شناسهٔ خبر: 48543099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

سی و پنجمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور؛

رئیس آموزش وپرورش گوگان: شرایط بد اقتصادی نظام تعلیم و تربیت را به مخاطره می اندازد

رئیس آموزش وپرورش منطقه گوگان در این اجلاس گفت: اقتصاد آموزش و پرورش و تنگنا های مالی پیش رو تحقق اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت را به مخاطره می اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از گوگان، قادر رمضان پور در خصوص نقش وجایگاه معلم در جوامع کنونی گفت: سازمان یونسکو نقش معلم را در آموزش کودکان یک شعار اصلی و جهانی برای خود قرار داده است. اما ما هم بر این باور هستیم؟ به آن اعتقاد داریم؟ برنامه ریزی های انجام یافته در سال های اخیر در حوزه آموزش ابتدایی و تامین  نیروی انسانی آن بر این مبنا بوده است ؟ متاسفانه با برنامه های غلط از شاگرد مکانیک گرفته تا منشی مطب و تلفن چی آموزش کودکان مارا در اختیار گرفته اند .

رئیس آموزش وپرورش منطقه گوگان  در خصوص مهمترین مشکلات و چالشهای اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملی و در سطح منطقه گوگان گفت: در حوزه برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی متاسفانه در سال‌های گذشته برآورد و برنامه‌ریزی مناسبی برای تامین نیروی انسانی در این وزارتخانه به عمل نیامده است.

وی غفلت وزارت آموزش و پرورش در این حوزه را آسیب جدی در خصوص کیفی سازی آموزش وپرورش بیان کرد وگفت: این وزارتخانه در تامین حدود ۳۵۰ هزار فرهنگی بازنشسته تا سال ۱۴۰۲ با یک بحران بزرگی روبرو شود و عجولانه و بدون برنامه مدون در حال حاضر به فکر جبران کسری نیروی انسانی بوده و با الزامات قانونی متاسفانه نیرو های بی کیفیت را وارد این وزارتخانه حاکمیتی می نمایند که حتی خود ورود این نیروها علاوه از بی کیفیتی به جهت جنسیت،  توازن جنسیتی نیرو را در آموزش و پرورش به هم خواهد زد .

وی در خصوص آموزش در خصوص استفاده از پتانسیل فضای مجازی در جامعه آموزشی کنونی گفت:متاسفانه به جهت عدم اشرافیت اولیا در بحث سواد رسانه ای و آموزش های مجازی در دو سال گذشته و همچنین موضوع استفاده از گوشی همراه و تبلت و به تبع آن استفاده از فضای مجازی و عدم همراهی اولیا و دبیران  و مربیان  به طور عملی با دانش آموزان و هکذا عدم امکان کنترل آن موارد، متاسفانه دانش آموزان ما را با آسیبهای فراوان اجتماعی روبرو کرده است. مخصوصاً در بین خانواده هایی که اولیا، امکان کنترل و همراهی را با فرزندان خود را نداشتند.  همچنین کمبود  دسترسی مساوی به موضوع آموزش های مجازی امکان ادامه تحصیل در پایه های بالاتر را در پیش رو با مشکل مواجه و حتما به دنبال آن  ترک تحصیل ،افت تحصیل ،کاهش کیفیت ، راخواهیم داشت .

وی کمبود منابع مادی را یکی دیگراز مشکلات اموزش وپرورش بیان کرد وگفت:  با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تخصیص نزدیک به ۹۹ درصد ازبودجه آموزش و پرورش به پرداخت های پرسنلی و هزینه‌های جاری، آموزش و پرورش در موضوع تامین و تجهیز مدارس مطابق استانداردهای جهانی در چند سال آینده با لحاظ تورم موجود قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد. لذا لازم است در خصوص موضوع اقتصاد آموزش و پرورش، نگاه مصرفی و کالایی به مقوله آموزش وپرورش در عمل اصلاح شود و با تخصیص بخشی از بودجه شرکت‌های دولتی و اعمال صرفه‌جویی در این شرکت‌ها و همچنین تخصیص درصدی از سود شرکت های سود آور این وزارت خانه ،اقتصاد ورشکسته آموزش و پرورش را نجات داد.

رمضان پور در بحث اقتصاد آموزش و پرورش وضرورت ایجاد معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش گفت:ایجاد این معاونت ضرورتی غیر قابل انکار است تا این معاونت  بتواند با استفاده از صاحبان اندیشه و علم،  برنامه صحیحی درموضوع استفاده از منابع در اختیار را تدوین و با استفاده از ظرفیت بخش های سه گانه اقتصاد کشور، منابع مادی پایداری را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش تعریف و عملیاتی سازند.

این مقام مسئول کمبود منابع مالی را در نوسازی فضاهای آموزشی وپرورشی دخیل دانست وگفت: اگربرنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسبی در جهت ساخت و تجهیز مدارس انجام نشود و بودجه کافی در این خصوص لحاظ نگردد در آینده نزدیک با کمبود کلاس درس مواجه خواهیم شد.

وی در خصوص آموزش فنی وحرفه ای نیز گفت: در بعد توسعه کیفی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش با مشکلاتی از جمله عدم رغبت دانش آموزان در سال های تحصیلی آینده  مواجه خواهیم بود.

وی چالش بعدی آموزش و پرورش را مواجهه این نهاد تربیتی با موضوع جهانی شدن دانست وگفت:  با منابع مادی فعلی و همچنین نیروی انسانی موجود، از لحاظ سواد واقعی و کیفی مخصوصاً در سال‌هایی که نیروی انسانی فله‌ای  وارد آموزش و پرورش شده، امکان همراهی آموزش و پرورش ایران با موضوعات جهانی از جمله المپیادهای علمی، آزمون های بین المللی سنجش کیفیت،  عملا ممکن نخواهد بود.

وی مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال تحصیلی جدید در منطقه گوگان را اینگونه بیان کرد: توجه به درگیری کشور با بیماری کرونا از سال تحصیلی 99-98 و تاثیر منفی آن بر میزان یادگیری دروس از یک طرف و فاصله گرفتن دانش‌آموزان از مدارس در بعد مسائل تربیتی  و پرورشی موضوع تامین کاستی و کاهش میزان یا دگیری و همچنین ایجاد انگیزه برای بازگشت مجدد به محیط‌های آموزشی در ۵ سال آینده به چالشی بزرگ برای آموزش و پروش تبدیل خواهد شد که این منطقه در صدد تدوین برتامه عملیاتی در صورت ایمنی کشور از لحاظ بیماری برای تامین این کاستی ها خواهد بود. لذا از هم اکنون، برنامه ریزی برای آموزش های سه گانه حضوری، نیمه حضوری و مجازی (تلفیقی ) معلمان و دانش آموزان  امری طبیعی و لازم می باشد.  

وی همچنین با بیان اینکه شاخصهای آموزشی وپرورشی در سال ماضی در منطقه گوگان پیشرفت داشته،گفت: ارتقا درصد قبولی و میانگین نمرات نهائی، ارتقای شاخص های پرورشی، افزایش پوشش تحصیلی، کاهش نرخ ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل، کسب رتبه برتر در فراخوان ها و مسابقات توسط همکاران، ارتقای جایگاه منطقه در ارزیابی پروژه مهر، تحصیل اسناد مالکیت رسمی املاک آموزش و پرورش

وی با اشاره به تعامل دستگاه آموزش وپرورش با جامعه هدف، گفت: موضوع تعامل عمل دوسویه ای است و بهترین تعامل یک مدیر با زیرمجموعه خود زمانی اتفاق می‌افتد که در آن موضوع اعتماد متقابل، صداقت، امانتداری و رازداری، حفاظت گفتار به درستی رعایت شود تا بتوان به تعامل سازنده در ارتقاء جایگاه سازمان قدم عملی  برداشت.

رمضان پور گفت:  حضور در مدارس، اهمیت دادن به نظرات همکاران در دیدارهای حضوری و جلسات، مشارکت در جلسات شورای دبیران هر کدام از مدارس، نقد پذیری، راه‌های موثر ما و همکاران ستادی در اداره در تعامل با همکاران منطقه بوده است.

وی داشتن یک رابطه مطلوب انسانی ،موثر ترین راه تعامل با فرهنگیان و همکاران منطقه گوگان بوده، سعی اینجانب و مجموعه همکاران ستادی در اداره آموزش و پرورش هم تا حد ممکن در این راستا بوده است .

رئیس آموزش و پرورش گوگان در خصوص اینکه اگر آموزش وپرورش  به صورت غیر متمرکز اداره شود چه برنامه درسی برای شما مناسب است، گفت: برنامه بوم یا همان برنامه ویژه مدرسه در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اسکاندیناوی از سال‌های قبل به طور جدی دنبال می‌شود تا در سایه آن بتوان مدرسه را به خانه اول دانش آموز بدل کرده و درآن صورت است که اول مهر هرسال تحصیلی به اول مهر و روشنایی واقعی برای دانش آموز تعریف و باور می شود و دانش آموزان به جای استرس از حضور در مدرسه با عشق و علاقه تمام در آن حضور می‌یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه مدارس ما به محلی برای انباشت یکسری حفظیات تبدیل شده که بعد از ۱۲ سال استرس حضور در مدرسه سرنوشت آنان را نیز در یک ماراتن چهارساعته (کنکور ) تعیین می‌کنیم. مدارس ما برای دانش‌آموزان به محلی برای مقایسه با دیگران و سر خوردگی بدل شده است.

وی در خصوص تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتگوی اجتماعی تبدیل گفت:  برای اینکه آموزش و پرورش را به یک گفتگوی اجتماعی تبدیل کنیم باید رفته‌رفته آموزش و پرورش از اداره متمرکز به اداره نیمه متمرکز و در نهایت غیر متمرکز تبدیل شود و اختیارات مناطق در شیوه آموزش، زمان آموزش و ... را افزایش دهیم. لازم است در این راستا، از حجم کتب درسی بکاهیم، به تفاوت های جغرافیایی و اقلیمی و فرهنگی  توجه داشته و به آموزش مهارت های زندگی بپردازیم. در همین راستا می توان با همکاری اولیا برخی از آموزش ها را به آموزش علایق دانش آموزان از جمله هنر، ورزش، موسیقی و ...  اختصاص داد. 

کانال آموزش و پرورش در سروش

http://instagram.com/ap.azar_shargi                 کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام

https://www.aparat.com/andishe.ash               کانال آموزش و پرورش استان در آپارات

https://shad.ir/azarbaijansharghistudents            کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد

30008624                                                   سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان

نظر شما