شناسهٔ خبر: 48560718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به همت جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب "خواب غفلت" رونمایی شد

شقایق ابراهیمی

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی، کتاب "خواب غفلت" را رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام مهدی مهدوی اطهر، مولف این کتاب در آئین رونمایی آن، با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی(ع) اظهار کرد: در این روایت آمده است " آیا کسی هست که قبل از اینکه مرگش فرا برسد از خواب غفلت بیدار شود".

وی با بیان اینکه عنوان کتاب خواب غفلت نیز از این حدیث گرفته شده است، در معرفی این کتاب گفت: این کتاب پیرامون اخلاق اجتماعی نوشته شده است.  

مهدوی اطهر افزود: اولین مرحله عرفان، بیداری است، به این معنا که اگر از غفلت بیدار شویم، رستگار می شویم. در اجتماع نیز همین گونه است و در واقع بر اساس اصول اخلاق اجتماعی، یکی از مشکلاتی که جامعه را به سمت شقاوت و بدبختی می کشاند، غفلت است.

وی غفلت را از عوامل انحطاط و سقوط اجتماعی عنوان کرد و گفت: در این کتاب تلاش شده ماهیت غفلت تبیین شود. غفلت بر دو نوع مذموم و ممدوح است که شناخت این دو حائز اهمیت است و در کتاب به آنها پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: برخی از انواع غفلت همچون غفلت در قبال برخی اشتباهات افراد خانواده، ممدوح است، چرا که به حفظ بنیان خانواده کمک می کند، اما غفلت مذموم که در این کتاب از بعد فردی و اجتماعی تبیین شده، غفلتی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت. در این کتاب مصادیق این نوع غفلت در ساحت های مختلف تبیین و بررسی و روش های پیشگیری از غفلت و درمان آن نیز بیان شده است.

وی افزود: در منابع مختلف، درمان هایی برای مشکلات اخلاقی فرد و اجتماع یافت می شود، لذا از منابع بسیار اصیلی در این کتاب استفاده شده و علاوه بر احادیث و آیات قرآن، از حکایات متعدد عرفا نیز در این کتاب نقل شده و از اشعار مولانا، فردوسی و حافظ نیز برای تبیین مسئله غفلت استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته از شعر برای بیان مسائل اجتماعی و بیدارسازی جامعه استفاده می شده است، گفت: بر این اساس، بسیاری از حکمت ها را می توان در اشعار پیدا کرد. البته در این کتاب از کلام امام راحل و مقام معظم رهبری هم به عنوان بیدارکنندگان عصر حاضر، استفاده شده است و در نهایت در این اثر تلاش شده خواننده به شناخت از غفلت و شناخت روش های پرهیز از آن دست پیدا کند.

براساس این گزارش، علی اصغر غفاری زاده سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این آئین، با اشاره به فعالیت های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اظهار کرد: این مجموعه در سال های آغازین فعالیت جهاد دانشگاهی با توجه ویژه به کتاب و کتابخوانی بنیانگذاری شد و تاکنون توانسته نقش موثری را در حوزه چاپ و نشر کتاب بویژه در حوزه دانشگاهی ایفا کند.

وی با اشاره به معرفی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به عنوان شعبه برتر این سازمان در کشور در سال گذشته، خاطرنشان کرد: بدون شک حمایت های دانشگاهیان و فرهیختگان استان در موفقیت این سازمان تاثیر بسزایی داشته و خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، این کتاب در تیراژ هزار نسخه چاپ و منتشر شده و به قیمت ۳۰ هزار تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما