شناسهٔ خبر: 48562107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار سقز:

سینما ابزار انتقال فرهنگ در جامعه است

سنندج- ایرنا- فرماندار ویژه شهرستان سقز، سینما را ابزاری برای انتقال فرهنگ در جامعه دانست و گفت: نقش سینما در ارتقای فرهنگ عمومی، انکارناپذیر است و این رسانه، عرصه‌ای مهم برای شناسایی کنش‌های اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سقز با جمعیتی بیش از ۱۷۰ هزار نفر دومین شهر پرجمعیت کردستان از جمله قدیمی‌ترین شهرها و مناطق خاورمیانه و جهان است که گنجینه‌ها و آثار و اشیاء فراوان تاریخی در آن کشف شده و در موزه‌های بزرگ ایران و جهان نگهداری می‌شوند.

این شهر بر روی دشت‌ها و تپه‌های طویلی بنا شده است که سر شاخه اصلی رودخانه‌هایی همچون زرینه‌رود و سیمینه‌رود از کنار آن می‌گذرد، پستی و بلندی‌های داخل شهر و چشم‌انداز رودخانه" چم سقز" که از وسط این شهر می‌گذرد، از ویژگی‌های خاص آن است.

این شهر با پیشینه‌ای غنی از فرهنگ و هنر، هنرمندان بلندآوازه‌ای را در رشته‌های مختلف در دامان خود پرورش داده است از جمله در بخش سینما و تئاتر که برگزاری جشنواره‌های متعدد هنری در این شهر از جمله تئاتر کردی سقز و استقبال گسترده مردم از رویدادهای هنری و فرهنگی مؤید پیشینه غنی آن است.

در زمینه سالن‌های سینمایی در گذشته سه سالن سینما "تلیس"، " حافظ" که بعدها به "استقلال" تغییر نام داد و " وزیری" یا سینما" آسیا" که همگی آن ها یا تخریب و یا با تغییر کاربری فعالیتشان متوقف شد و اینگونه شد که سقز در طول نزدیک به سه دهه از داشتن سالن سینما محروم بود تا اینکه به همت حوزه هنری استان کردستان و حمایت های مسوولان استانی از جمله فرمانداری ویژه این شهرستان عملیات ساخت پروژه سینمایی مهر سقز در سال ۱۳۹۸ کلید خورد و در کمتر از ۱۵ ماه قرار است این پردیس سینمایی از ۹ مرداد با آیین افتتاحیه فعالیت خود را آغاز کند.
به این مناسبت فرصتی فراهم شد تا با کامل کریمیان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز در خصوص اهمیت سینما و نقش آن در جامعه و همچنین سینمای این شهرستان گفت و گویی داشته باشیم.
سینما ابزار انتقال فرهنگ در جامعه

ایرنا: پیش از هر چیز از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم به عنوان اولین سؤال بفرمایید تعریف شما از سینما چیست؟

کریمیان: با سلام و تشکر از حضورتان به نظر بنده سینما به عنوان هنرهفتم و یک رسانه قدرتمند، توانسته است با بکارگرفتن ۶ هنر دیگر، به بهترین شیوه، پیام را به مخاطبان منتقل کند و یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه در جهان امروز محسوب می‌شود.

ایرنا:نقش سینما در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از نظر شما چیست؟

کریمیان: نقش سینما در ارتقای فرهنگ عمومی، انکارناپذیر است چرا که این رسانه، عرصه‌ای مهم برای شناسایی کنش‌های اجتماعی و فرهنگی است و فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب که در میان عموم جامعه رواج دارد، بسیار با اهمیت است.

بی‌تردید، فیلم‌های سینمایی که به موضوع‌های روز و فرهنگ عامه بپردازند و به آداب و رسوم مردم نزدیک‌تر باشند، تاثیرگذارتر هستند و سینما به عنوان واسطی برای انتقال فرهنگ در این راستا، بسیار مهم است.

از سوی دیگر، فرهنگ عامه، شبکه‌ای قدرتمند و مؤثر از دانش‌ها، بینش‌های عمومی جامعه و حوزه‌ای از ارزش‌ها  و هنجارها است و لذا تولیدکنندگان پیام یعنی فرستندگان پیام باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، همچنین این بستر مهم فرهنگی، می تواند به باورپذیری مفاهیمی چون امید، ایمان، احسان، عشق و نوع دوستی کمک کند.

ایرنا: سینما چگونه می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن هنجارهای اجتماعی موثر باشد؟

کریمیان: سینما پدیده‌ای است که راه خود را در میان جوامع بشری باز و خود را به شکل‌های گوناگون و در قالب‌های متفاوت به بشر عرضه کرده است، سینما به عنوان یک رسانه، دارای کارکردهای ویژه‌ای است که یکی از این نقش‌ها، انتقال فرهنگ‌ها و نهادینه کردن فرهنگ‌های ناب اجتماعی و فرهنگی است که به دلیل قدرت خارق العاده سینما، به خوبی می‌تواند این نقش را ایفا کند.

لذا میزان تاثیرگذاری فیلم‌های سینمایی بر روی افراد و تاثیرپذیری افراد از نقش‌ها بسیار مهم و نقش فرهنگی سینما به خصوص جایگاه خانواده، نوع روابط و سبک لباس پوشیدن تاثیر بسزایی بر پایبندی به تعهدات اخلاقی ارتقای سواد و آگاهی فرهنگی و اخلاقی دارد.

ایرنا: رهبر انقلاب سینما را کلید پیشرفت کشور عنوان فرموده‌اند به نظر شما سینماگران چگونه می‌توانند در جهت تحقق این موضوع گام بردارند؟

کریمیان: بی شک سینماگران با تهیه فیلم‌هایی که زمینه‌های امیدآفرینی و پرورش انسان‌هایی امیدآور را در جامعه فراهم کند برای پیشرفت معنوی بسیار مهم است، همچنین پرداختن به موضوع‌هایی جذاب و اثرگذار با محور ضرورت مشارکت نخبگان در توسعه با نگاهی همدلانه و وحدت آفرین از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد، توجه به مطالبه‌گری سازنده و ترویج گفتمان‌های توسعه، انتقاد به شیوه صحیح از دولتمردان، ارائه راهکارهایی برای زندگی موفق و بسط این دیدگاه که همه افراد در برابر جامعه مسوول هستند بسیار مهم است.

ایرنا: به نظر شما بعد از سه دهه تعطیلی سینما در سقز ارتباط مجدد مردم با سینما را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

کریمیان: به دلیل شرایط کرونایی و فاصله‌گذاری اجتماعی، ارتباط مردم در کشور، با سینما در۲ سال اخیر، چندان رضایت بخش نبوده است و ما هم در شهرستان، جشنواره تئاتر کُردی را اجرا نکردیم ولی همواره تئاترهای خیابانی برگزار و با استقبال روبرو شده است.

با این وجود شاید اگر استقبال تا اندازه‌ای مناسب نباشد به این موضوع برگردد، اما در مجموع، مردم شهرستان سقز به واسطه قدمت دیرینه فرهنگی بودن، وجود مراکز فرهنگی از جمله وجود سینما در دوره‌های گذشته و برگزاری ۱۶ دوره تئاتر کُردی، پیش بینی می‌شود که استقبال خوبی از پردیس سینمایی مهر با ویژگی‌های خاص آن از جمله سه سالن سینمایی که حق انتخاب به مخاطب را خواهد داد، کافه کتاب و گالری هنری داشته باشند.

ایرنا: شما پیش از فرمانداری سقز در عرصه رسانه فعال بوده‌اید، نقش سینما به عنوان یک رسانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کریمیان: سینما به عنوان رسانه جمعی دیداری و شنیداری، نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت و بسترهای تفریح و سرگرمی مردم برعهده دارد، این رسانه قدرتمند به دلیل تصاویر متحرک، استفاده از تکنولوژی پیشرفته صوت و تصویر، از دیگر رسانه‌ها، قدرتمندتر و جذاب‌تر است و سریع‌تر از دیگر رسانه‌ها می‌تواند پیام را به مخاطب منتقل کند.

ایرنا: نقش سینما را در ارتقای توانمندی‌های هنری هنرمندان سقز چگونه ارزیابی می کنید و اصولا سینما چگونه می‌تواند در این مسیر گام بردارد؟

کریمیان: همانگونه که اشاره شد سینما یک ابزار و بستر مناسب برای نمایش آثار هنرمندان است و قطعا وجود چنین بستری برای فعالان حوزه هنر هفتم جای امیدواری و دلگرمی است، از سوی دیگر به دلیل اینکه پردیس سینمایی مهر سقز دارای فضاهای مناسب برای مطالعه و گفتگو، اجرای نمایش و تئاتر صحنه ای است، هنرمندان می توانند با هم به بحث و گفتگو بنشینند و در اجراهایشان هم از آن استفاده کنند، از منظری دیگر، نمایش و نقد و بررسی فیلم های روز دنیا در سالن های اختصاصی سینمای سقز، فرصت مناسبی برای فعالان حوزه سینما در این شهرستان است.

ایرنا: شهرستان سقز در زمینه فیلمسازی، هنرمندان توانمندی دارد از جمله فریدون صدیقی، اسماعیل پاشایی، محمد و ژیوار فرج زاده، سامان حسین پور، فریدون حامدی و ... برنامه شما برای حمایت از هنرمندان عرصه سینما در سقز چیست؟

کریمیان: قبل از هر چیز باید بگویم این توانمندی باعث افتخار در شهرستان، استان و ایران است و به آن می بالیم از سوی دیگر، مطالبه‌گری و تلاش هنرمندان حوزه سینما بسیار ضروری است و باید این دغدغه وجود داشته باشد

از منظری دیگر شهرستان سقز به واسطه طبعیت بکر و مناسب، وجود منابع آبی و زیرساخت هایی چون فرودگاه و مراکز درمانی و محوریت برای سایر استان‌ها  برای فیلمسازان دارای جاذبه های زیاد است که بر این مبنا ما از احداث شهرک‌های سینمایی و همچنین طرح‌هایی که به اشتغال‌زایی هنرمندان و تولید آثار فاخر، بینجامد حمایت خواهیم  کرد.

ایرنا: اولین باری که در سینما فیلم دیده اید را به خاطر دارید ( در چند سالگی، کجا و چه فیلمی بوده است)؟

کریمیان: بله،اول دبیرستان بودم در سن ۱۵ سالگی ولی یادم نیست دقیقا اسم فیلم چه بود ولی فیلمی در ژانر وحشت بود.

ایرنا: اصولا رابطه شما با سینما چگونه است؟ آیا به فیلم دیدن علاقه دارید؟  چه فیلم هایی را می پسندید؟

کریمیان: خوب من به سینما بسیار علاقه مند هستم و بیشتر فیلم های تاریخی و اکشن را می پسندم.

ایرنا: خاطره‌انگیزترین فیلمی که دیده‌اید؟

کریمیان: فیلم گلادیاتور،  فیلمی حماسی و افسانه‌ای به کارگردانی ریدلی اسکات با بازیگری راسل کرو با آن موسیقی شگفت انگیزش و  بازی زیبای راسل کرو در نقش گلادیاتوری زخم خورده که همسر و بچه اش به دست پسر پادشاه کشته شدند بسیار تأثیرگذار بود.

ایرنا: با یک کلمه یا جمله جواب دهید.

کمال الملک سینمای ایران: جمشید مشایخی

هامون سینمای ایران: خسرو شکیبایی

قاضی شارح سینمای ایران: علی نصیریان

ایرنا: سخن پایانی:

کریمیان: لازم می دانم از تلاش‌های انجام شده در زمینه ساخت این پردیس مجهز سینمایی در شهرستان به سهم خودم تشکر کنم، از حمایت های استاندار استان مهندس مرادنیا، از توجه دکتر نصراللهی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، به صورت ویژه از اهتمام و تلاش مجموعه حوزه هنری استان کردستان ودر راس آن مدیر تلاشگر این مجموعه، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سقز که سالن  شهید بهشتی را جهت احداث سینما در اختیار حوزه هنری قرار دادند، اصحاب رسانه و تمام کسانی که به نحوی در این زمینه ایفای نقش کردند و امیدوارم این هدیه دولت خدمتگزار و نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی در شهرستان بتواند زمینه‌ساز ارتقای شاخص‌های مهم توسعه شهر تاریخی و فرهنگ دوست سقز شود.

  سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

نظر شما