شناسهٔ خبر: 48530846 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی

برقراری دوباره خط «تلفن قرمز» بین سئول و پیونگ یانگ

همه کانال‌های ارتباطی بین دو کره، طبق توافقی که بین کیم جونگ اون و مون جائه این، صورت گرفت، امروز سه شنبه ساعت ۱۰ به وقت محلی دوباره برقرار شد.

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از رويترز، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد کره جنوبی و کره شمالی سه شنبه خط تلفن اضطراری را که آن‌ها را بهم وصل می‌کند، دوباره برقرار و رهبران آن‌ها در مورد برقراری دوباره اعتماد و بهبود روابط دو کره توافق کردند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی «کی سی ان ای» گزارش داد همه کانال‌های ارتباطی بین کره شمالی و کره جنوبی، طبق توافقی که بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی صورت گرفت، سه شنبه ساعت ۱۰ به وقت محلی دوباره برقرار شدند.

کاخ آبی، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، نیز اعلام کرد رهبران دو کشور از ماه آوریل چند نامه رد و بدل کرده بودند و بدین ترتیب خبری را که پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل یک منبع دولتی در کره جنوبی گزارش کرده بود، تأیید کرد. کاخ آبی همچنین اعلام کرد دو طرف در مورد برقراری دوباره «تلفن قرمز» توافق کردند.

این خط تلفن اضطراری ژوئن ۲۰۲۰ توسط پیونگ یانگ در شرایط متشنج شدن روابط دو کره در پی شکست دومین نشست بین کیم جونگ اون و دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در فوریه ۲۰۱۹، قطع شده بود.

مون جائه این از آن زمان از سرگیری گفتگو بین دو کره و اتصال دوباره تلفن قرمز را خواستار شده بود و بر روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید در ژانویه گذشته برای از سرگیری مذاکرات درباره کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای و بالستیک کره شمالی حساب کرده است.

واشنگتن گشایش‌های دیپلماتیکی در قبال پیونگ یانگ انجام داد، اما پیونگ یانگ آن‌ها را رد کرد و فرضیه دیدار بین جو بایدن و کیم جونگ اون تاکنون از سوی دولت آمریکا منتفی دانسته شده است.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون نخستین بار ژوئن ۲۰۱۸ در نشستی تاریخی در سنگاپور دیدار کردند که که به وعده خلع سلاح شبه جزیره کره، اما بدون تدبیر و تعهدی ملموس منجر شد.

نظر شما