شناسهٔ خبر: 48585489 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اعلام کرد:

کاهش 39 درصدی بارش ها در 50 سال اخیر

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در ۵ روز آینده در اغلب مناطق کشور غیر از نوار شمالی و مناطقی از شمال غرب کشور، آسمان صاف و جو پایدار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس ؛ محمد اصغری معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ؛ در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز شمال خلیج فارس به ویژه سواحل و فردا شرق تنگه هرمز مواج است، همچنین در 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

وی ادامه داد: در 5 روز آینده در اغلب مناطق کشور غیر از نوار شمالی و مناطقی از شمال غرب کشور، آسمان صاف و جو پایدار است، در این راستا در دو روز آینده در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان غربی، خراسان شمالی، برخی مناطق آذربایجان شرقی و زنجان، همچنین دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی در استان البرز، تهران، قزوین و سمنان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت داریم که در مناطق مستعد با گردوخاک همراه خواهد بود.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز شنبه 9 مرداد در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان و ارتفاعات البرز افزایش ابر، بارش پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

اصغری ادامه داد: روز یکشنبه 10 مرداد در ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز و استان‌های واقع در شمال غرب بارش پراکنده و رعد و برق داریم و روز دوشنبه علاوه بر مناطقی که ذکر شد در بخش‌هایی از استان‌های زنجان و کردستان این شرایط جوی حاکم است.

وی گفت: در 5 روز آینده در شرق، شمال شرق و جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک داریم که در نوار شرقی کشور به ویژه زابل و شرق خراسان جنوبی، طوفان گردوخاک و کاهش دید افقی محتمل است.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: روز آینده شهر‌کرد با کمینه دمای 12 درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان و اهواز با بیشینه دمای 46 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهد بود.

اصغری در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده نیمه ابری، گاهی با وزش باد پیش بینی می‌شود و در شب احتمال بارش پراکنده وجود دارد. بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 35 و 25 درجه خواهد بود.

وی درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری بیان کرد: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر 99) تا چهارم مرداد امسال 138.7 میلیمتر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 283.7 میلیمتر بود  که بارش سال جاری 51.1 درصد کمتر از سال گذشته است، در قیاس با آمار میانگین بلندمدت کشور (50 ساله)‌ که رقم متوسط 227.8 میلیمتر ‌است بارش سال جاری تاکنون 39.1 درصد کمتر از سال بلندمدت است.

نظر شما