شناسهٔ خبر: 48515014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۴ مرداد

حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش، رژه بزرگ دریایی روسیه/غدیر یعنی اتحاد همه مسلمانان حول ثقلین، کتاب الله و عترت

اطفای حریق بوستان جنگلی لتمان کن در تهران، بهره برداری از طرح‌های زیست محیطی و مناطق آزاد با حضور رییس جمهور، حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش، رژه بزرگ دریایی روسیه، غدیر یعنی اتحاد همه مسلمانان برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، اطفای حریق بوستان جنگلی لتمان کن در تهران، بهره برداری از طرح‌های زیست محیطی و مناطق آزاد با حضور رییس جمهور، حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش، رژه بزرگ دریایی روسیه، غدیر یعنی اتحاد همه مسلمانان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه 4 مرداد است.

اطفای حریق بوستان جنگلی لتمان کن در تهران

خلبان مهدی نوری آل آقا رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از اطفای حریق هوایی بوستان جنگلی لتمان کن در تهران خبرداد.

وی در این باره افزود: پس از اعلام خبر آتش سوزی بوستان جنگلی لتمان، بلافاصله بالگرد مجهز به سبد ۴ تنی اطفای حریق نیروی هوافضای سپاه پاسداران به منطقه اعزام و با انجام عملیات آب‌ریزی در چندین نوبت موفق به اطفای حریق کامل بوستان جنگلی لتمان شد.

خلبان نوری آل آقا اقدام سریع حریق هوایی بوستان جنگلی کن را گامی جدید در حوزه خدمات شهری و خدمت به هم میهنان عزیز پایتخت اسلامی ایران عنوان کرد.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع با تشریح علت این آتش سوزی گفت: در اثر بی توجهی برخی از شهروندان که به توصیه‌های ایمنی بی توجه بودند، قسمتی از بوستان جنگلی لتمال کن دچار حادثه حریق شدو با توجه به وزش باد شدید در محل حادثه و تراکم بالای گونه‌های گیاهی آتش گسترش یافت که در نهایت با حضور به موقع همکاران آتش نشانی تهران بزرگ و حضور بالگرد اطفا حریق مرکز اطفا حریق هوایی وزارت دفاع اطفا به صورت کامل انجام شد.

وی این اقدام را پیرو توافقنامه وزارت دفاع و شهرداری تهران و اعلام درخواست آتش نشانی تهران از مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع عنوان کرد.

خلبان نوری آل آقا در پایان خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های سازمانی جهت بحران در شهر تهران می‌تواند علاوه بر اینکه سبب تسهیل در ارتباطات بین سازمانی شود، هدایت پذیری عملیاتی در پاسخگویی به درخواست‌های بحران و حریق را با کیفیت بالاتر به انجام برساند و فرماندهی در حادثه را در میدان عملیات موفق‌تر نماید.

 

بهره برداری از طرح‌های زیست محیطی و مناطق آزاد با حضور رییس جمهور

چند طرح بزرگ سازمان‌های حفاظت محیط زیست و مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با حضور رییس جمهور به صورت تصویری به بهره برداری رسید. چهار طرح تولیدی در منطقه آزاد کیش، بیست طرح از جمله مرحله دوم فولاد آذرآبادگان، تولید کولر گازی و چیلر مدیا شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز، تولید پیکاپ دنده اتوماتیک ارس خودرو و دیزل، ۱۶ طرح اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد ارس و ۹ طرح از جمله دو واحد آب شیرین کن پالایشگاه قشم و تولید شناورسازی کامران و هفت طرح اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد قشم طرح‌هایی هستند که در حوزه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با دستور رییس جمهور به بهره برداری می‌رسد.


در حوزه محیط زیست هم از سامانه‌های جامع و کلان حوزه‌های پایش محیط زیست و مطالعات بنیادی و کاربردی محیط زیست رونمایی می‌شود.


طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست و افتتاح ۱۳ عنوان طرح‌های عمرانی زیست محیطی از جمله طرح‌هایی هستند که امروز به بهره برداری می‌رسند. این طرح‌های ملی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان برای هزار و ۴۹ نفر هم اشتغال ایجاد می‌کند.

 

با حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش، رژه بزرگ دریایی روسیه برگزار شد

رژه بزرگ دریایی روسیه به مناسبت سیصدوبیست و پنجمین سال تاسیس ناوگان دریایی روسیه در بندر سن پترزبورگ با حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. این رژه بزرگ دریایی با فرمان ولادیمیر پوتین و در حضور هیات‌های بلندپایه نظامی بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران در بندر سنت پترزبورگ و خلیج فنلاند برگزار شد.


امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و جمعی از معاونان نیروی دریایی، اعضای هیات ایران در مراسم رژه امسال بودند.

 

ناو سهند و ناو بندر مکران از ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی و عبور از اقیانوس اطلس و مناطقی راهبردی، در خلیج فنلاند به این رژه دریایی پیوستند.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این مراسم گفت: یکجانبه‌گرایی در جهان غیرقابل قبول است و ما به دنبال همگرایی با کشورهای دوست، برای مقابله دشمنان مشترک هستیم.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اظهارداشت: همکاری نظامی ایران و روسیه وقتی به این سطح می‌رسد معنای خاصی دارد زیرا صف‌بندی‌ها را مشخص می‌کند.

 

در این رژه دریایی ۵۴ فروند شناور رزمی شامل ناو، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، زیردریایی‌های اتمی و ده‌ها فروند جنگنده و بالگرد تهاجمی و شناسایی از مقابل جایگاه عبور کردند.

 

همچنین بیش از ۴ هزار تکاور زبده دریایی از روسیه، ایران، هند و پاکستان، به عنوان یگان‌های عمل کننده در رژه دریایی سن پترزبورگ مشارکت کردند.

 

جامعه زمانی می تواند به درستی مدیریت شود که مبتنی بر شایسته سالاری باشد

در اهمیت روز غدیر همین بس که پیامبر اکرم (ص) فرمودند «روز غدیر برترین عیدهای امت است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد که برادرم امام علی را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند». روز 18 ذی الحجه از جمله روزها و اعیاد بزرگ مسلمانان به ویژه شیعیان است، در این روز خداوند جانشین خود را تعیین می کند و در صحنه فعالیت از مقام نبوت به امامت و ولایت سپرده می شود و پرچمدار امامت امام علی (ع) است. در ذیل گفت و گویی با حجت الاسلام محمد صفری، نماینده مردم رودسر و املش و همچنین نایب رییس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این رابطه داشته ایم که متن آن به شرح ذیل است.

 

یکی از مسایل مورد تاکید مقام معظم رهبری تبیین وحدت از واقعه غدیر است. وحدت از نگاه ایشان را در موضوع غدیر را چگونه می توان تفسیر کرد؟

یکی از شگردهایی که خداوند در قرآن کریم برای آنکه جامعه دچار بی نظمی نشود بر آن تاکید دارد، این است که مدیریت جامعه مدیریت جامع و متمرکزی باشد. در همین راستا خداوند بزرگ در قرآن نسبت به پیامبر این دستور را صادر کرد که ما آن چیزی را به تو ابلاغ می کنیم را به مردم برسان. مسئله مدیریت جامعه انتخابی نیست بلکه انتصابی است و آن را هم باید من خداوند انتصاب کنم و تو به عنوان پیامبر حق انتخاب نداری و فقط مبلغ پیام ما برای مردم هستی.

 

مدیریت در جامعه اگر واحد باشد، مطمئنا تاثیرگذاری مستقیمی بر روی ارکان و نظام کارگزاران جامعه خواهد داشت و از این جهت است که این تاکیدات وجود دارد. هرچند نظام دموکراسی امروز بر اساس متد و روش خاصی تنظیم شده است اما مدیریت جامعه امروز که ما می بینیم در نظام های مختلف بر اساس همین روش دموکراسی مدیریت می شود که ایرادات اساسی بر آن وارد است اما مدلی که خداوند در قرآن بر روی آن تاکید دارد می تواند کمک کند که ما اندیشه و گفتمان واحدی برای مدیریت همه جانبه جامعه در شقوق مختلف چه سیاسی چه اجتماعی چه فرهنگی و چه عقیدتی استفاده کنیم. در واقع این مسئله می تواند کمک کند که جامعه در یک کانال مهمی به طور هدفمند هدایت شود و این هدایت کردن را کسی نمی تواند به عهده بگیرد مگر اینکه شایستگی و لیاقت خاص خود را داشته باشد.

 

رهبری در سخنان دیگری درباره غدیر تاکید داشتند که «آن کسانی که سعی کردند نگاه سکولار به اسلام داشته باشند، جواب شان مسئله غدیر است» در واقع رهبری مخالفان غدیر مخالفان اسلام سیاسی می دانند. تفسیر شما از این تحلیل از واقعه غدیر چیست؟

 

نگاه سکولار به جامعه داشتن تبعات خاص خود را دارد امروز یک بی نظمی در نظام فرهنگی می بینیم، غول های رسانه ای همانند هالیوود و بالیوود آمدند که نظام عقیدتی و اخلاقی دنیای امروز را به هم بریزند به این دلیل این نظام فرهنگی در حال حاکم شدن است که ما تبعیت از مدل خاصی که با خصلت انسانی سازگار باشد و سنخیت داشته باشد، نداریم.

 

اگر ما دم از روش غدیر می زنیم، دلیل اش این است که هادی و هدایتگر جامعه باید فردی باشد که توان مدیریتی داشته باشد. در نظام های سکولار که مبتنی بر انتخاب باشد ما چنین مسئله ای را نمی بینیم، از این جهت است که ما تاکید می کنیم که نظام های سکولار و لیبرالی به جهت فضای بازی که ایجاد می کنند مخصوصا در حوزه تساهل و تسامح باعث بی نظمی می شوند. در دنیای امروز آمار قتل و خشونت و غارت و فسق و فجور حکایت از همین مسئله دارد که نظام های حاکم دنیا به گونه ای طراحی شده اند که برای عده ای منفعت داشته باشند.

 

غدیر یعنی اتحاد همه مسلمانان حول ثقلین، کتاب الله و عترت

حجت الاسلام حسین میرزایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در رابطه با تیین وحدت از واقعه غدیر با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: در دوران پیامبر سه جبهه مقابل ایشان و اسلام ایستاده بودند و تمام تلاش شان را برای زمین زدن اسلام انجام دادند؛ نخست کفار حجاز و سپس یهودیانی که در آن مناطق زندگی می کردند و گروه سوم گروهی بودند که پس از عدم توفیق در دوران رسول الله به دنبال تعیین جانشین بعد از ایشان بودند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گروه سوم این برنامه ریزی را انجام دادند که اگر ما بخواهیم مسیر اسلام ناب و واقعی را تغییر دهیم و به مطامع خودمان برسیم، باید به گونه ای عمل شود که جانشینی که خدا مشخص کرده است، بعد از رسول الله حکومت را به دست نگیرد.

 

وی ادامه داد: با همه این ترفندها و نقشه هایی که این گروه کشیده بودند اما رسول الله امیرالمومنین را به عنوان جانشین خود به اذن خداوند انتخاب کرد تا کسانی که در خط و مسیری که پیامبر فرموده بود در همان مسیر و با امامت علی (ع) به راه خود ادامه دهند.

 

وی با بیان اینکه غدیر یعنی اتحاد همه مسلمانان حول ثقلین، کتاب الله و عترت گفت: بعضی اسلام را یک ارتباط فردی و قلبی بین انسان و خداوند متعال می دانند اما مسایل سیاسی و اجتماعی ای که در متن قرآن و دین اسلام قرار گرفته است، مسایل بسیار مهم و تاثیرگذاری هستند. در رفتار رسول الله نیز می بینیم وقتی یک حاکم و ولی بخواهد جامعه را ترک کند، اگر جانشینی به جای خودش قرار دهد، این مهمترین عنصری است که معرف اداره سیاسی اجتماعی و سیاسی جامعه می تواند باشد. رسول الله این جانشین را از جانب خدا تعیین کردند یعنی خط مشی جامعه بشری توسط پیامبر به اذن خداوند مشخص و تعیین می شد و همین نشان می دهد که اسلام دینی است که علاوه بر ارتباط فردی و قلبی انسان با خداوند دارای ابعاد سیاسی و اجتماعی است که باید آنها مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/50

نظر شما