شناسهٔ خبر: 48579758 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

ویژه نامه ی کانون قرآن وعترت مأوا

روایت غدیر

به مناسبت بزرگترین عید اسلامی عید سعید غدیر خم ، کانون قرآن وعترت مأوا ویژه نامه ای درباره سیر فرهنگی غدیر تا امروز فراهم آورده است. این متن را با هم بخوانیم.

صاحب‌خبر -

به هر نقطه از تشیع که بنگری لطف است؛ لطفِ صاحب تشیع؛ لطفِ خداوند متعال و ائمه ی معصومین علیهم السلام؛و لطف صاحب غدیر امیرالمؤمنین علیه السلام. و هم در ثبت غدیر پر افتخار.

توانایی ولی الله این است که حدیث بلورین غدیرش را این گونه زیبا و سالم از چهارده قرن سنگلاخ گذرانده..

و از میان هزاران راهزن فرهنگ ملتها  و خطرناک گردباد و طوفان ها حفظ نموده است.

معجزه ی شاه ولایت در مکتوب شدن غدیر است. اگر نیک بنگریم و تاریخ کتاب را ورق زنیم
مسیر فرهنگی غدیر در چهارده قرن را در چهار مرحله می یابیم:
1- در طول اول قرن هجری تدوین و کتابت جرم محسوب می شد و ممنوعیت رسمی داشت

و اگر هم مکتوبی به قلم می آمد اگر حق بود مخفیانه واگر مجوز پیدا می کرد سرریز از اراجیف غاصبین خلافت بود.

در این اختناق و فضای آلوده بهترین و تنها یاری فرهنگی به غدیر آیا چه می توانست باشد؟
این سینه های امین و حافظه های قوی افراد بود که کتابگونه عمل کرد و به خوبی این ره صد ساله را پیمود..

به مکتوب اسلامی که بنگریم با کمال حیرت خواهیم دید:

بیش از صد و بیست صحابی و گروه بسیاری از تابعین، واقعه ی غدیر را به گرد یکدیگر بیان کرده اند.و حلقه ی وصل غدیر حجة الوداع با نسلهای آینده بوده اند. تا جایی که زید بن ارقم و حذیفة بن یمان متن خطبه ی غدیر را که بیش از یک ساعت به طول انجامیده و بیش از بیست صفحه است حفظ نموده و برای مردم بازگو کرده اند.

صاحب غدیر امیرالمؤمنین علیه السلام برای اتمام حجت و اینکه آیندگان اسلام راه خود را بیابند در اجتماعات مختلف و مناسبتها و فرصتهای گونه گون غدیررا مطرح می ساخت و هم درباره ی آن از شاهدان اقرار می گرفت. نه تنها او که همسرش فاطمه اطهر علیهم السلام نیز که خود روایت کننده ی غدیراست.

بجاست یادآوری شود: امامان معصوم ما نیز هر فرصت و هر رسانه ای را برای پیام غدیر بهره ور نمودند.

تا آنجا که امام باقر علیه السلام متن کامل خطبه ی غدیر را بازگو فرمود و امام هشتم علیه السلام مناظراتی در این باره نمود و حقایقی از غدیر را بیان داشت. از سوی دیگر از همان ساعتی که حضرت خاتم صلی الله علیه و آله ندای غدیر را به جهانیان اعلان داشت حسان بن ثابت اولین سروده ی غدیر را به حضور حضرتش تقدیم کرد؛

و این بالاترین دلیل شد برای شعر و شاعران غدیر در طول چهارده قرن. اینها گونه های مختلف فرهنگی بود که غدیر را در سده ی اول اسلام محافظت نموده و البته این راهها در قرنهای بعد نیز ادامه یافت.
2- از ابتدای دومین قرن هجری که معارف دینی و از جمله فرهنگ مکتوب رسماً آزاد اعلام شد راویان آسوده خاطر حدیث و تاریخ می گفتند و نگارندگان می نگاشتند در اواسط قرن دوم هجری به اولین مکتوب مستقل درباره ی غدیر برمی خوردیم. فراهیدی ، این دانشمند ادبیات عرب اولین کتاب مستقل غدیر را تألیف کرد. و این سیر ادامه یافت و راه بی انتهایی با عنوان فرهنگ مکتوب غدیر آغاز گردید و کتابهای گوناگون به صورت مستقل یا ضمنی در موضوع غدیر به رشته ی تحریر در آمد.
3- فرهنگ اسلام را ورق زدیم تا قرن چهارم.

اکنون آغاز دیگری در مکتوب غدیرِ استوار به چشم می خورد:

پژوهش در سند و متنِ روایت غدیر و پژواک اندیشه ها. و سر سپردگان ولایت که در این سده و سده های پس از آن پرونده های تازه را برای غدیر باز کردند.

بدبینان به ولایت و خفاشان خورشید غدیر به هر سو که می رفتند.. موشکافی سند غدیر را می دیدند.. و به کنکاش در حدیث غدیر بر می خوردند.. و هم خطبه ی غدیر قلب سختشان را می سایید. هر چه گوش خود را می گرفتند باز طنین غدیر.. و این گلواژه ی غدیر بر فرقشان می آمد: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه».

در گفتگوها و مناظرات؛ در محافل علمی و فرهنگی؛ و همه جا و همه جا. نگاشته های شیخ صدوق و شیخ مفید و هم سید مرتضی. بهترین شهادت بر این گفته است. این تحقیقات در قرنهای چهارم و پنجم و ششم اوج خود را پیموده. و تا سال هزار اسلامی همچنان پیشروی نموده. که آثار ارزنده ای از این قطعه ی تاریخی در دست است.
4- حال به زمان خود نزدیک شده ایم.و همگام با فرهنگ غدیر از پس آن واقعه ی پر افتخار تا سال هزار گام به گام پیش آمده ایم. و اکنون می بینیم از اولین سالهای قرن یازدهم تا به حال میدانی باز برای پژوهشگران و اندیشمندان فراهم گشته و یا بهتر بگوییم: خود فراهم نموده اند؛ بلکه واقعی تر: امیرالمؤمنین علیه السلام به وجود آورده است.
تمامی شاخه های درخت سر به فلک کشیده ی غدیر بارور گشته و این شجره ی طیبه و طوبای امیرالمؤمنین علیه السلام در تمام زمینه های تحقیقی و علمی و میراث مکتوب به ثمر نشسته است و در هر جنبه ای از آن کتاب یا کتابها نگاشته شده است.
علامه ی مجلسی نیمی از یک جلد اثر گرانسنگ «بحار الأنوار» خود را به غدیر اختصاص داده است.

سید هاشم بحرانی کتابی مستقل به نام «کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم» به رشته ی تحریر در آورده.

سید حامد حسین هندی در ده جلد چهارصد صفحه ای از کتاب بی نظیرش «عبقات الأنوار فی اًّمامة الأئمة الأطهار» به پژوهش در غدیر پرداخته.

و بالاخره علامه ی امینی طی یازده جلد «الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب» جوانبی از غدیر و هم کلیه ی سرایندگان عرب در غدیر را همراه با غدیریه شان جمع آوری نموده و به عنوان غدیر که نمودار ولایت و تشیع است سخنان بسیاری از شیعه گفته است. نگاشته هایی همانند «التکمیل» از سید مرتضی حسین، و «الغدیر فی الاًّسلام» از شیخ محمد رضا فرج الله نیز دیگر تحقیقات علمی غدیرند. بدان امید که در آینده شاهد کتابی ژرف به عظمت غدیر باشیم. که به عنوان یک مجموعه ی پر محتوا. همه ی مطالب غدیر را در بر داشته باشد. تا این آبروی جهانی اسلام را آن گونه که در توان است در نمایشگاه جهانی به دید جهانیان برسانیم.

منبع: غدیر در روایت قلم نوشته ی محمد انصاری

تهیه شده توسط: امیرحسین محمدبیگی

نظر شما