شناسهٔ خبر: 48541030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خوزستان همواره در کانون توجه دولت بوده است

سخنگوی دولت گفت: استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند به ویژه استان خوزستان، همواره در کانون توجه دولت بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اقای ربیعی در نشست خبری خود در پاسخ به این سوالات که چه تصمیماتی در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به خوزستان اتخاذ شده و آیا رها سازی آب سد‌های بالادست خوزستان باعث بروز مشکلاتی در روز‌ها و ماه‌های آینده نمی‌شود افزود: مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور، شرایط سختی را برای مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده، آگاه و متاسف است. اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند به ویژه استان خوزستان، همواره در کانون توجه دولت بوده‌اند.
وی اضافه کرد: روند کم‌آبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سالها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مساله‌ای نه فقط در کانون توجه سیاستگذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد.
اقای ربیعی گفت:، اما در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتدای دولت یازدهم به این مشکلات توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد. این اقدامات شامل این موارد هستند: از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و پانصد میلیارد تومان برای طرح‌های این استان اختصاص یافته است. بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر مفدار اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است.
ملاحظه می‌کنید که اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد.
وی تصریح کرد: همچنین در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیات دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام بدهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت بشود که در آینده، از آثار سوء این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است.
سخنگوی دولت گفت: درمورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور باید ۶ هزار الی ۷هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم، زیرا لوله‌های آب خشک می‌شوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهاد‌های مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستا‌هایی که فاقد آب شرب هستند، از طریق تانکر‌ها آبرسانی شود.
وی افزود: بر اساس طرحی هم که تهیه شده، مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمد‌های نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد. در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود. همچنین قرار شد آب شیرین کن‌های لازم برای شهر‌های خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که بدلیل ورود زهاب‌های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیش‌بینی شده است.
اقای ربیعی گفت: راجع به پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ برای آب ۲۸ شهر و روستا‌ها و مقابله با سیلاب‌ها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت متقبل شود که از سهم نفت، مبلغ ۲ میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد. همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تامین آب شرب با کیفیت پیش نیاید.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که نمی‌توان از آن گذشت و باید حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است. بنابر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. از سوی دیگر، بند «ک» تبصره ۸ قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای شده برای همین، اقدام بهره‌مندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند.
اقای ربیعی گفت: بنابر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد مردم قرار بگیرد، اما متاسفانه بعد از ۴ روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چرا که کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.
وی خاطرنشان کرد: درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود، اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود. البته با تلاش‌های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند، کنترل شده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت روحانی کارنامه سیاهی را به دولت آینده تحویل داده است؟ گفت: ما سالهاست که به سیاه نمایی‌ها عادت کرده ایم، اما امروز در پایان دولت قرار داریم، نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت زدایی و ناکارآمدجلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی‌ماند. با این سیاه نمایی‌ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهامات کلی، مورد به مورد در خصوص هر مسئله، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت یابی تبیینی دولت از مسئله بدست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که اساسا نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره اندیشی نداشتند.
اقای ربیعی گفت: قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت، اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد. هرچند ما همه تلاش خود را برای ایستادن و رفع مشکلات بکار برده ایم.
وی تصریح کرد: نگاه کنید در همین چند روز اخیر، یک روز می‌گویند کار عظیم جاسک که اتفاقا مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه کاره است! و یک روز دیگر هم مدعی برنامه ریزی برای کمبود کالا می‌شوند. ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم، اما کارنامه سیاه نمایی توسط رسانه‌های پروژه‌ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

برچسب‌ها:

نظر شما