شناسهٔ خبر: 48550979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش محافل مختلف به نتایج سفر نخست وزیر و هیئت عراقی به آمریکا

عراقی ها نگران باقیماندن آمریکا در عراق به بهانه آموزش

برخی محافل عراقی در واکنش به نتایج سفر نخست وزیر و هیئت عراقی به آمریکا نگران آن هستند نیرو‌های آمریکایی با تغییر نام به نیرو‌های آموزشی و مستشاری در عراق بمانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از تلویزیون العربی، گروه‌ها و محافل مختلف عراقی واکنش‌های مختلفی به نتایج به دست آمده از سفر هیئت مذاکره کننده این کشور و نخست وزیر آن به آمریکا و توافق به دست آمده درباره حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق نشان دادند.

<div id="video-display-embed-code_6768287"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176733/6768287?width=350&height=250"></script></div>

شفیق عبدالجبار خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی، در گفتگویی با استودیوی خبر شبکه از بغداد درباره توافق‌های به دست آمده بین عراق و آمریکا و این که با توجه به واکنش‌های داخلی به این توافق، تا چه اندازه می‌توان آن را موفقیتی سیاسی برای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دانست گفت: محافل سیاسی عراقی اعلام کردند هیئت مذاکره کننده عراقی به پیروزی دیپلماتیک دست پیدا کرده است و به آنچه از توافق با آمریکا برای خارج شدن نیرو‌های این کشور از عراق می‌خواست دست پیدا کرده است که در واقع خواست بسیاری از گروه‌های سیاسی بخصوص گروه‌های سیاسی بزرگ و احزاب بانفوذ شیعی است که سال ۲۰۲۰ مصوبه‌ای را در پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق به تصویب رساندند.
وی افزود: محافل سیاسی عراقی از این دستاورد استقبال کردند و به الکاظمی و هیئت عراقی که به واشنگتن رفته بود و به این پیروزی دیپلماتیک دست یافته است تبریک گفتند. رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق این توافق را سرآغاز برقراری ثبات در عراق دانستند و علاوه بر این برخی گروه‌های سیاسی از جمله مقتدا صدر رئیس جریان صدر نیز این توافق را سرآغاز احیای استقلال و حاکمیت عراق دانستند و ائتلاف فتح و سران این ائتلاف که از طرفداران ایران هستند نیز از این توافق استقبال کردند.
خبرنگار ادامه داد: اما گروه‌های مقاومت در برابر اشغالگران  نگران بازی با کلمات هستند و با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کردند و تاکید کردند پس از برگزاری نشست هماهنگی گروه‌های مقاومت، تصمیم مناسب را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد. این گروه‌ها نگران آن هستند که با کلمات بازی شود و نیرو‌های آمریکایی به جای آن که عنوان نیرو‌های رزمی داشته باشند، نام خود را به نیرو‌های آموزشی و مستشاری تغییر دهند و همچنان تحت این عناوین در عراق بمانند. از سوی دیگر در پی افزایش فعالیت داعش در عراق، دولت این کشور نگران افزایش قدرت داعش برای سیطره بر شهر‌ها و مناطق مختلف عراق است. هسته‌های مختلف و پنهانی داعش در برخی مناطق عراق از جمله صلاح الدین، دیاله، موصل و الانبار هستند که نیرو‌های امنیتی عراقی علیه آن‌ها عملیات انجام می‌دهند و نیرو‌های آمریکایی نیز می‌کوشند از نیرو‌های امنیتی عراقی در این خصوص حمایت کنند.

نظر شما