شناسهٔ خبر: 48544992 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجرای طرح سنتز نژادی دام سبک در همدان/ از افزایش تولید تا چندقلوزایی

طرح تولید ترکیب نژادی دام پربازده از سال ۹۷ با ۶۴۰ راس گوسفند در ۶ گله ترکیب نژادی آغاز شده و تا کنون ۳ هزار و ۲۰۰ راس گوسفند در طرح ترکیب نژاد قرار گرفتند و دامداران همدان نیز از این اصلاح نژاد رضایت دارند چراکه علاوه بر تولید گوشت با کیفیت، استقامت دام و افزایش احتمال دوقلوزایی و سه قلوزایی را به چشم می‌بینند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-همدان، اجرای طرح ترکیب نژاد‌های بومی منطقه با نژاد رومانف کانادایی در دام سبک و دوقلوزایی در گله‌ها از سال ۹۷ در استان آغاز شده که  سبب افزایش کیفیت صنعت دامپروری استان می‌شود چراکه در این طرح در هر دو سال سه زایش صورت می‌گیرد و دست آخر بیش از ۷۵ درصد تولید گوشت افزایش پیدا می‌کند.

بدون تردید با اجرای این طرح علم به ثروت تبدیل می‌شود و اصلاح الگوی دامداری را در پی دارد از همین رو با این ترکیب نژادی  علاوه بر کاهش فشار بر مراتع، گوشت با کیفیت بدون دنبه تولید می‌شود.

تاکنون  در استان ۳ هزار و ۲۰۰ راس گوسفند در طرح ترکیب نژاد قرار گرفتند و دامداران از این اصلاح نژاد رضایت دارند چراکه علاوه بر طعم و مزه خوب گوشت تولیدی، استقامت دام و افزایش احتمال دوقلوزایی و سه قلوزایی را به چشم می‌بینند. البته راه بسیار طولانی برای ترویج این طرح در پیش داریم چراکه تعداد زیادی از دامداران در این برهه حساس تنها نگران تامین علوفه و نهاده‌های دامی هستند اما گسترش هرچه بیشتر اصلاح نژاد دام سبک و بهره‌گیری از روش‌های علمی تولید را مقرون به صرفه و اقتصادی می‌کند.

به نظر می‌رسد یکی از راه‌های پشت سرگذاشتن مشکلات دامداران از جمله تامین نهاده‌ها و رهایی از قیمت‌های گزاف تولید گوشت تغییر الگوی تولید و اجرای طرح ترکیب نژاد دام است از همین رو حمایت همه جانبه مسؤولان را می‌طلبد تا بیش از پیش این طرح گسترش یابد و دامداران برای اجرا رغبت نشان دهند.

هزینه طرح ترکیب نژادی مشارکتی است

 کارشناس مسؤول دام سبک جهاد کشاورزی استان همدان در این زمینه در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه طرح تولید ترکیب نژادی دام پربازده از سال ۹۷ با ۶۴۰ راس گوسفند در ۶ گله ترکیب نژادی آغاز شد اظهار کرد: در این طرح با استفاده از اسپرم دام گوسفند رومانف روی دام‌های بومی منطقه ترکیب نژادی انجام می‌شود.

رمضان اکبری با اشاره به اینکه در سال جاری طرح ترکیب نژادی دام در هشت گله و ۴۴۷ راس گوسفند انجام شده اگرچه در حال حاضر فصل ترکیب نژادی نیست افزود: هزینه این طرح  به صورت مشارکتی بین دامدار و جهاد کشاورزی انجام می‌شود به طوری که اسفنج و هورمون توسط سازمان جهاد کشاورزی و الباقی مراحل توسط دامدار صورت می‌گیرد.

کارشناس و مشاور سنتز نژادی دام سبک در استان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در ابتدا باید دام اصلاح شده داشته باشیم که براساس آن تغذیه دام را در نظر بگیریم و مدیریت جایگاه را بهبود ببخشیم افزود: کشور و استان سال‌ها در اصلاح نژاد دام سبک برای تولید دام پربازده عقب مانده است اما در حال حاضر این طرح در استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، همدان و خرم‌آباد جلوتر از دیگر استان‌ها پیش می‌رود.

طرح ترکیب نژادی ضامن تولید بیشتر 

نرگس مداحی با اشاره به اینکه یکی از نژادهای مد نظر برای ترکیب، نژاد مهربان با نژاد رومانف کانادایی است یادآور شد:  ویژگی این نژاد احتمال دوقلوزایی بالا، قدرت مادری در پذیرش بره، شیردهی خوب، نداشتن دنبه و آبستنی خارج از فصل است.

وی در ادامه به شرایط خشکسالی و مشکلات بسیار تامین علوفه اشاره کرد و گفت: دام‌های ترکیب نژادی ۱.۲ برابر خوراک بیشتر دارند اما این نژاد ۲.۵ تا سه بره می‌دهد و نژاد سود آوری محسوب می‌شود درحالی که نژاد بومی همدان سالانه هشت دهم بره می‌دهد.

این کارشناس اصلاح نژاد دام سبک نگهداری دام پر بازده را همچون  شمشیر دولبه دانست و اضافه کرد: دامداران برای  اصلاح نژاد باید موارد مورد نظر و نکات طلایی همچون مدیریت تغذیه، جایگاه و بستر را رعایت کنند تا با مشکلات متعددی مواجه نشوند.

وی با تأکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر مرتع کافی برای تامین علوفه نداریم از همین رو باید به دنبال بازده حداکثری بود تصریح کرد: با ترکیب نژادی می‌توان هر سال برای گله‌ای با ۱۰۰ میش ۲۰۰ بره گرفت در حالی که بدون ترکیب نژاد گله با ۱۰۰ میش نهایتا ۱۰۰ بره می‌دهد.

مداحی در ادامه تکثیر نژاد پربازده را موثر در شرایط کنونی به ویژه با ضعف مرتع دانست و یادآور شد: دام پربازده تولید گوشت و شیر زیادی  به همراه دارد اگرچه قیمت دام پایین است اما تولید هر کیلو گوشت برای دامدار ۱۱۷ هزار تومان هزینه در بردارد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا دو یا سه سال آینده به صفات تعیین شده در گوسفند پربازده برسیم چراکه این نژاد با ویژگی دوقلوزایی بعد از ۶ ماه تعداد بیشتری بره به بازار می‌دهد و میزان بیشتری گوشت تولید می‌شود.

رضایت از اجرای طرح ترکیب نژادی

دامدار اجرای طرح ترکیب نژادی نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه از اجرای طرح ترکیب ژنتیک پر بازده دام رضایت دارم گفت: در گذشته در ۵۰ مورد زایش گوسفندها شاید دو مورد دوقلوزایی اتفاق می‌افتاد اما بعد از اجرای این طرح  سه‌قلوزایی و حتی چهارقلوزایی در گله داشتیم.

حمید بهمنی با اشاره به اینکه کیفیت گوشت این دام بسیار خوب با  طعم و مزه مطبوعی است بنابراین مشتریان هم  رغبت بیشتری برای خرید دارند افزود: دام‌های ترکیب نژادی بسیار مقام هستند و این خصوصیت برای دامدار حائز اهمیت است.

وی  در ادامه به ۵۰ درصد موارد دو قلوزایی و سه قلوزایی در زمان اجرای طرح اشاره کرد و یادآور شد: این نژاد اصلاح شده دنبه ندارند و از لحاظ فروش به سود دامدار است.

این دامدار نمونه با تأکید بر اینکه این دام  بعد از تولد در ۶ ماهگی به بازار عرضه می‌شود تصریح کرد: برای اجرای طرح ترکیب نژادی در هر راس گوسفند ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه این گله در آخرین زایش‌گیرایی ۷۲ درصد داشته است و از ۳۲ تلقیح انجام شده ۴۲ بره گرفتیم ادامه داد: این طرح به سود دامدار است چراکه در نهایت گوشت بیشتری تولید می‌شود.

انتهای پیام/89033/

نظر شما