شناسهٔ خبر: 48443055 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شکست تحریم ها این بار با صادرات نفت از دریای عمان؛

خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه نفتی مکران به بهره برداری رسید

خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه نفتی آن با ظرفیت صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه نفتی مکران به بهره برداری رسید. با افتتاح این طرح  برای نخستین بار امکان صادرات بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از ساحل دریای عمان فراهم شد.

برای اجرای این طرح ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و برای نخستین بار در کشو ر از تامین و ساخت لوله‌های ضد خوردگی، ۸۰ دستگاه ۱۰ تنی شیرآلات بین راهی، پمپ‌های ۲ و نیم مگاواتی استفاده شده است.

طرح پایانه نفتی در کوه مبارک جاسک نیز برای صادرات نفت ساخته شده  و در آینده توسعه داده می‌شود.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان گفت: با بهره برداری از این طرح در مرحله نخست امکان دریافت و بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت از این منطقه راهبردی فراهم می‌شود.

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران است.

این طرح با سرمایه‌ای ۵۳ هزار میلیارد تومان شامل عملیات لوله گذاری به طول هزار و ۱۰۰ کیلومتر، ۵ تلمبه خانه در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، دو پست برق و گوی شناور برای بارگیری نفت خام در ساحل کوه مبارک جاسک است.

در این طرح برای نخستین بار با همت مهندسان داخلی از ۸۰ دستگاه ۱۰ تنی شیرآلات بین راهی، پمپ‌های ۲ و نیم مگاواتی استفاده شده است.

انتهای پیام/ر

نظر شما