شناسهٔ خبر: 48535647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

توافق عون و میقاتی برای تشکیل سریع دولت/ واکنش حزب‌الله به انتخاب «نجیب»

منابع خبری از توافق رئیس جمهور و نخست‌وزیر مکلف جدید لبنان برای تشکیل سریع دولت خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از روزنامه الجمهوریه، «نجیب میقاتی» سیاستمدار لبنانی و نخست‌وزیر پیشین این کشور بعد از برعهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت جدید لبنان در سخنانی به این منظور اظهار داشت که یک اجماع بین المللی درباره انتخاب نام وجود دارد و ما در همکاری با «میشل عون» رئیس جمهوری کشور دولت را تشکیل خواهیم داد.

نخست وزیر مکلف جدید لبنان افزود، رئیس جمهور من را مامور تشکیل دولت کرد و طرف‌های بین المللی نیز در این زمینه توافق دارند و من از رئیس جمهور و همه نمایندگان- چه کسانی که مرا انتخاب کردند و چه کسانی که به من رای ندادند تشکر می‌کنم و امیدوارم که با همکاری یکدیگر به راه حل‌های مناسبی برسیم.

نجیب میقاتی اظهار داشت که من می‌خواهم اعتماد ملت و همه زنان و مردان و جوانان را به دست بیاورم. البته من عصای جادویی ندارم و نمی‌توانم معجزه کنم؛ اما اگر همگی بدون بحث و درگیری و اتهامات متقابل با یکدیگر همکاری کنیم می‌توانیم موفق شویم.

وی افزود، من مأموریت تشکیل دولت را برعهده گرفتم تا از گسترش فروپاشی کشور جلوگیری کنم.

همچنین منابع نزدیک به کاخ نخست وزیر لبنان نیز گزارش دادند که میشل عون برای تشکیل سریع دولت جدید با نجیب میقاتی توافق کرده، اما هنوز جزئیات ساختار دولت و توزیع وزارتخانه‌ها و یا هر موضوع دیگری مربوط به ساز و کار تشکیل دولت مطرح نشده است.

به گفته منابع مذکور رویکرد هر دو طرف برای تشکیل دولت بر اساس منافع لبنان و نجات مردم از این مرحله سخت خواهد بود و طرفین طبق اصول و قواعد شناخته شده قانون اساسی برای تشکیل کابینه تلاش می‌کنند.

این منابع افزودند که همه شایعات درباره وجود اختلاف نظر میان نجیب میقاتی و میشل عون درباره روند تشکیل دولت بی اساس است؛ به ویژه اینکه هنوز بحث‌های مربوط به ساختار دولت آغاز نشده و برخی قصد دارند با انتشار چنین شایعاتی به بحران سیاسی لبنان دامن بزنند.

از طرف دیگر وزارت امور خارجه فرانسه نیز با تاکید بر اینکه پاریس موافق انتخاب نجیب میقاتی به عنوان نامزد نخست وزیری آینده لبنان است تاکید کرد که دولت اصلاحات در این کشور باید هرچه سریع‌تر پس از انتخاب میقاتی تشکیل شود.

وزارت خارجه فرانسه نیز از همه مقامات لبنانی خواست تا مسئولیت خود را برعهده گرفته و تشکیل دولت دهند؛ ضمن اینکه پاریس نیز از آن‌ها حمایت می‌کند.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در واکنش به انتخاب نجیب میقاتی به عنوان نامزد نخست وزیری آینده لبنان اظهار داشت که امیدوار است میقاتی به سرعت بر چالش‌های پیش رو غلبه کرده و تشکیل دولت دهد.

وی افزود انشاالله امور در مسیر مثبت قرار بگیرد و منجر به تشکیل دولت نجات شود و امیدواریم که این بار دوره تشکیل کابینه طولانی نگردد و امروز برای انجام این کار بسیار بهتر از فرداست.

نجیب میقاتی همچنین نشست کوتاهی با «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور برگزار کرده و دو طرف درباره وضعیت عمومی کشور و روند تشکیل دولت بحث کردند.

از سویی جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل» که در جریان رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی نجیب میقاتی را معرفی نکرد، تاکید کرد که تصمیم نهایی خود را برای عدم شرکت در دولت آینده گرفته و امیدوار است این دولت روند مثبتی را طی کند.

اما در عین حال منابع لبنانی گزارش دادند که نیرو‌های سیاسی این کشور تلاش می‌کنند تا تماس‌ها میان نجیب میقاتی و جریان آزاد ملی ادامه داشته باشد تا به روند خروج از بحران سیاسی کمک کند.

این منابع به موضع حزب الله در این زمینه اشاره و تاکید کردند که حزب‌الله اعلام کرد، ما خواهان تشکیل سریع دولت هستیم و نمی‌خواهیم به مخالفت با تشکیل کابینه متهم شویم و اصلاً با هر چیزی که منجر به ایجاد اختلال در روند تشکیل دولت می‌شود مخالف و با هرچیزی که این روند را تسهیل می‌کند موافق هستیم.

نحیب میقاتی روز گذشته در جریان رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی لبنان با کسب ۷۲ رای رسما مامور تشکیل دولت در این کشور شد.

لبنانی‌ها امیدوارند این بار سناریو درجا زدن روند سیاسی در این کشور تکرار نشده و نخست‌وزیر مکلف جدید هرچه سریعتر برای تشکیل دولت نجات در راستای منافع ملی اقدام کند.

«محمد نجیب عزمی میقاتی» سیاستمدار و بازرگان لبنانی در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۵۵ میلادی در شهر طرابلس به دنیا آمد.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و آکادمی اروپایی مدیریت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمریکا گذرانده است.

میقاتی در عرصه سیاسی لبنان در مناصب مختلفی خدمت کرده است، او در ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد و تا ۱۹ ژوئیه همان سال نخست وزیر باقی ماند، دولت وی دولتی موقت بود که تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاری جدید و تشکیل دولت براساس آن رسمیت داشت.

وی علاوه بر این از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی نیز به عنوان وزیر حمل و نقل و اشتغال عمومی فعالیت کرده است. میقاتی بار دیگر در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان نماینده منطقه طرابلس در پارلمان لبنان انتخاب شد.

نظر شما