شناسهٔ خبر: 48562302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاه مردم به قوه قضائیه باید تغییر کند

معاون اول قوه قضائیه: یکی از مسائل مهم در دوره تحول این است که نگاه مردم به قوه قضائیه تغییر کند و به جایی برسیم که مردم، قوه قضائیه را از خودشان بدانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در آیین تکریم و معارفه رئیس دیوان عدالت اداری و معاون قضایی قوه قضاییه گفت: نباید شاهد آن روزی باشیم که کسی به ما گزارش دهد شش ماه است می‌خواهد رئیس کل دادگستری یا فلان دادستان را ببیند، اما نتوانسته است.
وی گفت: مردم ولی نعمت ما هستند و امروز چه متهم و چه شاکی، ولی نعمت ما محسوب می‌شوند و حتی متهم، حقوقی دارد و ما حق نداریم صدایمان را بر روی متهم یا شاکی بلند کنیم.
معاون اول قوه قضاییه گفت: البته کثرت پرونده، همکاران قضایی ما را خسته کرده است و ما باید ورودی پرونده‌ها را کاهش دهیم.
حجت الاسلام مصدق گفت: اینکه می‌گوییم در فلان کشور پرونده چطور بررسی می‌شود به این علت است که آن‌ها شاید روزی ۲ پرونده داشته باشند و اصول رسیدگی این طور نیست که ما انجام می‌دهیم چرا که مثلا بازرس در حال انجام تحقیقات است، اما پشت درش ۲۰ نفر انتظار می‌کشند.

 افق دیوان عدالت اداری را روشن می‌بینم 

معاون اول قوه قضاییه گفت: دیوان عدالت اداری افق روشنی پیش رو دارد و امیدوارم تا یکی دو سال آینده به جایگاه مطلوب تری دست پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در ادامه افزود: من در این جلسه علاوه بر این که به عنوان معاون اول سخن می‌گویم باید به نوعی خود را هم به عنوان رئیس قدیم دیوان عدالت اداری تودیع کنم.
وی، حجت الاسلام مظفری رئیس جدید دیوان عدالت اداری را چهره‌ای آشنا و خدوم خواند و گفت: ایشان قاضی خوشنامی هستند و در طول مسئولیت هایشان در چندین ریاست کل دادگستری، شورای حل اختلاف کشور و معاون قضایی قوه قضاییه خوش درخشیدند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: از این که نتوانستم در دیوان عدالت اداری ادامه خدمت داشته باشم بسیار متأثرم چرا که در مدت دو ماه و اندی که در دیوان مسئولیت داشتم با معاونان، مدیران و قضات دیوان علقه‌ای پیدا کردم که دوست داشتم حداقل دو سال بمانم و به رئیس وقت قوه قضاییه قول داده بودم که پس از دو سال دیوان عدالت اداری متفاوتی را تحویل دهم.
حجت الاسلام والمسلمین مصدق گفت: از جناب مظفری خواهش می‌کنم به کمک همکاران، معاونان و قضات شریف دیوان عدالت اداری، برنامه‌هایی که در این مدت تدوین شده است ادامه دهد و ما در مدت کوتاهی در دیوان عدالت اداری ۱۲ کارگروه مشترک میان دیوان و سازمان‌هایی که فراوانی پرونده دارند تشکیل دادیم.
وی افزود: مثلاً در کارگروه مشترک دیوان عدالت اداری و شهرداری به گونه‌ای برنامه ریزی خواهیم کرد که شاهد ورود پرونده‌های کمتری در این ارتباط به دیوان باشیم چرا که سالانه ۱۷ هزار پرونده مرتبط با شهرداری به دیوان می‌آید و ما در این کارگروه‌ها بررسی می‌کنیم که چه باید کرد تا مردم بدون مراجعه به دیوان عدالت اداری بتوانند مسائل شان را در شهرداری‌ها حل و فصل کنند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: من افق دیوان عدالت اداری را روشن می‌بینم و معتقدم آقای مظفری علاوه بر برنامه‌های قبلی، برنامه‌های تحولی هم دارند و پس از یکی دو سال خواهیم دید که دیوان عدالت به عنوان تنها مرجع قضایی دریافت شکایات مردم از ادارات و دستگاه‌ها به جایگاه مطلوب تری دست پیدا کند.
در این مراسم که به نوعی تکریم و معارفه معاون قضایی رئیس قوه قضاییه هم بود حجت الاسلام رحیمی به عنوان معاون قضایی قوه معرفی و از خدمات آقای مظفری در دوران مسئولیتش در این معاونت تکریم شد.
معاون اول قوه قضاییه در همین ارتباط حجت الاسلام رحیمی را قاضی خوشنام و متخصص خواند و ضمن اشاره به سابقه طولانی فعالیت وی در معاونت قضایی افزود: ایشان ۱۰ سال به عنوان معاون در دفتر معاون اول قوه قضاییه خدمت می‌کردند و امروز به عنوان معاون قضایی رئیس قوه قضاییه معرفی می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مصدق گفت: امیدوارم آقای رحیمی اقدامات خوب آقای مظفری را به ویژه در خصوص اعمال ماده ۴۷۷ پیگیری کند.
وی افزود: ما گزارش‌هایی از برخی استان‌ها داریم که مثلاً ماده ۴۷۷ موجب شده است که مرحله دیگری برای رؤسای دادگستری‌ها باز شود به این ترتیب که یکی از رؤسای کل دادگستری‌ها می‌گفت سه قاضی مجرب را تمام وقت مسئول بررسی پرونده‌های مرتبط با ماده ۴۷۷ کرده است که شاید یک سال برای هر پرونده طول بکشد تا ببینند که آن حکم خلاف شرع بین بوده است یا نه؟
معاون اول قوه قضاییه گفت: من از آقای رحیمی به عنوان معاون قضایی قوه درخواست می‌کنم که زمینه را برای اصلاح ماده ۴۷۷ در مجلس فراهم کند چرا که ما واقعاً نیازمند اصلاح هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین مصدق افزود: در رسیدگی به پرونده‌های ۴۷۷ از آقای رحیمی و رؤسای کل دادگستری‌ها می‌خواهم به پرونده‌های زندانی دار اهمیت دهند چرا که برخی موارد می‌بینیم که حقی ضایع شده است و فردی یک سال در زندان می‌ماند و بعد تبرئه می‌شود و این برازنده دستگاه قضایی نیست.

 ضرورت برنامه ریزی عملیاتی برای اجرای بند‌های حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه 

معاون اول قوه قضاییه گفت: ضرورت دارد برنامه ریزی عملیاتی برای اجرای بند‌های ۶ گانه حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری، داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در ادامه گفت: گاهی در محافل علمی می‌گویند حادثه‌ای در سال دهم هجری و در مقطعی خاص رخ داده و تمام شده است، اما حادثه غدیر یک حادثه صرف تاریخی است بلکه برای مسلمانان مبنای کلامی و اعتقادی دارد.
وی گفت: موضوع امامت که در حادثه غدیر پیش آمد استمرار نبوت و رسالت است و در تنظیم برنامه زندگی ما هم اثر دارد.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق با اشاره به اینکه متاسفانه شخصیت امیرالمؤمنین هیچ وقت برای ما تبیین نشده است، افزود:​ چه در دوران حکومت پنج ساله ایشان و چه در رفتار‌های فردی ایشان ما فقط شمه‌ای از این شخصیت را در روایات و تواریخ می‌بینیم.
وی گفت:​ ما امروز در قوه قضاییه مدعی هستیم که باید بر اساس آنچه که امیرالمؤمنین در دوران حاکمیت انجام داده اند قدم بگذاریم، اما به عنوان یک مسئول در قوه قضاییه اعتراف می‌کنم که در دوران چهل ساله پس از انقلاب نتوانسته ایم قوه قضاییه‌ای بسازیم که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است.
معاون اول قوه قضاییه افزود:​ همه روسای قوه قضاییه زحمت کشیده اند، اما با قوه قضاییه‌ای که امیرالمؤمنین انتظار دارند بسیار فاصله داریم.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق در ادامه با اشاره به برخورد قاطع حضرت علی (ع) با مفسدان به موضوع رشوه گرفتن ابن هرمه مسئول اقتصادی بازار اهواز اشاره کرد و گفت: ایشان در نامه‌ای به حاکم اهواز درباره ابن هرمه نوشتند که آقای حاکم اهواز پس از دریافت نامه من فوری ابن هرمه را از مسئولیت عزل کن و او را به زندان بینداز و همه را از بازداشتش با خبر کن و اگر شکایتی دارند اعلام کنند و این حکم را همه جا اعلام کن تا مردم سیاست من را بدانند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: اگر جامعه بداند که با مفسد اقتصادی این گونه برخورد می‌شود آن تعداد اندکی که به بیت المال دست درازی کرده اند هوشیار می‌شوند.
وی گفت:​ جامعه باید قضاوت کند که آیا ما در قوه قضاییه توانسته ایم به وظایفمان عمل کنیم یا نه.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق در بخش دیگری از سخنانش به حرکت جهادی و جهشی آقای رئیسی در مدت زمان انتصاب به عنوان رئیس قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: خوشحالیم که بعد از ایشان آقای محسنی اژه‌ای از فرزندان قوه قضاییه به ریاست این قوه منصوب شد و ما ایشان را فردی با اشراف کامل به قوه قضاییه می‌دانیم و ایشان از دادیاری آغاز کرد و ریز و بم مشکلات قوه قضاییه را می‌داند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: همه همکارانم در سراسر کشور باید منویات جناب آقای محسنی اژه‌ای را که منویات مقام معظم رهبری است پیش ببرند تا ما بتوانیم در کوتاه مدت اقداماتی جهشی داشته باشیم.
وی افزود: بر همین اساس باید برای اجرای بند‌های ۶ گانه حکم انتصاب آقای محسنی اژه‌ای برنامه ریزی عملیاتی داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: یکی از همین مسائل ضرورت تداوم اجرای سند تحول و آسیب شناسی آن است چرا که این سند در زمان تصدی جناب آقای رئیسی تدوین شد و جناب محسنی اژه‌ای در تدوین آن دست داشت و اکنون همه معاونت‌ها و دادگستری‌ها باید بر اساس این سند گام بردارند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: مقابله با فساد بدون اغماض از برنامه‌های جدی قوه قضاییه است و این قوه در برخورد با فاسد و مفسد هیچ خط قرمزی ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: حفظ عزت همکاران قضایی از دیگر نکات حکم مقام معظم رهبری است و ما هم اکنون از وضع معیشتی کارکنان اداری و قضایی قوه قضاییه راضی نیستیم و آقایان رئیسی و محسنی اژه‌ای همواره فکرشان کمک به بهتر شدن معیشت است.
وی افزود:​ البته طرح‌هایی وجو دارد و نمایندگان مجلس هم با ما همراه هستند و رئیس قوه قضاییه تاکید دارد که عزت کارکنان و قضات دستگاه قضایی حفظ شود و در عین حال دادسرای انتظامی قضات و حفاظت اطلاعات نیز با موارد تخلف برخورد می‌کند.

نظر شما