شناسهٔ خبر: 48581426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با دستور ویدیوکنفرانسی رئیس‌جمهور

بهره برداری از راه‌آهن اقلید-یزد

راه‌آهن اقلید- یزد با دستور ویدیوکنفرانس رئیس‌جمهوری امروز افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

بهره برداری از راه‌آهن یزد-اقلیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، استاندار فارس گفت: با بهربرداری از این طرح مسیر ریلی استان فارس به استان‌های شرق کشور ۳۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و فاصله زمانی مسیر ریلی شیراز تا مشهد چهار ساعت کوتاه‌تر می‌شود.
عنایت الله رحیمی افزود: این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق - جنوب غرب کشور، ظرفیت حمل بیش از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را دارا است
وی گفت: ارزش روز هزینه ساخت فاز نخست بهره برداری این طرح، افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال است.
رحیمی افزود: با بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق - جنوب غرب کشور، فاصله زمانی ریلی استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد با استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان، به مدت چهار ساعت کاهش می‌یابد.
استاندار فارس افزود: در افق نهایی طرح، عبور بیش از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راه‌آهن کشور، محقق خواهد شد.
مجری طرح راه آهن یزد - اقلید گفت: مسیر راه آهن یزد – اقلید، چهل ونه کیلومتر خطوط ایستگاهی دارای یازده کیلومتر ایستگاه‌های بین راهی که شامل دو ایستگاه مسافری مهریز وایستگاه تشکیلاتی ابرکوه است،هفت ایستگاه درجه سه نیز در طول مسیر به بهره‌برداری می‌رسند.
منجمی افزود:علاوه بر جابجایی مسافر درآینده این شبکه مراکز باربری معدن اسمالون وسنگ آهن کنستانتره خاتم درکیلومتر صد و بیست را به صورت صادراتی به بندر عباس و به صورت داخلی به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و دیگر صنایع فولاد متصل می‌کند.

بهره برداری از راه‌آهن اقلید-یزد بهره برداری از راه‌آهن اقلید-یزد بهره برداری از راه‌آهن اقلید-یزد بهره برداری از راه‌آهن اقلید-یزد


منجمی با بیان اینکه با افتتاح این طرح سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر وهفت میلیون تن بار جابجا می‌شود گفت:ایستگاه‌های ابرکوه و مهریز به عنوان ایستگاه‌های درجه یک و مسافری در استان یزد و ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح در استان فارس است.
به گفته وی، در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه‌ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه‌های جدید به ۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.
منجمی ادامه داد: این طرح به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیش از سه میلیون تن حمل بار را دارد.
منجمی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، افزود: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می‌دهد.

<div id="video-display-embed-code_6776497"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3178102/6776497?width=400&height=300"></script></div>



نظر شما