اهل سنت نیز علاوه بر بزرگان شیعه بر اهمیت غدیر تاکید دارند، گفت: غدیر صرف برگزاری و برپایی یک مراسم اهمیتش به خاطر اتفاقی است که در آن رخ داده و موضوعی که در غدیر اتفاق افتاده است. بزرگان اهل سنت مانند احمد بن حنبل مطرح کرده اند که وقتی پیامبر (ص) مردم را در روز عید غدیر جمع کردند، فرمودند «آیا اینگونه نیست که من، ولی امر شما هستم؟» همه گفتند «بله ما صاحب اختیار مایید.» بعد پیامبر (ص) فرمودند «هرکسی که من سرپرست او هستم علی امیرالمومنین هم سرپرست اوست.»
وی متذکر شد: موضوع غدیر، موضوعی نیست که پیامبر (ص) خواسته رفاقتی بین مردم و امیرالمومنین (ع) ایجاد کند. موضوع غدیر این نیست که پیامبر (ص) خواسته برای دامادش یک جایگاه حقوقی تعریف کند، موضوع غدیر این است که ابتدا پیامبر (ص) برای خودش شهادت می‌گیرد. ایشان از مردم در خصوص اینکه بر مردم ولایت دارند می‌پرسد.
حجت الاسلام والمسلمین سیلسپور در خصوص چرایی اینکه موضوع غدیر، خلافت و حکومت و نصب ولایت برای امیرالمومنین (ع) است، عنوان کرد: قرآن می‌فرماید «إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» همه مفسران حتی علمای اهل سنت گفته اند که آیه ۶۷ سوره مائده درباره ولایت و خلافت امیرالمومنین (ع) است. قرآن پیامبر را تهدید می‌کند یا رسول الله اگر ولایت و خلافت علی بن ابیطالب را اعلام نکنی، ۲۳ سال نبوتت از بین خواهد رفت.
این کارشناس مذهبی به تبلیغ غدیر اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) به ما بر تبلیغ غدیر امر کردند.
وی با تاکید بر اهمیت موضوع غدیر اظهار کرد: پیامبر (ص) در روز غدیر، جعل خلافت و ولایت و جانشینی برای امیرالمومنین انجام داده اند یعنی می‌خواهند حکومت را به ایشان بدهند.
کارشناس مذهبی به معانی، ولی از جمله دوستی اشاره و عنوان کرد: برخی می‌گویند منظور از «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، منظور از، ولی دوستی است. در حالی که اگر اینگونه است چگونه می‌شود پیامبر (ص) حداقل سه روز همه مسلمین را در آن گرما نگه دارد تا بگوید «هرکسی من با او رفیق بودم علی هم با او رفیق است!» آیا عقل چنین چیزی را می‌پذیرد؟ مگر رفاقت چقدر مهم است که پیامبر (ص) برایش بیعت بگیرد.
وی افزود: زمانی که پیامبر (ص) امیرالمومنین (ع) را به عنوان، ولی خدا معرفی کردند، به همه گفتند باید بیایید با امیرالمومنین بیعت کنید. حتی بزرگان اهل سنت در کتابشان نقل کرده اند که حتی خلیفه دوم برادران اهل سنت آمد و تبریک گفت.
حجت الاسلام والمسلمین حسین سیلسپور در رابطه با چرایی انتخاب چنین روزی به عنوان روز ولایت گفت: چهار علت برای این مسئله وجود دارد؛ منطقه غدیر خم منطقه‌ای بود که وقتی مسلمین از حج برمی گشتند تا آنجا با هم، هم مسیر بودند و در آنجا از هم جدا می‌شدند و لذا آنجا یک مکان استراتژیکی بود که همه حضور داشتند؛ بنابراین اینجا اعلام شد که پیامبر (ص) رسما خلافت امیرالمومنین را اعلام کند.
وی افزود: غدیر خم و هیجدهم ذی الحجه در سال آخر عمر پیامبر که حجه الوداع بود، آخرین اجتماع با عظمت مسلمین در حضور پیامبر بود و، چون آخرین حضور مردم در محضر پیامبر (ص) بوده، باید علنی می‌شد. در این روز پیامبر (ص) به کسانی که از آن مکان گذشته بودند دستور بازگشت دادند و صبر کردند بقیه هم برسند. از طرفی همه بزرگان اسلام و صحابه پیامبر (ص) در آن حج حضور داشتند.
کارشناس مذهبی اظهار کرد: البته اعلان خلافت و ولایت امیرالمومنین (ع) مخصوص به روز هیجدهم ذی الحجه نبوده است پیامبر در طول دوران نبوتشان این مسئله را بیان کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما