شناسهٔ خبر: 48431497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گاردین فاش کرد؛

مجوز رژیم صهیونیستی برای فروش برنامه جاسوسی پگاسوس به عربستان

منابع خبری فاش کردند که رژیم صهیونیستی مجوز فروش جاسوس افزار پگاسوس به عربستان را در سال ۲۰۱۷ صادر کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه گاردین فاش کرد که رژیم صهیونیستی پس از چندین جلسه با مقامات سازمان اطلاعات سعودی در سال ۲۰۱۷ به شرکت جاسوسی «ان اس اُ» وابسته به این رژیم، مجوز فروش نرم افزار جاسوسی از تلفن‌های همراه به نام پگاسوس را به ریاض داده است.

اطلاعات فاش شده حاکی از جاسوسی از حدود ۵۰ هزار شماره تلفن توسط مشتریان «ان اس اُ» NSO که عربستان سعودی نیز در میان آن‌ها بوده، است.

 از جمله شماره‌های موجود در این لیست، شماره تلفن دو زن از نزدیکان جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی است که در سال ۲۰۱۸ به دستور ولیعهد سعودی به قتل رسید.

در گزارش گاردین آمده است که پس از مجوز صهیونیست‌ها به فروش پگاسوس به سعودی ها، نمایندگان گروه NSO در تابستان ۲۰۱۷ در وین، قبرس و ریاض با مقامات سعودی دیدار کردند.

گفته می‌شود که سرمایه گذاران صهیونیست به سعودی‌ها  طرز استفاده از پگاسوس برای جاسوسی از گوشی‌های آیفون و حتی کنترل دوربین گوشی‌ها از راه دور را آموزش دادند.

منبع ناشناسی که در نشست ژوئن ۲۰۱۷ در قبرس با مقامات ارشد اطلاعاتی عربستان حضور داشت، گفت: «شما نیازی به دانستن زبان نداشتید تا بفهمید چقدر آن‌ها متحیر و هیجان زده شدند وقتی چیزی که لازم داشتند را دیدند.»

سرانجام شرکت NSO در معامله‌ای با ارزش ۵۵ میلیون دلار این جاسوس افزار را به سعودی‌ها فروخته است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد: «در اسرائیل یک جنبش سیاسی برای ایجاد دیپلماسی از طریق تجارت وجود دارد. یعنی ابتدا تجارت، بعداً دیپلماسی. به این صورت که وقتی با هم معامله می‌کنید در‌های زیادی برای دیپلماسی باز می‌شود.»

پس از قتل خاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی شرکت سایبری «ان اس اُ»  قرارداد خود را با عربستان به دلیل اینکه گفته می‌شد این کشور  از ابزار‌های هکری برای انجام جنایت‌های فجیع استفاده می‌کند، لغو کرد.

تحقیقی که از سوی ۱۷ سازمان رسانه‌ای روز یکشنبه منتشر شد، مشخص کرد که شماره تلفن‌های ده‌ها روزنامه نگار، مقامات دولتی و فعالان حقوق بشر به وسیله یک نرم افزار جاسوسی توسعه یافته رژیم صهیونیستی به نام «گروه ان اس اُ» (یک شرکت فناوری صهیونیستی است که نرم افزار‌های جاسوسی آن به نام پگاسوس امکان نظارت از راه دور تلفن‌های هوشمند را فراهم می‌کند) مورد نظارت و جاسوسی قرار گرفته اند.

پیش از این نیز رسانه های خبری اعلام کردند که روزنامه لوموند فرانسه فاش کرده سرویس اطلاعاتی مراکش با استفاده از برنامه صهیونیستی پگاسوس از تلفن همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و برخی دیگر از مقامات این کشور جاسوسی کرده است.

بنابر اعلام این روزنامه تلفن همراه مکرون و ۱۵ نفر دیگر از مقامات دولت فرانسه در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) مورد جاسوسی از سوی این برنامه متعلق به گروهی صهیونیستی قرار گرفته است.

پیشتر هم روزنامه فرانسوی لوموند اعلام کرده بود محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دنبال جاسوسی از سیاستمداران لبنانی از جمله میشل عون، رئیس جمهور لبنان بوده است.

بیشتر بخوانید:

لوموند: محمد بن سلمان به دنبال جاسوسی از سیاستمداران لبنانی بوده است

لوموند اعلام کرد: محمد بن سلمان به دنبال جاسوسی از سعد حریری، جبران باسیل (رهبر جنبش آزاد میهنی) و سرتیپ عباس ابراهیم (مدیر سازمان امنیت لبنان) بوده است. این نشریه همچنین فاش کرد بن سلمان به دنبال جاسوسی از ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان و نیز «حسن خلیل» وزیر سابق دارایی این کشور بوده است.

این نشریه همچنین فاش کرد ولیعهد سعودی به دنبال جاسوسی از روزنامه نگاران حاضر در لبنان از جمله «غسان بن جدو» و «ابراهیم الامین» بوده است. بر پایه این گزارش، حکومت‌های عربستان سعودی و امارات بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ تلاش کرده‌اند از طریق جاسوس ‌افزار «پگاسوس» دست به جاسوسی از مقامات لبنانی بزنند.

انتهای پیام/

نظر شما