شناسهٔ خبر: 48529771 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت حضور بخش خصوصی در اکتشاف و تولید نفت

کارشناس صنعت نفت گفت: دولت فکر می‌کند در تولید نفت، بخش خصوصی سود می‌برد و سود خودش کم می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمد ایروانی کارشناس و فعال بخش خصوصی در زمینه اکتشاف و تولید نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: در رابطه با قرارداد‌های توسعه میادین نفت و گاز در هشت سال گذشته، یک بازه زمانی طول کشید تا برجام امضا شد و پس از آن شرکت‌های خارجی وارد کشور شدند. سپس زمان زیادی طول کشید تا مدل قراردادی با آن‌ها توجیه شود.

او افزود: همزمان با تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی مذاکره می‌کردیم و حتی با چهار شرکت به مرحله عقد قرارداد رسیدیم که با تحریم مجدد و خروج آمریکا از برجام، این موضوع به مشکل خورد. به دلیل مسائل تحریم و محدودیت مالی در تمام کشور، مباحث توسعه میادین از اولویت خود فاصله گرفت و توسعه پارس جنوبی که برای تامین گاز کشور مورد نیاز بود، اهمیت پیدا کرد.

ایروانی اضافه کرد: اکنون بحث تولید ۶ میلیون بشکه نفت یا بیشتر مطرح است که البته این اعداد منجمد هستند، مهم این است که همه قبول دارند که آن چیزی که اکنون تولید می‌شود، خیلی کم است و باید جایگاه خودمان را در میان تولیدکنندگان نفت بالا ببریم.

او بیان کرد: با در نظر گرفتن نسبت تولید به ذخایر کشور‌های صاحب نفت، می‌بینیم که جایگاه ایران باید بسیار بالاتر کشور‌هایی مانند روسیه، عربستان و آمریکا باشد؛ زیرا این کار برای ما قدرت و امنیت می‌آورد و اقتصاد ما را درست می‌کند. نفت موتور محرک و لوکوموتیو توسعه است که می‌تواند جنبه‌های اقتصادی کشور را توسعه دهد.

بیشتر بخوانید:

این فعال بخش خصوصی اکتشاف و تولید نفت در مورد موانع فعالیت شرکت‌های فعال در این زمینه، اظهار کرد: یک مقدار مسائل فرابخشی داریم؛ به طور مثال، بانک‌ها اکنون یاد گرفته اند که برای ساخت یک کارخانه، یک واحد پتروشیمی، تولید سیمان یا یک کارخانه خودروسازی، به چه شکلی باید وام دهند و می‌دانند که باید چه چیزی را به عنوان وثیقه دریافت کنند، اما هنوز یاد نگرفته اند که برای توسعه یک میدان نفتی باید چه چیزی در رهن یا وثیقه گرفته شود.

او اضافه کرد: چالش بعدی این است که ما فکر می‌کنیم اگر با یک پیمانکار قرارداد می‌بندیم، آن پیمانکار سود می‌برد و از سود دولت کم می‌شود؛ طبیعی است که هر کسی کار می‌کند باید سود ببرد. بخش خصوصی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به دنبال این است که انضباط داشته باشد و هزینه‌ها را کاهش دهد.

ایروانی در پایان گفت: اگر تولید نفت زیاد شود، دولت بیشتر از بخش خصوصی سود می‌برد. به طور مثال در یکی از میادین که اکنون روی آن کار می‌کنیم، می‌توان گفت دولت ۹۲ درصد سود می‌برد و ۸ درصد مابقی به پیمانکار می‌رسد؛ بنابراین، نگاه‌ها باید در این زمینه تغییر کند.

<div id="video-display-embed-code_14391374"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7833757/14391374?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما