شناسهٔ خبر: 48443811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت خارجه افغانستان: طالبان آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند

وزارت امور خارجه افغانستان تاکید کرد که طالبان آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان تاکید کرد که طالبان آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است: طالبان از زمان امضای موافقتنامه دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی پی هم نقض کرده اند. عملکرد طالبان نشان دهنده این واقعیت است که طالبان برخلاف اظهارات‌شان، در عمل، آماده حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

وزارت خارجه افزوده است: در مقابل، دولت افغانستان تمام تعهداتش را به‌شمول رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان برآورده نموده و پیوسته بر مذاکرات با محتوا روی مسائل اساسی از جمله آتش‌بس فوری تاکید نموده است. در همین راستا، جمهوری اسلامی افغانستان هیات مذاکراتی باصلاحیت را تشکیل داده و با تعهد کامل در مذاکرات صلح دوحه، به شمول دور سوم کنونی، شرکت نموده است. همچنین برای اثبات جدیت و تعهد خویش به پروسه صلح، اخیرا جمهوری اسلامی افغانستان هیات عالیرتبه سیاسی را برای حمایت از تیم مذاکراتی جمهوری و برای پیشبرد گفتگو‌های صلح با طالبان به دوحه فرستاد، اما با وجود این تلاش‌ها، تا هنوز نشانه‌ای از تعهد طالبان برای قطع خشونت‌ها، اجتناب از راه حل نظامی، و رسیدن به توافق سیاسی دیده نمی‌شود.

وزارت امور خارجه افغانستان اضافه کرده است که اگر آقای کابلوف به اطلاعات و دریافت‌های قابل اعتماد و مشخصی دسترسی دارند که اراده واقعی طالبان را برای حل مسالمت‌آمیز جنگ به نمایش گذارد، با ما در میان گذارند تا مطابق به آن به پیشرفت‌های بیشتری در روند صلح نائل آییم.

این وزارتخانه تاکید کرده است که از دید ما، مطرح‌کردن امکان دستیابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی در مغایرت با اعلامیه نشست «تروئیکای گسترده» مسکو و قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت جامعه جهانی با برگشت امارت طالبانی قرار دارد.

وزارت امور خارجه افغانستان افزوده است: ما از تلاش‌های صلح روسیه در چارچوب فارمت مسکو، تروئیکای گسترده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌نماییم. ما انتظار داریم تا شرکای بین‌المللی‌مان طالبان را در قبال تعهدات‌شان مسئول قرار داده و فشار‌های لازم را بر آن‌ها وارد نمایند تا مطابق به خواست جامعه جهانی، به‌ویژه کشور‌های عضو تروئیکای توسعه‌یافته و حامیان قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل، این گروه دست از خون ریزی برداشته و به راه حل سیاسی از طریق مذاکرات واقعی و معنادار تن دهند.

گفتنی است که اخیرا نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفته است: فکر می‌کنم که جنگ بیست سال گذشته رهبران طالبان را به ستوه آورده‌است، از همین‌رو درک کرده‌اند که اکنون باید به دنبال یک راه حل سیاسی باشند.

انتهای پیام/

نظر شما