شناسهٔ خبر: 48513143 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مناطق آزاد به مراکز صادرات تبدیل شده است

رئیس جمهور گفت: مناطق آزاد امروز از مناطق واردکننده به مراکز تولید، صادرات و سرمایه گذاری داخلی و خارجی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی سازمان‌های مناطق آزاد و حفاظت محیط زیست ضمن تبریک سالروز فرخنده میلاد امام هادی (ع) و عید غدیر تصریح کرد: افتتاح‌های امروز مربوط به پروژه‌هایی در دو بخش بود؛ بخشی از این پروژه‌ها مربوط به مناطق آزاد بود که طی هشت سال اخیر فعالیت بسیار خوبی داشتند و مسیر را کاملا تصحیح کردند.

رئیس جمهور گفت: از آغاز دولت تلاش کردیم تا مناطق آزاد از مناطق واردکننده و توزیع کننده کالا به مراکز تولیدی و صادراتی و همچنین سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی تبدیل شود که این کار انجام گرفت، ضمن آن که ما این مناطق را توسعه دادیم و مناطقی که مورد نیاز مردم و اصرار استان‌ها بود به تصویب مجلس رسید و امروز ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم.

آقای روحانی افزود: مناطق آزاد جدید باید در آینده‌ای نزدیک فعال شوند و مانند مناطق آزاد دیگر در مسیر تعامل سازنده با کشور‌های همسایه و جهان قرار گیرند.

وی بخش دیگری از افتتاح پروژه‌های امروز را مربوط به محیط زیست خواند و گفت: ما در بخش محیط زیست نمادی برای توسعه، احیا و جدی گرفتن محیط زیست داشتیم، دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است چرا که این دو به هم مربوط هستند.

آقای روحانی افزود: دولت در بخش‌های مختلف در بحث سلامت وارد عمل شد؛ بخشی از اقدامات دولت مربوط به محیط زیست و بخشی به بهداشت و درمان و همچنین بخشی دیگر به توسعه بیمه به ویژه بیمه سلامت مربوط می‌شد لذا ما در هر سه پایه به دنبال سلامت جامعه و مردم بودیم.

رئیس جمهور گفت: هر کس امروز را با هشت سال پیش به صورت منصفانه قضاوت کند کاملا شرایط ایجاد شده را می‌بیند، برای مثال در یک منطقه روز‌های پاک از بیست به هشتاد روز در سال رسیده است.

آقای روحانی با اشاره با اقدامات دولت در راستای توجه به موضوع محیط زیست تصریح کرد: توسعه مترو، ریل، به روز رسانی موتور‌ها، پیش بردن تولید بنزین و گازوئیل به سمت استاندارد یورو ۴ و ۵ همچنین قطع توزیع بنزین پتروشیمی، گازسوز کردن اتوبوس‌ها و حتی برقی کردن این وسایل حمل و نقل عمومی، توسعه جنگل‌ها و نهال کاری مراتع، جلوگیری از گسترش ریزگرد‌ها، پاسداری از مناطق حفاظت شده محیط زیست و تامین گاز برای سوخت نیروگاه‌های کشور به جای مازوت و گازوئیل به معنای توجه دولت به محیط زیست است.

رئیس جمهور گفت: ما گازرسانی به روستا‌ها را از ۱۴ هزار روستا به ۳۳ هزار روستا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رساندیم که برای حفظ سلامت محیط زیست و مردم مهم است، آب رسانی به شرق و وسط کویر همچنین استفاده استان‌های شرقی در آینده از آب شیرین شده دریای عمان و خلیج فارس، خاموش کردن مشعل‌ها در جنوب کشور و استفاده از این بخش برای پتروشیمی و افتتاح پالایشگاه بیدبلند به معنای توجه دولت به محیط زیست است؛ مجموعه‌ای از کار‌های عظیم در کشور شروع شده است.
 
دریاچه ارومیه در مسیر احیاء قرار گرفته است
 
رئیس جمهور گفت: یکی ازمسائل بسیار مهم زیست محیطی ما دریاچه ارومیه بود و این دریاچه اکنون در مسیر احیا قرار گرفته است.
 
آقای روحانی افزود: علت اینکه ازروز اول دولت به فکر این دریاچه بودیم به این دلیل بود که صد‌ها کیلومترازاطراف ان و یک جعمیت ۱۵ میلیون نفری تحت تاثیرخشک شدن ان قرارمی گرفت.

رئیس جمهور افزود: مردم بدانند در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این دریاچه هزینه شده است و کار‌های بسیاربزرگی انجام شده است.
 
محیط زیست ما از هشت سال پیش بهتر شده است

رئیس جمهور گفت: با تلاش بسیار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم امروز محیط زیست ما از هشت سال پیش بهتر شده، ولی به معنای این نیست که همه مشکلات برطرف شده است.

آقای روحانی در ادامه سخنانش افزود: این که ما در خوزستان بخش بزرگی از مشکل گرد و غبار را با نهال کاری و با تلاش بسیار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رفع کردیم.

رئیس جمهور گفت: در زمینه محیط زیست ما باید با کشور‌های همسایه و منطقه مشارکت کنیم چرا که برخی از مسائل ما مرتبط با کشور‌های همسایه است و برخی دیگر نیز مرتبط به این است که همسایگان ما در تصرف آب و رودخانه‌ها عدالت را مراعات کنند.

آقای روحانی افزود: اینکه از دو رودخانه بزرگ دجله و فرات، یک کشور فقط بخواهد استفاده کند و پایین دستی رودخانه از آن محروم و آب آن خشک شود آثار آن هم به این کشور و هم به کشور همسایه برمی گردد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر در شرق کشور ما همه سد‌ها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد منطقه سیستان و بلوچستان و دریاچه هامون نشود این یعنی مشکلی برای محیط زیست است.

وی اضافه کرد: باید کار عظیمی انجام گیرد و اگر مجامع بین المللی و سیاسی و علمی در زمینه آب و خاک همه دست به دست هم بدهند می‌توانیم به شرایط زیست محیطی سالم برسیم.

رئیس جمهور افزود: یکی از مسائل بسیار مهم زیست محیطی دریاچه ارومیه است، این دریاچه را کسی با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نکند، چون بعضی استان‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم معترض بودند که چرا شما بر روی دریاچه ارومیه تاکید دارید.

آقای روحانی گفت: علت این که از روز اول دولت، ما به فکر دریاچه ارومیه بودیم و حالا که روز‌های پایانی دولت است باز هم می‌گوییم دریاچه ارومیه؛ به این دلیل است که در اطراف این دریاچه صد‌ها کیلومتر مربع تحت تأثیر خشک شدن آن قرار خواهند گرفت.

رئیس جمهور افزود: اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل از سال ۹۲ ادامه پیدا می‌کرد و برنامه ریزی و سرمایه گذاری نمی‌شد امروز تبدیل به یک محیط خشک و پر از نمک می‌شد که هر گرد و غبار و بادی تمام شهر‌ها و باغات و مزارع و به طور کلی حیات را در منطقه از بین می‌برد یعنی یک جمعیت عظیم ۱۴ میلیون نفری تحت تأثیر دریاچه ارومیه هستند.

وی تصریح کرد: وقتی این دریاچه نباشد خطرات بسیار زیادی برای جامعه وجود خواهد داشت به همین دلیل برای دریاچه ارومیه از همان ابتدا تلاش شد و مسئولیت این کار نیز به آقای دکتر کلانتری داده شد مردم عزیز ما بدانند در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دریاچه ارومیه هزینه شده و کار‌های بسیار عظیمی انجام گرفته است.

رئیس جمهور افزود: در اطراف دریاچه ارومیه بوته کاری شده برای آن که جلوی گرد و غبار گرفته شود، کانال‌ها و مسیر‌ها لایروبی شده برای آن که دریاچه از سیمینه رود و زرینه رود و بقیه جا‌ها بتواند تغذیه کند، از کشاورزان عزیز خواهش شده که از مصرف آب بکاهند که مصرف آب ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما محصول هم ۱۷ درصد افزایش یافت بنابر این، این کار عظیم و بزرگ از این جهت انجام شد.

آقای روحانی گفت: دریاچه ارومیه تقریباً از چند سال پیش در مسیر احیای خود قرار گرفت یعنی سطح آن وسیع‌تر و عمق دریاچه بیشتر شد و تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت که از جا‌های مختلف آب وارد این دریاچه شود.

رئیس جمهور افزود: همچنین طراحی شد حدود یک میلیارد متر مکعب آب از اطراف وارد دریاچه ارومیه شود برای آن که احیاء شود، یک قلم از این یک میلیارد نزدیک ۶۰۰ میلیون متر مکعب از سد کانی سیب است این سد را در دی ماه افتتاح کردیم، آبگیری شد و حالا از این سد که می‌خواهد آب را به دریاچه برساند یک تونل حدود ۳۶ کیلومتری نیاز داریم.

وی اضافه کرد: کار ساخت این تونل به دلیل شرایط زمین با مشکلاتی مواجه شد و به تأخیر افتاد، اما در عین حال اکنون ۳۵ کیلومتر از این تونل ساخته شده و فقط حدود ۷۰۰ متر آن باقی مانده است.

آقای روحانی گفت: همچنین بعد از تونل کانال‌هایی هم باید ساخته شود که آب را به دریاچه برساند، که ساخته شده و خود سد هم به اتمام رسیده تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه برساند.

رئیس جمهور افزود: در کنار این سد قرار شد پس از تکمیل فاضلاب تبریز از آنجا نیز پساب تصفیه شده وارد دریاچه شود که این کار نیز ۱۲۲ میلیون متر مکعب در سال آب را وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد.

وی گفت: همچنین ۵۱ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده از ارومیه وارد این دریاچه می‌شود که در ظرف دو ماه آینده همه این پروژه‌ها تکمیل خواهد شد و در مراحل پایانی است. از طرف دیگر ۱۴۶ میلیون متر مکعب نیز محیط دریاچه به دلیل لایروبی‌ها و کار‌هایی که در کشاورزی انجام گرفته افزایش پیدا کرده است.

آقای روحانی اضافه کرد: همچنین حدود ۵ هزار حلقه چاه بسته شده که برای این منطقه ضرر داشت و چندین هزار حلقه چاه نیز کنترل شده که اضافه برداشت نشود، همه این‌ها در کنار هم قرار گرفت و یکی دو سد دیگر هم آماده است که آن‌ها نیز تکمیل می‌شود، سد چراغ ویس هم وقتی تکمیل شد آب سد بوکان برای این دریاچه آورده می‌شود.

رئیس جمهور افزود: همه این‌ها آماده شده برای این که دریاچه ارومیه شرایط خوبی پیدا کند و امیدواریم همه این طرح‌ها تا پایان تابستان و اوایل پاییز افتتاح و عملیاتی شود و پس از آن، شاهد دریاچه ارومیه‌ای خواهیم بود که در مسیر سلامت قرار گرفته است.

وی گفت: البته اگر دریاچه بخواهد به سطح اکولوژیک مورد انتظار برسد که ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع باشد چند سال طول می‌کشد. مسیر و کار هموار شده و این جزو اقدامات ماندگار دولت یازدهم و دوازدهم است.
 
در هشتاد و پنجمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی ابتدا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های سازمان‌های خود ارائه کرد و پس از پاسخ به سوالات آقای روحانی بهره برداری از این طرح‌ها آغاز شد.

چهار طرح تولیدی در منطقه آزاد کیش، بیست طرح از جمله مرحله دوم فولاد آذرآبادگان، تولید کولر گازی و چیلر مدیا شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز، تولید پیکاپ دنده اتوماتیک ارس خودرو و دیزل، ۱۶ طرح اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد ارس و ۹ طرح از جمله دو واحد آب شیرین کن پالایشگاه قشم و تولید شناورسازی کامران و هفت طرح اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد قشم طرح‌هایی هستند که در حوزه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با دستور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

در حوزه محیط زیست هم از سامانه‌های جامع و کلان حوزه‌های پایش محیط زیست و مطالعات بنیادی و کاربردی محیط زیست رونمایی شد.

طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست و ۱۳ عنوان طرح‌های عمرانی زیست محیطی در کشور از جمله طرح‌هایی هستند کهبه بهره برداری رسیدند.

این طرح‌های ملی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان برای هزار و ۴۹ نفر هم اشتغال ایجاد می‌کند.
 
<div id="video-display-embed-code_407318" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/822319/407318?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما