شناسهٔ خبر: 48578068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست مقام‌های نظامی سازمان همکاری شانگ‌های

هشدار روسیه درباره برنامه‌های آمریکا در آسیای مرکزی

وزیر دفاع روسيه گفت واشنگتن پس از شکست کامل در افغانستان می‌خواهد موضع خود را در منطقه‌ آسیای مرکزی بازیابی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، وزیر دفاع روسیه در نشست مقام‌های ارشد نظامی سازمان همکاری شانگ‌های از جمله مقام‌های ارشد نظامی کشور‌های اروپایی، چین و هند، اوراسیا، تاکید کرد تلاش‌های غرب در افغانستان، جز ناکامی و شکست، نتیجه‌ی دیگری در بر نداشت.

<div id="video-display-embed-code_6773973"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3177941/6773973?width=350&height=250"></script></div>

راشاتودی گزارش داد: خروج شتابزده‌ی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان دارد روز به روز به بحران در این کشور دامن می‌زند. گروه طالبان هم اکنون به جز کابل، کنترل بخش‌های گسترده‌ای از کشور را در اختیار گرفته و این حجم از نفوذ می‌تواند به سادگی، به فراتر از مرز‌های افغانستان کشیده شود.

وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتایان خود از کشور‌های همسایه در دو دوشنبه پایتخت تاجیکستان، دولت و ارتش آمریکا را مسئول شدت گرفتن بحران و وضعیت بسیار خطرناک در افغانستان توصیف کرد.

سرگی شویگو گفت: «عقب نشینی شتابزده‌ی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند. همه‌ی ما از تلاش‌های بسیار گسترده‌ای که با هدف تامین امنیت در مرز‌های کشور‌های همسایه‌ی افغانستان در جریان است آگاهی داریم. این مرز‌ها هم اکنون خواستگاه خطر، تهدید و چالش‌های فراوانی است.»

کشور‌های همسایه‌ی افغانستان از دو بلوک متفاوت، اما هم پیمان روسیه به شمار می‌آیند؛ یکی از این بلوک‌ها دربرگیرنده‌ی کشور‌هایی است که پیشتر اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می‌دادند و دیگری، کشور‌های همسایه و عضو پیمان چین و روسیه است.

مسکو در نظر دارد به این کشور‌ها اطمینان بدهد هر زمان وضعیت خطرناک‌تر شد، روسیه آمادگی دارد هر گونه کمکی در اختیار آنان قرار بدهد. مسکو در تاجیکستان و در نزدیکی شهر دوشنبه، پایگاه نظامی دارد و بلافاصله آماده‌ی اقدام است. اقدام دیگری که روسیه دارد انجام می‌دهد تثبیت نقش خود در منطقه است؛ این کار، ناخرسندی آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت: «آمریکا براستی دارد از افغانستان خارج می‌شود؛ همزمان دولت آمریکا دارد با همه‌ی کشور‌های همجوار افغانستان گفتگو می‌کند تا مناطق لجستیکی مشخصی را در قلمرو سرزمینی آنان ایجاد نماید. حال این پرسش پیش می‌آید که اگر آمریکا می‌خواست از افغانستان برود چرا می‌خواهد در مرز این کشور بماند؟»

وی افزود: «پاسخ روشن است. واشنگتن پس از شکست کامل در افغانستان می‌خواهد موضع خود را در منطقه‌ی آسیای مرکزی بازیابی کند. وقتی بحث بی ثباتی پس از خروج نظامیان ارتش آمریکا مطرح می‌شود حتی یک مورد هم نمی‌توان بیان کرد که حضور دراز مدت آمریکا سبب بهبود اوضاع شده باشد.»

ارتش روسیه در نشست دوشنبه پیشنهاد داد مانور‌های مشترکی با شرکت کشور‌های همسایه‌ی افغانستان برگزار شود تا میزان آمادگی و واکنش نیرو‌ها افزایش یابد. نخستین تمرین نظامی برای سپتامبر پیش رو برنامه ریزی شده است.

نظر شما