شناسهٔ خبر: 48579546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی مطرح کرد:

تبعیت و ولایت پذیری درس سیاستمداران از غدیر

حجت الاسلام نوری با تاکید بر اینکه وحدت جامعه در غدیر بر پایه امامت و لایت است گفت: بهترین درسی که سیاستمداران می توانند از غدیر بگیرند، تبعیت و ولایت پذیری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان _ سایر حوزه ها _ فرزانه تهجا: رهبر معظم انقلاب در فرازی از بیانات خویش در دیدار کارگزاران نظام، به مناسبت «عید غدیر»1375/2/18 می فرمایند : «بزرگترین مظهر دخالت مردم در امور حکومت، غدیر است. خودِ غدیر این را به ما آموخت و لذاست که عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امّت اسلامى است. این عید، مخصوص شیعه هم نیست. جا دارد و حق آن است که همه امّت اسلامى، این روز را براى خودشان عید بدانند. غدیر، عید امیرالمؤمنین علیه الصّلاة والسّلام هم هست و شیعیان آن حضرت، به طور ویژه از این عید استفاده مى کنند.». به نظر می رسد بخش های مختلف و مقامات مختلف نظام اسلامی باید نه تنها در زمانی خاص بلکه همواره به تبیین مفاهیم عمیق عید غدیر و به ویژه جایگاه سیاسی این عید بزرگ و درس هایی که به سیاستمداران می دهد باشند در همین رابطه گفتگوی با حجت الاسلام  رضا نوری  نماینده ولی فقیه  در استان خراسان شمالی در مورد واقعه غدیر به شرح زیر ارایه می شود.

 

غدیر چه درسی برای سیاستمداران امروز دارد؟

یکی از مباحثی که در باب غدیر مطرح است، درس هایی است که غدیر می تواند برای سیاستمداران داشته باشد. همان گونه که همه افرادی که با موضوع غدیر آشنا هستند می دانند که غدیر ادامه بحث نبوت است و بعد از پیامبر گرامی اسلام بحث امامت مطرح شد و پیامبر گرامی اسلام در غدیر خم مولا علی (ع) را به عنوان جانشین مطرح کرد و تمام امت را مکلف کرد و این مسیر رهبری و امامت و ولایت را بعد از او که به مولا علی (ع) سپرده می شود از ایشان حرف شنوی داشته باشد.

وحدت در غدیر بر چه مبنایی مطرح می شود؟

پیامبر گرامی اسلام وحدت جامعه  در غدیر را بر معیار ولایت و امامت مطرح کردند. یکی از اصول بسیار استوار دین مبین اسلام بحث امامت است، همان چیزی که در آیات قرآن هم بحث امامت و ولایت به عنوان اکمال و اتمام دین مطرح شده است که تمامیت و کمال دین به بحث امامت و ولایت است که یکی بحث کمیت ، یعنی اگر دین در یکی از موارد که بحث امامت است کم بود، امروز در روز عید غدیر با اعلام این جز دین از لحاظ کمیت تمام شد و مابقی اجزای دین نقصی داشتند که با بحث امامت و ولایت آنها نیز کامل شدند.

چگونه با استفاده از غدیر می توانیم در برابر دشمنان مقاوم باشیم؟

پس از این تمام جامعه مامور شد همین مسیر را ادامه دهد و مسیر امامت و ولایت را که توسط پیامبر گرامی اسلام مطرح شده است، ادامه دهد و این درسی است برای تمام سیاستمداران ما و در طول تاریخ که باید یک محور و معیاری برای بحث وحدت داشته باشند و برای پیشرفت و تعالی جامعه از آن پیروی کنند که این معیار وحدت در یک محور دین را مطرح می کند و یکی از معیارهای وحدت را موضوع امامت و ولایت عنوان می کند که پیامبر گرامی اسلام فرمودند اگر بر اساس این محور مشی و پیروی کنید، تعالی می یابید، وحدت جامعه شما تضمین می شود و رشد می کنید و اختلافات تان از جامعه برچیده می شود و انحرافات از میان می رود و جلوی تحریف ها گرفته می شود و در برابر دشمنان قوی و قدرتمند می شوید.

کسانی که از وحدت در غدیر پیروی نکنند چه نتیجه ای می گیرند؟

وحدت در غدیر آن قدر اهمیت می یابد که کسانی از معیار وحدت سر باز می زنند آنها را مذمت کرد و وعده های بدی نسبت به کسانی که از این مسیر انحراف دارند، داده شده است. غدیر یک قصه نیست که فقط در روز عید غدیر رخ داده و تمام شده باشد بلکه مسیری است که در ادامه تاریخ همیشه مطرح است و این مسیر غدیر بعد از مولا علی (ع) ادامه یافته است و در سلسله جلیله ائمه (ع) تا حضرت مهدی (عج) ادامه دارد و در دوران غیبت ایشان نیز این مسیر غدیر در قصه ولایت معنا پیدا می کند که فقیه و ولایت مراجعی که شرایط آن مطرح شده است؛ این مسیر با ولی فقیه ادامه می یابد.

توصیه پیامبر (ص) در غدیر چه بود؟

توصیه ای که پیامبر (ص) در غدیر به امت و جامعه اسلامی کردند، فقط توصیه برای یک مقطع زمانی کوتاه نبود بلکه توصیه ای بر بلندای تاریخ بود که تا قیامت ادامه دارد و این مسیر بعد از نبوت باید ادامه یابد و بحث امامت چون شیرازه ای می ماند برای تمام اوراق جامعه اسلامی که در تمام طول تاریخ همچنان ادامه دارد. امروز هم باید تمام سیاستمداران ما در تمام حوزه ها و حیطه ها معیار کار خود را همان گونه که پیامبر در غدیر فرمود امروز نیز معیار را اصل ولایت قرار دهند، ولایتی که از جانب ائمه به ولایت ولی فقیه رسیده است که تا به امروز هر وقت به این معیار چنگ زده و دور آن جمع شده ایم، موفق شده و توفیق یافته ایم.

 

در زمان امام (ره) با تمام دشمنی های جهان با ما و فتنه انگیزی های داخلی و خارجی جنگ منافقان در داخل و جنگ بیگانگان از خارج فشارهای اقتصادی و مالی تبلیغات بسیار گسترده ایجاد شد. شاید هر کشور دیگری که بود کمر خم می کرد و شکست می خورد اما با توجه به ولایت پذیری که مردم ما با توجه به بصیرتی که نسبت به امام داشتند، پیروی و حرف شنوی ای که داشتند و تبعیت آنها الحمدالله موفق شدیم و تا به امروز چهل سال می گذرد و حول محور ولایت که برگرفته از غدیر است، همچنان کشور ما رو به تکامل و ترقی است. انشاءالله این امر را فراموش نکنید.

 

فاصله سیاستمداران از ولایت در غدیر  چه عواقبی را به همراه دارد؟

البته هر جا سیاستمداران ما از بحث ولایت فاصله گرفته اند و اختلافی ایجاد کردند و نخواستند تبعیت داشته باشند در همان نقطه ضعف و مشکل پیدا کردیم و در همان جا دشمنان نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی طمع کردند و این امر عقب گردهایی را ایجاد کرد.

 

تاکید رهبر انقلاب در غدیر بر چه موضوعی است؟

یکی دیگر از مباحثی که در موضوع غدیر مطرح است این است که مقام معظم رهبری وقتی تاکید کردند که غدیر می تواند معیار وحدت باشد، معیار وحدت نه تنها میان شیعیان بلکه میان شیعیان و اهل سنت و تمام فرق اسلامی و تمام فرق و مذاهب اسلامی که به وجود آمدند و دین اسلام را قبول دارند و به دنبال واقعیت هستند می تواند غدیر معیار وحدت آنها باشد و نه خدایی ناکرده سبب تفرقه و دودستگی اما بستگی دارد به اینکه ما چگونه به قصه غدیر نگاه کنیم و چگونه آن را تبیین و تفسیر کنیم. اگر تبیین و تفسیر غلطی شود و تفسیر درستی ارایه نشود، شاید موجب تفرقه شود اما اگر غدیر به درستی تحلیل، تجزیه و تبیین شود، قطعا می تواند معیار وحدت باشد.

 

در غدیر امام علی (ع) به عنوان انسان کامل مطرح می شود همان چیزی که همه به عنوان شیعه و سنی قبول دارند و فضایل مولا علی (ع) همه پذیرفته است. ما می توانیم علی (ع) به عنوان معیار تمام فضایل انسانی و به عنوان کسی که آیات قرآن را در وجود او تجلی می یابد در جامعه عرضه کنیم و او را معیار رشد افراد قرار دهیم و در جامعه اسلامی از آن پیروی کنیم. هم شیعه و هم سنی می تواند این امر را در جامعه مطرح کند.

 

یکی از نکاتی که در غدیر مطرح است، انسان کاملی است که در روز غدیر توسط پیامبر گرامی اسلام به جامعه معرفی می شود و این امر را شیعه و سنی می تواند در جامعه معرفی کند و بر اساس این انسان کامل جامعه آنها شکل بگیرد.

 

 در غدیر می توان مرجعیت علمی مولا علی (ع) و تمام اهل بیت را که بلامنازعه است و کسی در آن اختلاف ندارد به جامعه معرفی کند و کسی نمی تواند به مرجعیت علمی علی نقصی وارد کند و خلیفه دوم بارها تاکید کردند اگر علی (ع) نبود، من بسیاری از سوالات و شبهاتی که در جامعه ایجاد می شد و به عنوان خلیفه پاسخ را نمی یافتم و علی را می یافتم و از او سوال می کردم و علی تمام گره ها و شبهات را که کسی قدرت پاسخگویی آن را نداشت، پاسخ می داد؛ به همین دلیل علی (ع) از جانب پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان مرجع علمی مرجعی که در تمام مباحث دینی، سیاسی و اعتقادی محور است.

 

در غدیر یک خطبه توسط پیامبر گرامی اسلام قرائت شد و در این خطبه عنوان شد که من شهر علم هستم و علی درب آن است و همین اگر در جامعه اسلامی باب شود، مرجعیت دینی علی (ع) در تفسیر و تبیین دین و مباحث فقهی نشان می دهد.

پایان پیام/34

نظر شما