شناسهٔ خبر: 48412751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صدرالحسینی در گفتگو با دانشجو:

تاثیر مصر در جهان اسلام قابل انکار نیست/ تعمیق اصولی روابط تهران- قاهره به نفع طرفین است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نقش و اهمیت دانشگاه الازهر مصر به عنوان مرجع قابل اتکا برای کشور‌های اسلامی اهل تسنن مهم است از سوی دیگر موضوع اهمیت همسایگی مصربا رژیم صهیونیستی و موضوعات ژئوپلتیکی مربوط به این کشور اهمیت ارتباط با آن را ییش از پیش روشن می‌کند.

صاحب‌خبر -

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص اخباری مبنی بر عادی سازی روابط ایران و مصر گفت: موضوع گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همواره در دستور کار سیاست جمهوری اسلامی بوده و هست.

وی افزود:یکی دیگر از تصریحات سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ارتباط با کشور‌های اسلامی، همسایه و غیر معاند است که با توجه به جایگاه مصر در جهان اسلام به عنوان یکی از کشور‌های اسلامی این عادی سازی روابط می‌تواند در حوزه‌هایی در جهان اسلام مفید و موثر باشد.

صدرالحسینی با اشاره به نقش و اهمیت دانشگاه الازهر مصر به عنوان مرجع قابل اتکا برای کشور‌های اسلامی اهل تسنن گفت: موضوع دیگر مورد اهمیت در خصوص مصر همسایگی این کشور با رژیم صهیونیستی و موضوعات ژئوپلتیکی مربوط به مصر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه همواره این موارد سبب شده که نتوان تاثیر مصر را در جهان اسلام نادیده گرفت گفت: مسئله دیگر موضوع گردشگری است همان طورکه مصر نقاط توریستی و گردشگری بسیار زیادی دارد جمهوری اسلامی نیز دارای اماکن گردشگری زیادی است که برای مردم مصر قطعا جاذبه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی مردم فرهیخته مصر هستند که این مردم به دلیل برخورداری از فرهنگی رفیع بین جوامع مختلف اسلامی اعم از مردم عادی و فرهیختگان می‌توانند موثر باشند.

صدرالحسینی با بیان اینکه تعمیق روابط بین جمهوری اسلامی و مصر می‌تواند دستاورد‌های مهمی به دنبال داشته باشد گفت: اگر جمهوری اسلامی بتواند تعمیق روابط با مصر را به درستی انجام دهد این موضوع به نفع هر دو کشور است و این در حالی است که دولت سیزدهم با شعار گسترش روابط بین کشور‌های غیر معاند در حال تشکیل است و به نظر می‌رسد در دولت جدید روابط بین الملل می‌تواند دریچه جدیدی را به سوی جهان اسلام باز کند البته این موضوع به شرط حفظ منافع و مصالح جمهوری اسلامی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که دیدار‌ها و مذاکرات تهران ریاض تا چه اندازه در نزدیکی روابط جمهوری اسلامی با مصر تاثیرگذار بوده است گفت: در یک نگاه کارشناسانه قطعا مصر علاقه‌مند است که در روابط سیاست خارجی ایران جایگاهی داشته باشد و از گسترش و تعمیق روابط جمهوری اسلامی با عربستان جلوگیری می‌کند چرا که هر دو کشور عربستان و مصر داعیه رهبری جهان اسلام را دارند و جمهوری اسلامی می‌تواند از این ادعای دو کشور برای حفظ منافع خود کمال استفاده را داشته باشد.

نظر شما