شناسهٔ خبر: 48509654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لبنان و ادامه آتش اختلافات

تهران - ایرنا - لبنان در آتش اختلافات می‌سوزد و مقامات و جریانات سیاسی این کشور هنوز در مورد تعیین نخست وزیر این کشور به توافق نرسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز شده، برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده و نبود برق و افت شدید ارزش «لیر» (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود شدید سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها در این کشور، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده، ولی این مسایل باعث نشده که مقامات سیاسی این کشور نظرات شخصی و حزبی خود را کنار بگذارند و بر محور منافع ملی برای تشکیل دولت، به توافق برسند.

در 24 تیرماه بود که "سعد الحریری" پس از حدود 8 ماه مکلف شدن به تشکیل کابینه لبنان، انصراف داد و احزاب و جریانات سیاسی این کشور دوباره رایزنی خود را برای معرفی نخست وزیر جدید لبنان آغاز کردند، ولی هنوز جریان‌های سیاسی در مورد معرفی فردی که بتواند سکان هدایت این کشور بحران زده را به عهده بگیرد، به توافق نرسیده‌اند و بار دیگر لبنان وارد گردونه سردرگمی شده است.

در روزهای اخیر دو جریان سیاسی لبنان یعنی «هشت مارس» و «14 مارس» دو گزینه مختلف برای نخست وزیری لبنان معرفی کرده‌اند.

"سعد الحریری"، "تمام سلام" و "فواد السنیوره" نخست وزیران پیشین لبنان که عضو جریان غربگرا و وابسته به کشورهای غربی – عربی می‌باشند، دیروز (یکشنبه)  در نشستی مشورتی، " نجیب میقاتی" را که چند سال پیش نخست وزیر لبنان بود، دوباره برای تصدی پست نخست وزیری این کشور پیشنهاد کردند.

در مقابل «جریان آزاد ملی لبنان» به رهبری "جبران باسیل" مخالفت خود را با انتخاب "نجیب میقاتی" برای نامزدی نخست‌وزیری لبنان اعلام و بر انتخاب "نواف سلام" تاکید کرده است.

منابع آگاه لبنانی اعلام کرده‌اند که جبران باسیل بر انتخاب نواف سلام سفیر سابق لبنان در سازمان ملل برای ماموریت تشکیل دولت لبنان اصرار دارد، اما معتقد است که انتخاب وی، موجب ناراحتی آمریکا خواهد شد.

این منابع تصریح کردند که جبران باسیل دو روز پیش در نشستی که با مقامات «حزب الله» داشت، مخالفت آشکار خود را با انتخاب نجیب میقاتی نخست وزیر پیشین لبنان به عنوان نامزد نخست وزیری آینده این کشور، اعلام کرده است.

بر این اساس، باسیل هشدار داده که فراکسیون جریان آزاد ملی به نجیب میقاتی رای نمی‌دهد؛ همین موضوع سبب شده تا "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل قبل از آغاز رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی باشد.

در چند ماه گذشته آمریکا، فرانسه و عربستان فشارهای زیادی را برای تحمیل خواسته‌های نامشروع خود در تشکیل کابینه لبنان تحمیل کرده‌اند، ولی تاکنون به نتیجه نرسیده اند، از این رو سعی کرده‌اند تا با به هم ریختن اوضاع اقتصادی این کشور و فشار بر مردم لبنان، به این خواسته‌های خود در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی دست یابند.

در مقابل فشارهای آمریکایی - فرانسوی – سعودی به لبنان که همگی در راستای منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد، ادامه "جنگ سرد" میان "میشل عون" (رئیس جمهوری) و "جبران باسیل" رئیس جریان ملی آزاد لبنان در یک سو و "نبیه بری" رئیس پارلمان و "سعد الحریری" در سوی دیگر قرار دارد. 

منابع لبنانی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر گزینه‌های جدی برای به عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت لبنان، "نجیب میقاتی" و "نواف سلام" می‌باشند که باید نام "فیصل کرامی" را نیز به این لیست اضافه کرد.

"میشل عون" رئیس جمهوری لبنان در آستانه آغاز رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت آینده این کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی امروز (دوشنبه) در موعد مقرر خود انجام می‌شود و هر فراکسیونی که خواستار به تعویق انداختن آن است، باید دلیل موجه و قانع کننده‌ای داشته باشد.

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز اعلام کرد که فرانسوی‌ها بر تشکیل دولت لبنان تا قبل از چهارم آگوست (۱۳ مرداد/سالروز انفجار مهیب بندر بیروت که حدود 10 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرد) اصرار دارند و میشل عون پیامی آمریکایی- فرانسوی دریافت کرده که خواستار رایزنی‌های سریع برای تشکیل دولتی هستند که صرف‌نظر از اسامی وزرا یا نخست‌وزیر آن، برنامه اصلاحات مشخصی را پیاده کند.

الاخبار همچنین نوشته که "نبیه بری" فکر می‌کند که «یک راند» به عون و باسیل باخته و اجازه سود بیشتر را به آنها نمی‌دهد.

 منابع وابسته به «عین التینه» (دفتر مرکزی رئیس پارلمان لبنان) نیز اعلام کرده‌اند که بِرّی از تغییری که سعد حریری در فهرست کابینه (انصرافی) خود اضافه کرد، بشدت ناراحت است و این اقدام را خلاف چیزی می‌داند که بر سر آن توافق شده بود. خواسته بری عدم انصراف حریری از تشکیل دولت بود و وی بر ادامه وضعیت بده و بستان با رئیس‌جمهوری لبنان اصرار داشت.

در عین حال که بری و حریری بر نخست وزیری میقاتی تاکید دارند، اما وی به اطلاع الحریری و بری رسانده، «از آنجایی که نمی‌تواند با سقف تعیین شده توسط حریری کنار بیاید، قادر به قبول نخست‌وزیری لبنان نیست». با این اقدام میقاتی، اکنون حریری و بری نامزد دیگری مد نظر ندارند و پیدا کردن فرد مناسب برای احراز این جایگاه به این راحتی‌ها نیست. تنها پیشنهاد جدی پس از میقاتی می‌تواند، "فیصل کرامی" باشد که عون و حزب‌الله نیز با وی مخالف نیستند، اما به احتمال زیاد حریری و جریان وابسته به او، برای کرامی نیز همچون "حسان دیاب" مشکلات زیادی فراهم خواهند کرد.

در هر حال مقامات و جریانات سیاسی لبنان باید با کوتاه آمدن از برخی خواسته‌های خود، هرچه سریعتر به فکر تعیین نخست وزیر جدید برای این کشور باشند تا بیش از این مردم لبنان سختی نکشند و عروس خاورمیانه بتواند شکوه گذشته را باز یابد.

نظر شما