این آزادراه تونل تالون رشته کوه البرز را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار میگیرد و در ادامه مسیر و موازات جاده قدیم کرج چالوس امتداد مییابد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶هزار و ۴۵۸ متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه مییابد و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل میشود.
طول کل طرح منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر است که ۸.۸۸ کیلومتر شامل تونل البرز و راههای دسترسی آن است که به زودی افتتاح میشود و تاکنون هزینه کرد پروژه افتتاحی یک هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان بوده و ارزش روز این پروژههای افتتاحی هم ۳ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بوده است.
براساس این گزارش منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر با ایجاد شبکه آزادراهی کریدور شمال - جنوب از انتهای منطقه یک آزادراه در سه راهی شهرستانک شروع و در محدوده پل زنگوله وارد جاده چالوس میشود که احداث این منطقه ۶ کیلومتر دیگر از جاده موجود کرج-چالوس را کوتاه میکند.
تونل البرز چه ویژگیهای دارد؟
مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل است که طول هر یک ۶ هزار و ۴۰۰ متر است که در انتهای منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال حد فاصل پیچ سرهنگ در جنوب تا پل زنگوله واقع شده است؛ همچنین تونل میانی این مجموعه که تونل سرویس نامیده میشود پیش از این به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه TBM و با قطر ۵.۲۰ سانتی متر حفاری شده است. تونل اصلی دستک عرضی نفری جهت کمک به تهویه جانمایی تاسیسات و تخلیه اضطراری مسافران و همچنین دستک عرضی ماشین را جهت انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودروها در صورت بروز حوادث دارد.
براساس این گزارش در تونل البرز ۱۲ عدد پارکینگ با فاصله ۵۰۰ متر جانمایی شده است.
در طول مسیر تونل ۵۰ دستگاه جهت فن تهویه تونلی، ۶ دستگاه اکسیال فن ۴۰۴ لامپ سقفی، ۲۰ دستگاه فن ۱۷۵۴ چراغ تونلی و ۱۳۶ دستگاه دوربین کنترلی از جمله دستگاههایی است که در این تونل به کار گرفته شده است.
براساس این گزارش در حال حاضر عملیات احداث تونل اصلی شرق البرز به عنوان طولانیترین تونل در بخش راهی و آزادراهی کشور و راههای دسترسی به پایان رسیده است که هم اکنون شاهد بهرهبرداری از تونل البرز و راههای دسترسی آن هستیم.
آزاد راه تهران - شمال چه مزایای دارد؟
هدف از ایجاد این پروژه ایجاد شبکه آزادراهی کریدور شمال جنوب جهت دسترسی آسان پایتخت به شمال ایران، همچنین کاهش ۶ کیلومتری از طول مسیر موجود جاده کرج - چالوس از ۲۸ کیلومتری جاده فعلی و غیر استاندارد به ۲۲ کیلومتر آزاد راه، کاهش ۲۰ دقیقه زمان سفر، ایجاد راه ارتباطی سریع ایمن برای چهار فصل سال تونلهای کندوان و کم شدن مخاطرات تردد در محور کرج - چالوس، اصلاح قوسهای موجود و تسهیل در تردد کاهش حوادث و تلفات جادهای کاهش میزان مصرف سوخت در نتیجه کاهش آلایندهها و کاهش آلودگی زیستمحیطی، کاهش استهلاک خودروها کاهش شیب طول مسیر از ۱۰ درصد به ۶ درصد، افزایش ظرفیت دوره نسبت به مسیر فعلی توسعه صنعت توریسم و گردشگری و اقتصاد استانهای شمالی، ایجاد فرصتهای شغلی در زمان احداث و در دوران بهرهبرداری است.
گفتنی است در منطقه ۲ آزادراه تهران شمال ۳ میلیون متر مکعب خاکبرداری شده است و ۴۱ هزار تن آسفالت ریخته شده است.
طول تونل البرز ۶ هزار و ۴۵۸ متر است و طول راههای دسترسی هم ۲۴ هزار و ۸۰ متر مکعب است، در این تونل ۹۲ هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته و تعداد پارکینگ هم ۱۳ عدد است.
از جمله ویژگیهای خاص منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال میتوانیم به عبور ۷۰ درصد از مسیر از داخل تونل اشاره کنیم و تعداد ۵۹ دستگاه تونل به طول ۳۷ و نیم کیلومتر در باند رفت و برگشت وجود دارد.
همچنین ۳۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳.۴ کیلومتر در مسیر رفت و برگشت وجود دارند و معادل ۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این منطقه انجام شده است.
طولانیترین تونل آزادراهی کشور
طولانیترین تونل آزادراههای کشور که شامل تونل سه قلوی البرز هر یک به طول ۶.۴ کیلومتر است، در قطعه دوم طولانیترین پل به طول ۳۳۰ متر قرار دارد. همچنین این منطقه دارای دو خط عبور از نوارهای عبور رفت و برگشت از هم مجزا است.
براساس این گزارش آزاد راه تهران - شمال یکی از مهمترین و بزرگترین پروژههای عمرانی کشور به شمار میرود که در دهههای گذشته بسیاری از مردم چشم انتظار افتتاح این آزاد راه پیر بودند که البته با استفاده از نیروهای متخصص و مهندسان ایرانی کشور بخشی از این پروژه انجام شده است.
انتهای پیام/
نظر شما