شناسهٔ خبر: 48418734 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رحیمی:

سند توسعه علم و فناوری را برای همه استان‌های کشور تهیه می‌کنیم

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه بنا داریم سند توسعه علم و فناوری را برای همه استان‌های کشور تهیه و تنظیم کنیم، گفت: براساس این سند رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیاز‌های استان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست تجارب دانشگاه‌ها در ماموریت گرایی و بهره برداری از مزیت های استانی که امروز به صورت مجازی برگزاری شد؛ گفت: بحث راه‌اندازی دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت سه دهه است که سابقه دارد و در حالی که اکثر دانشگاه‌ها این دفتر را در دهه‌های اخیر داشتند اما برخی از آن‌ها با رکود کاری مواجه شدند و یا به طور جدی فعال نبودند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: در حال حاضر خوشبختانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما با یک دهه قبل تفاوت زیادی پیدا کرده و حالا این آمادگی را پیدا کرده‌اند که بخشی از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود را در جهت نیازهای منطقه و مزیت های منطقه سوق دهند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون برخی دانشگاه‌ها قراردادهای بسیار بزرگی با صنایع مختلف دارند، گفت: در حال حاضر به صورت جدی سرانه تعداد طرح‌ها به ویژه سرانه مبلغ طرح‌ها را وارد ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه‌ها کرده‌ایم و در یکسال اخیر در نشستی که با شورای دانشگاه‌های مختلف داشتم، یکی از سوالات ثابت بنده این است که سرانه تعداد طرح‌ها و مبالغ آن در سال ۹۹ و ۹۸ چقدر بوده است؟

وی اثربخشی قراردادهای دانشگاه‌ها با صنعت در شهر و استان را یکی دیگر از شاخص‌های مهم ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: عقد قرارداد میان دانشگاه و صنعت اصولا به معنای حضور موثر دانشگاه در نهادهای مخلتف مثل شهرداری، آموزش و پرورش، فرهنگی و هنر و اقتصادی استان است. هرچقدر افراد تاثیرگذار علمی و دانشگاهی در نهادهای مختلف استانی و منطقه ای حضور پیدا کنند، دانشگاه در واقع مولفه اثربخشی خود را ایفا می کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ضمن بیان این مطلب که اکنون دانشگاه‌ها از لحاظ کارکردی با دو سه دهه قبل تحول پیدا کرده‌اند، بیان کرد: سرانه قراردادهای بیرونی برخی دانشگاه‌ها با صنایع ۸۰۰ میلیون و ۱ میلیارد تومان است.

رحیمی یکی از بندهای مهم در طرح آمایش وزارت علوم را بحث ماموریت گرایی دانشگاه‌ها مطرح کرد و گفت: ماموریت گرایی از یک سو وظیفه و ماموریت ذاتی دانشگاه‌ها به شمار می رود و از سوی دیگر یک وظیفه قانونی برای آن‌ها به حساب می آید که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی ادامه داد: ماموریت گرایی دانشگاه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود؛ نخست ماموریت تربیت نیروی انسانی، تربیت اخلاقی و روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانشجویان. در حقیقت حساس ترین برهه زمانی برای یک جوان دورانی است که او در دانشگاه به سر می برد. ماموریت دیگر دانشگاه توجه به برنامه‌های مزیت بخش شهر و روستا است و دانشگاه نباید نسبت به نیازهای محیط بیرونی خود به علم بی تفاوت باشد.

رحیمی با اشاره به اینکه برای ۱۰ استان سند توسعه علم و فناوری تهیه کردیم و بنا داریم این سند را برای همه استان ها تهیه و تنظیم کنیم، افزود: بر اساس این سند رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد. برای موفقیت در امر ماموریت گرایی باید حتما دو طرف (دانشگاه و دستگاه به معنای اعم) حضور داشته باشند. در ماموریت گرایی بحث ما صرفا این نیست که دانشگاه چه تعداد قرارداد با چه مبلغی منعقد کرده که هر چند این موضوع هم اهمیت دارد اما مشارکت و همفکری دانشگاه با دستگاه و صنایع شهر و منطقه حائز اهمیت است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: به طور مثال در تربت جام که ۵۰ درصد هندوانه کشور تولید می‌شود، وظیفه مرکز آموزش عالی کشاورزی تربت جام این است که در کنار تولیدکنندگان باشد و این شهر از حضور این مرکز بهره‎‌مند شود؛ چرا که اگر یک مرکز آموزش عالی در منطقه‌ای موثر نباشد، وجود آن موسسه از نظر اقتصادی و علمی توجیه ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بطن هر دانشگاه یک مرکز رشد واحدهای فناور و یا یک یا چند مرکز خلاقیت و در هر استان یک پارک علم و فناوری وجود دارد، گفت: این مراکز در بحث ماموریت گرایی می توانند اثربخشی خوبی داشته باشند. حتی در ۱۴۰۰ به صورت گسترده پسادکتری نیاز محور را تعریف کرده‌ایم که بر این اساس موضوع را دستگاه مورد نظر ارائه می دهد و اگر دانشگاه و اساتید ما بتوانند پسادکتری تعریف کنند، وزارت علوم هزینه آن را متقبل می‌کند.

نظر شما