شناسهٔ خبر: 48564023 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عراقي ها نگران باقيماندن آمريکا در عراق به بهانه آموزش

صاحب‌خبر -
عراقي ها نگران باقيماندن آمريکا در عراق به بهانه آموزش
خبرگزاری آریا- برخی محافل عراقی در واکنش به نتایج سفر نخست وزیر و هیئت عراقی به آمریکا نگران آن هستند نیرو‌های آمریکایی با تغییر نام به نیرو‌های آموزشی و مستشاری در عراق بمانند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون العربی، گروه‌ها و محافل مختلف عراقی واکنش‌های مختلفی به نتایج به دست آمده از سفر هیئت مذاکره کننده این کشور و نخست وزیر آن به آمریکا و توافق به دست آمده درباره حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق نشان دادند.
شفیق عبدالجبار خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی، در گفتگویی با استودیوی خبر شبکه از بغداد درباره توافق‌های به دست آمده بین عراق و آمریکا و این که با توجه به واکنش‌های داخلی به این توافق، تا چه اندازه می‌توان آن را موفقیتی سیاسی برای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دانست گفت: محافل سیاسی عراقی اعلام کردند هیئت مذاکره کننده عراقی به پیروزی دیپلماتیک دست پیدا کرده است و به آنچه از توافق با آمریکا برای خارج شدن نیرو‌های این کشور از عراق می‌خواست دست پیدا کرده است که در واقع خواست بسیاری از گروه‌های سیاسی بخصوص گروه‌های سیاسی بزرگ و احزاب بانفوذ شیعی است که سال 2020 مصوبه‌ای را در پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق به تصویب رساندند.
وی افزود: محافل سیاسی عراقی از این دستاورد استقبال کردند و به الکاظمی و هیئت عراقی که به واشنگتن رفته بود و به این پیروزی دیپلماتیک دست یافته است تبریک گفتند. رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق این توافق را سرآغاز برقراری ثبات در عراق دانستند و علاوه بر این برخی گروه‌های سیاسی از جمله مقتدا صدر رئیس جریان صدر نیز این توافق را سرآغاز احیای استقلال و حاکمیت عراق دانستند و ائتلاف فتح و سران این ائتلاف که از طرفداران ایران هستند نیز از این توافق استقبال کردند.
خبرنگار ادامه داد: اما گروه‌های مقاومت در برابر اشغالگران  نگران بازی با کلمات هستند و با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کردند و تاکید کردند پس از برگزاری نشست هماهنگی گروه‌های مقاومت، تصمیم مناسب را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد. این گروه‌ها نگران آن هستند که با کلمات بازی شود و نیرو‌های آمریکایی به جای آن که عنوان نیرو‌های رزمی داشته باشند، نام خود را به نیرو‌های آموزشی و مستشاری تغییر دهند و همچنان تحت این عناوین در عراق بمانند. از سوی دیگر در پی افزایش فعالیت داعش در عراق، دولت این کشور نگران افزایش قدرت داعش برای سیطره بر شهر‌ها و مناطق مختلف عراق است. هسته‌های مختلف و پنهانی داعش در برخی مناطق عراق از جمله صلاح الدین، دیاله، موصل و الانبار هستند که نیرو‌های امنیتی عراقی علیه آن‌ها عملیات انجام می‌دهند و نیرو‌های آمریکایی نیز می‌کوشند از نیرو‌های امنیتی عراقی در این خصوص حمایت کنند.

نظر شما