شناسهٔ خبر: 48512416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رابرت مالی: فشار حداکثری علیه ایران به طرز وحشتناکی شکست خورد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اذعان کرد که فشار حداکثری علیه ایران به طرز وحشتناکی شکست خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با شبکه «MSNBC» درباره توافق هسته‌ای ایران و فشار‌های آمریکا در دوره ترامپ علیه تهران سخن گفت.

مهدی حسن، مجری این شبکه آمریکایی خطاب به رابرت مالی گفت: من می‌خواهم با سؤال از شما درباره مذاکرات وین آغاز کنم. ایران تازه‌ترین پیشنهاد را رد کرده است و برخی ممکن است بگویند این قابل درک است. من چند هفته پیش در این برنامه با سناتور دموکرات، کریس مورفی، از کمیته روابط خارجی صحبت کردم و او گفت ببینید ما نخستین طرفی بودیم که (از برجام) خارج شدیم؛ بنابراین باید اولین طرفی باشیم که مجدداً به آن بازمی گردیم. نظر او درست است، اینطور نیست؟ این بر عهده ماست که قدم نخست را برداریم و مجدداً به توافق بپیوندیم، زیرا این آمریکا بود که اول از آن خارج شد.

رابرت مالی در پاسخ گفت: ما شرایطی را به ارث بردیم و رئیس جمهور بایدن تصمیم گرفت که ما باید به آن پایان دهیم که همان مسئله کارزار «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، کارزاری که به شکلی وحشتناک شکست خورد و به منافع آمریکا لطمه زد.

او افزود: ما شاهد بودیم که ایران به برنامه هسته‌ای خود شتاب بخشید و همه این‌ها پس از اجرای کارزار فشار حداکثری روی داد که قرار بود به همین مشکلات رسیدگی کند؛ بنابراین رئیس جمهور بایدن به ما دستور داد برویم و اگر بتوانیم با ایرانی‌ها دیدار کنیم، یا همانطور که ایرانی‌ها خواستند، به شکل غیرمستقیم، با آن‌ها ملاقات کنیم و ما خیلی روشن گفتیم که آماده ایم به این توافق بازگردیم، اگر آن‌ها هم آماده باشند سهم خود را انجام دهند.

رابرت مالی مدعی شد: به عبارت دیگر، ما تحریم‌ها را برخواهیم داشت، اگر آن‌ها آماده باشند به پیروی از تعهدات هسته‌ای که در ۲۰۱۶ امضا کردند، بازگردند؛ و (پیشنهاد) آن معامله، کم و بیش، روی میز بوده است. هرگز درباره آن توافق نشد، اما آن‌ها نوعی ایده‌هایی بودند که ما مطرح کردیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پایان این مصاحبه مدعی شد در تمامی آن مراحل، ایده‌هایی وجود داشت که آمریکا ارائه کرده بود، درباره این که همه تحریم‌هایی که رئیس جمهور ترامپ مغایر با توافق هسته‌ای وضع کرده بود، در ازای بازگشت ایران به پیروی از برجام برداشته شود.

این نخستین بار نیست که مقامات آمریکایی برای بازگشت به توافقنامه برجام چراغ سبز نشان می‌دهند، ولی هر بار با وضع شروطی اضافی در ادامه روند گفتگو‌ها اختلال ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما