شناسهٔ خبر: 48561235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه جدید آمریکا به منطقه جنوب‌شرق آسیا در سایه اقدامات چین

تهران- ایرنا- دولت جو بایدن در نظر دارد تا روابط جدیدی را میان واشنگتن و کشورهای جنوب شرق آسیا پس از سالها سایه چین بر این منطقه ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، " لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا در حالی اولین مقام بلندپایه دولت بایدن است که به منطقه شرق آسیا سفر کرده که دولت واشنگتن به دنبال نگاه جدیدتر در قبال این منطقه همزمان با توجه ویژه پکن به آن است.

 وزیر دفاع آمریکا روز گذشته تلاش کرد تا به کشورهای جنوب شرق آسیا اطمینان دوباره دهد که به رغم غیبت چند ماهه مقامات ارشد آمریکا در این منطقه زیر نظر چین، واشنگتن همچنان در منطقه جنوب شرق آسیا سرمایه‌گذاری می کند.

آستین طی اظهاراتی در سنگاپور اعلام کرد که سفر وی با هدف تعمیق روابط واشنگتن با هم پیمانانش در این منطقه بوده است.

این دیدگاه در عرصه سیاسی آمریکا وجود دارد که چین با یکسری اقداماتش از جمله بازدیدهای مقامات پکن از کشورهای جنوب شرق اسیا، ارائه وام ها و همچنین اخیرا توزیع واکسن از سوی چین، همچنان در منطقه جنوب شرق آسیا ریشه دوانده است.

" مورای هیبرت" یک عضو مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در این زمینه گفت: بخشی از این اقدامات دولت بایدن با این هدف انجام می شود که برای کشورهای منطقه جنوب شرق اسیا یادآوری شود واشنگتن این منطقه را بسیار مهم می بیند و اینکه کاخ سفید قصد ندارد منطقه جنوب شرق آسیا را به حال خود رها کرده و اجازه دهد چین بر آن مسلط شود.

با توجه به تمرکز دولت بایدن بر منطقه آسیا به عنوان یکی از محورهای سیاست خارجی دولت جدید واشنگتن، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که منافع آمریکا در این منطقه همچنان مهم به شمار می رود.

تحلیلگران نیز معتقدند که احتمالا اقدامات دیپلماتیک بیشتری از سوی کاخ سفید در این منطقه طی ماههای آینده شکل خواهد گرفت.

شماری از مقامات جنوب شرق آسیا اخیرا نارضایتی خود را نسبت به عدم رایزنی های رو در رو میان آنها و مقامت آمریکایی ابراز کرده بودند.

برخی تحلیلگران در جنوب شرق آسیا نیز تصمیم اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برای سفر به ژاپن، هند و کره جنوبی را بی محلی واشنگتن نسبت به کشورهای جنوب شرق آسیا تعبیر کرده بودند.

چین طی دهه گذشته اقدامات گسترده ای را برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در سراسر منطقه جنوب شرق آسیا انجام داد. پکن در حال حاضر مهمترین شریک تجاری این منطقه محسوب می شود. از ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون مقامات ارشد چین از جمله رئیس جمهوری این کشور دست کم پنج مرتبه به این منطقه سفر کرده اند.

اما واشنگتن در ارائه و شکل گرفتن پروژه های بزرگ اقتصادی در منطقه جنوب شرق آسیا پس از توافق شراکت ترانس پاسیفیک ناکام بوده است.

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که واشنگتن به دنبال این نیست که از کشورهای جنوب شرق آسیا بخواهد میان آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند، اما خواهان جلوگیری از هرگونه مناقشه و تنش در این منطقه است.

یک چالش بزرگ مقامات امریکایی در منطقه جنوب شرق آسیا، مهار نفوذ چین در یکسری کشورهای این منطقه است.

نظر شما