شناسهٔ خبر: 48455319 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

رقابت‌های المپیک پر از اتفاقات جالب بوده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازی‌های المپیک بعد از گذشت سال‌ها از احیا شدن، تبدیل به معتبرترین و بزرگترین رویداد ورزشی در سراسر جهان شده است. امروزه بسیاری از ورزشکاران آرزوی شرکت و مدال آوردن در المپیک را دارند. هر چهارسال یک بار در نقاط مختلف جهان برگزار شده است.

بیست و سومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۸ سئول

زمان برگزاری: ۱۷ ژوئیه لغایت ۲ اوت
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۱۵۹ کشور
تعداد ورزشکارن: ۸۴۶۵ نفر (۳۷۱۴ مرد- ۳۸۵ زن)
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۳ رشته
تعداد رویدادها: ۲۳۷ ماده

رشته‌های ورزشی: دو و میدانی، بسکتبال، مشت زنی، قایقرانی (کانوئینگ)، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی، پنجگانۀ مدرن، قایقرانی پاروئی، تیراندازی، شنا، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی.

بیست و سومین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۸۸ کالگری

بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۸۸ در شهر کالگری یکی از شهرهای کشور کانادا برگزار شد.

در این دوره از بازی‌ها شوروی با ۱۱ طلا، ۹ نقره و ۹ برنز مقام اول این رقابت‌ها را به دست آورد. آلمان شرقی با ۹ طلا، ۱۰ نقره و ۶ برنز مقام دوم را کسب کرد و تیم سوئیس با ۵ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز به مقام سوم رسید. تیم ایران نیز در این دوره از بازی‌ها شرکت نکرده‌است.

المپیک 1988

المپیک  بازی 1988

المپیک تابستانی  1988

1988

بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۲ بارسلون

زمان برگزاری: ۲۵ ژوئیه- ۹ اوت ۱۹۹۲
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۱۶۲ کشور
تعداد ورزشکارن: ۹۳۶۷ نفر (۶۶۵۹ مرد- ۲۷۰۸ زن)
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۵ رشته
تعداد رویدادها: ۲۵۸ ماده

رشته‌های ورزشی: دو و میدانی، بسکتبال، مشت زنی، قایقرانی (کانوئینگ)، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی، پنجگانۀ مدرن، قایقرانی پاروئی، تیراندازی، شنا، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی

 

بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۲ آلبرتویل

بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۲ در شهر البرت‌ویل یکی از شهرهای کشور فرانسه برگزار شد.

در این دوره از بازی‌ها آلمان با ۱۰ طلا، ۱۰ نقره و ۶ برنز مقام اول این رقابت‌ها را به دست آورد. تیم متحد المپیک با ۹ طلا، ۶ نقره و ۸ برنز به مقام دوم رسید. نروژ با ۹ طلا، ۶ نقره و ۵ برنز مقام سوم را کسب کرد. تیم ایران نیز در این دوره از بازی‌ها شرکت نکرده‌است.

المپیک 1992

المپیک  بازی 1992

مدال المپیک   1992

عروسک المپیک  1992

بیست و پنجمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۴ لیلهامبر

بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۴ در شهر لیلهامر یکی از شهرهای نروژ برگزار شد.

در این دوره از بازی‌ها روسیه با ۱۱ طلا، ۸ نقره و ۴ برنز مقام اول این رقابت‌ها را به دست آورد. کشور میزبان با ۱۰ طلا، ۱۱ نقره و ۵ برنز با یک پله صعود نسبت به دوره قبل دوم شد. ایالات متحده آلمان با ۹ طلا، ۷ نقره و ۸ برنز مقام سوم را کسب کرد. تیم ایران نیز در این دوره از بازی‌ها شرکت نکرده‌است.

نماد  المپیک 1994

بیست و پنجمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ لیلهامبر

زمان برگزاری: ۱۹ جولای -۴ اوت ۱۹۹۶
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۱۹۷ کشور
تعداد ورزشکارن: ۱۰۷۴۴ نفر (۷۰۶۰ مرد- ۳۶۸۴ زن)
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۶ رشته
تعداد رویدادها: ۲۷۱ ماده

رشته‌های ورزشی: دو و میدانی، بسکتبال، مشت زنی، قایقرانی (کانوئینگ)، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی، پنجگانۀ مدرن، قایقرانی پاروئی، تیراندازی، شنا، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی.

مدال المپیک 1996

نماد المپیک 1996

عروسک المپیک 1996

بیست و ششمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۸ ناگانو

بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۸ از ۷ فوریه سال ۱۹۹۸ در کشور ژاپن و شهر ناگانو آغاز شد. در این سری از بازی آلمان با ۱۲ طلا، ۹ نقره و ۸ برنز با دو پله صعود نسبت به دوره قبل که در نروژ برگزار شده بود اول شد. میزبان دوره قبل با۱۰ طلا، ۰نفره و ۵برنز همانند چهار سال پیش دوم شد. روسیه، قهرمان بازی‌های المپیک ۱۹۹۴ با ۹ طلا ۶ نقره و ۳برنز با دو پله سقوط نسبت به دوره قبل سوم شد. کشور میزبان نیز مقامی بهتر از هفتمی به دست نیاورد. تیم ایران با تنها شرکت‌کننده خود یعنی حسن شمشکی به هیچ مقامی دست پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید

المپیک 1998

مدال المپیک 1998

بیست و ششمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ سیدنی

زمان برگزاری: ۱۵ سپتامبر -۱ اکتبر ۲۰۰۰
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۱۹۹ کشور
تعداد ورزشکارن: ۱۰۶۵۱ نفر (۶۵۸۲ مرد- ۴۰۶۹ زن)
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۸ رشته
تعداد رویدادها: ۳۰۰ ماده

رشته‌های ورزشی: شنا، تیرو کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیس بال، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنجگانۀ مدرن، روئینگ، تیراندازی، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی، سافت بال، تنیس روی میز، تنیس، والیبال؛ که سافت بال، دوچرخه سواری کوهستان، والیبال ساحلی، تکواندو و سه گانه هم در این دوره اضافه شدند.

 

المپیک2000

عروسک المپیک 2000

نماد المپیک 2000

بیست و هفتمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۲ سالت لیک سیتی

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۲ در شهر سالت لیک سیتی مرکز ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا برگزار شد. تاریخ شروع این بازی‌ها ۸ فوریه سال ۲۰۰۲ بود و در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۰۲ پایان یافت.

در این دوره از بازی‌ها نروژ با ۱۳ طلا، ۵ نقره و ۷ برنز مقام اول این رقابت‌ها را به دست آورد. کشور آلمان با ۱۲ طلا، ۱۶ نقره و۸ برنز با یک پله سقوط نسبت به دوره قبل دوم شد. ایالات متحده آمریکا با۱۰ طلا، ۱۳ نقره و ۱۱ برنز مقام سوم را کسب کرد. تیم ایران نیز نتوانست هیچ مقامی به دست آورد.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

بیست و هشتمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ آتن

زمان برگزاری: ۱۳ تا ۲۹ ماه اوت ۲۰۰۴
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۲۰۱ کشور
تعداد ورزشکارن: ۱۰، ۶۲۵ ورزشکاران
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۸ رشته
تعداد رویدادها: ۳۰۱ ماده

المپیک ۲۰۰۴ آتن اولین بازی‌ها پس از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ بود که همه کشور‌ها با کمیته ملی المپیک در آن حضور داشتند و این نشانه‌های بازگشت بازی‌ها به شهری بود که المپیک برای اولین بار از آنجا آغاز شده بود. کشتی زنان با رقابت در چهار وزن اغاز به کار کرد. وتیم کیریباتی و تیمور شرقی برای اولین بار وارد بازی های المپیک شدند.

نماد المپیک2004

المپیک2004

بازی المپیک 2004

بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۶ تورین

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۶  در شهر تورین ایتالیا برگزار شد. این رقابت‌ها در ۱۰ فوریه ۲۰۰۶ میلادی شروع شد و در ۲۶ فوریه همان سال به پایان رسید.

در این بازی‌ها آلمان با ۱۱ طلا، ۱۲ نقره و ۶ برنز برترین تیم این رقابت‌ها بود. ایالات متحده آمریکا در این بازی‌ها با ۹ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز توانست مقام دوم را در این رقابت‌ها به دست بیاورد، همچنین اتریش با ۹ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز سوم شد. ایران نیز هیج مقامی را در این مسابقات به دست نیاورد.

بیشتر بخوانید

تمبر المپیک 2006

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

سی‌امین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن

زمان برگزاری: ۸ تا ۲۴ آگوست ۲۰۰۸
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۲۰۴ کشور
تعداد ورزشکارن: ۱۰۹۴۲ نفر (۶۳۰۵ مرد- ۴۶۳۷ زن)
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۸ رشته
تعداد رویدادها: ۳۰۲ ماده

رشته‌های ورزشی: شنا، تیرو کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیس بال، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنجگانۀ مدرن، روئینگ، تیراندازی، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی، سافت بال، تنیس روی میز، تنیس، والیبال؛ که سافت بال، دوچرخه سواری کوهستان، والیبال ساحلی، تکواندو و سه گانه.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور

المپیک تابستانی جوانان ۲۰۱۰ که صورت رسمی با عنوان بازی‌های المپیک تابستانی جوانان ۲۰۱۰ سنگاپور یاد می‌شود و مختصراً آن را به عنوان YOG یاد می‌کنند، رویداد چندورزشی بین‌المللی برای جوانان بود که در دولت‌شهر سنگاپور از ۱۴ الی ۲۶ اوت ۲۰۱۰ انجام شد. این رویداد اولین رویداد المپیک تابستانی جوانان بود و قرار است که هر چهار سال یکبار همانند بازیهای المپیک اجرا شود. در تعداد ۳٬۵۳۱ ورزشکار بین سنین ۱۴ الی ۱۸ از ۲۰۴ کمیسیون ملی المپیک در ۲۰۱ رویداد و ۲۶ ورزش با یکدیگر مسابقه دادند. تصمیم برای میزبانی سنگاپور در ۲۱ فوریه ۲۰۰۸ بعد از رأی‌گیری در بین ۱۰۵ عضو کمیته بین‌المللی المپیک اعلام شد.

اولین مدال طلای این مسابقات به جوان ۱۸ ساله ژاپنی «یوکا ساتو» (به انگلیسی: Yuka Sato) در رشته تریاتلون داده شد. اولین مدال سنگاپور به عنوان میزبان در این مسابقات مدال برنز بود که توسط جوان ۱۷ ساله، «داریل تان» (به انگلیسی: Daryl Tan) در رشته تکواندو اخذ شد. بزرگترین مدال‌هایی که سنگاپور به دست آورد، دو مدال نقره توسط «رینر نگ» در شنا و «ایزابل لی» در تنیس روی میز در تاریخ‌های ۱۸ و ۲۳ اوت بودند. برای رویداد ترکیب شده کمیته بین‌المللی المپیک، اولین مدال طلا به تیم اروپا ۱، شامل «یانا اگورین» از روسیه و «مارکو فیچرا»، «کامیلیا مونسینی»، «لئوناردو آفده»، «آلبرتا سنتوچیو» و «ادواردو لوپری» از ایتالیا، که رقابت‌های تیمی را در شمشیربازی برنده شده بودند اعطا شد.

ایران در این مسابقات با به دست آوردن ۲ مدال طلا، ۲ نقره و ۱ برنز رتبه ۲۶ را در میان ۸۴ کشور شرکت‌کننده کسب کرد. تیم فوتبال دختران ایران نیز که پس از انقلاب برای نخستین بار در یک تورنومنت بین‌المللی شرکت می‌کرد چهارم شد.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

سی و دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن

زمان برگزاری: ۲۵ ژوئیه تا ۱۲ آگوست ۲۰۱۲
تعداد کشور‌های شرکت کننده: ۲۰۴ کشور
تعداد ورزشکارن: ۱۰۵۶۸ نفر (۵۸۹۲ مرد- ۴۶۷۶ زن)
تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۶ رشته
تعداد رویدادها: ۳۰۲ ماده

رشته‌های ورزشی: شنا، تیرو کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیس بال، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنجگانۀ مدرن، روئینگ، تیراندازی، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی، تنیس روی میز، تنیس، والیبال. دوچرخه سواری کوهستان، والیبال ساحلی، تکواندو و سه گانه.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی

المپیک زمستانی ۲۰۱۴، که به نام رسمی بازی‌های زمستانی المپیک XXII  شناخته می‌شود، المپیکی است که بین ۷ فوریه تا ۲۳ فوریه ۲۰۱۴ در سوچی، روسیه برگزار شده‌ است.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

سی و چهارمین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو

زمان برگزاری :  از ۵ تا ۲۱ اوت ۲۰۱۶ میلادی (۱۵ تا ۳۱ مرداد
کشورهای شرکت‌ کننده:  ۲۰5
تعداد ورزشکاران  :     11000 ورزشکار
رویدادها   :      ۳۰۶ در ۲۸  رشته ورزشی
زمان افتتاحیه: ۵ آگوست
زمان اختتامیه:  ۲۱ آگوست

رشته‌های ورزشی: ورزش‌های آبی، تیرو کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، کانو، دوچرخه سواری، اسب سواری، شمشیربازی، هاکی، فوتبال، گلف، ژیمناستیک، هندبال، جودو، سه گانه، روئینگ، راگبی، قایقرانی، تیراندازی، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، پنج گانه، والیبال، وزنه برداری، کشتی.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

سی و پنجمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، با نام رسمی XXIII Olympic Winter Games، یک رویداد چندورزشی برای ورزش‌های زمستانی که از ۹ فوریه تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ در شهر پیونگ‌چانگ کره جنوبی برگزار شده‌است. این شهر پس از نامزدی در ۶ ژوئیه ۲۰۱۱ در دوربان بر شهرهای انوسی (فرانسه) و مونیخ (آلمان) پیروز شد.

گروه موسیقی اکسو در اختتامیه این المپیک اجرا کرده است.

این اولین المپیک زمستانی است که در کره جنوبی برگزار می‌شود و سومین دوره که در آسیا برگزار می‌شود. دو دوره قبلی در ژاپن بوده‌است. (سال ۱۹۷۲ در ساپورو و ۱۹۹۸ ناگانو). شهر پیونگ‌چانگ در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز نامزد شده‌بود که بار اول به ونکوور و بار دوم به سوچی باخت.

در صدوبیست‌وسومین اجلاس کمیته بین‌المللی المپیک در شهر دوربان میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ انتخاب شده‌است.

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

مروری بر تاریخچه بازی‌های المپیک در گذر زمان (قسمت سوم)

انتهای پیام/

نظر شما