شناسهٔ خبر: 48412447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تولید؛ هنوز اندر خم رفع موانع!

تولید داخلی هنوز گرفتار ده‌ها مشکل ریز و درشت در نقاط مختلف کشور بوده و رفع موانع پیش روی این بخش مهم، گویا به اولویت نخست مدیران تبدیل نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، رفع موانع تولید در سالی که رهبر معظم انقلاب، ابتدای آن تأکید فرموده بودند تا همه به خط شوند و موانع را از پیش پای موتور پیشران کشور در حوزه اقتصاد بزدایند، یکی از امور مهمی است که انتظار می‌رود بسیار قوی‌تر از گذشته به آن توجه شود.

موانع کسب‌وکار که کم هم نیستند، امروز باید از جلوی پای تولیدکنندگان و کارآفرینان برداشته شود تا آنها بتوانند تولید داخلی را رشد دهند.

بانک‌ها و شرایط پرداخت تسهیلات بخش رونق تولید همواره محل بحث تولیدکنندگان بوده و آنها عقیده دارند، هماهنگی میان مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید تقویت شود تا سخت‌گیری‌ها در زمینه ارائه وام‌های مربوط به رونق تولید اندکی کاهش یابد.

از طرفی دیگر، رفع بروکراسی‌های اداری و معطلی‌های تولیدکنندگان در هر بخشی که با مشکلی در آن مواجه هستند، امری که به توجه بیشتر نیاز دارد.

در قیمت‌گذاری دخالت نکنید!

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در همین باره می‌گوید: قوانین و مقررات، فرهنگ کاری و شرایط سیاسی، مجموعه عواملی است که بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی مؤثر بوده و از مباحث خارج از کنترل مدیران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در زمینه کسب‌وکار، خوشبختانه وضعیت کسب‌وکار در استان نسبت به کشور مطلوب است و استان سمنان در سه دوره متوالی، رتبه اول کشور را از لحاظ شاخص کسب‌وکار کسب کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و مقررات رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و دخالت نهادهای حاکمیتی در قیمت‌گذاری از جمله موانع کسب‌وکار شناسایی شده است.

جمعه‌ای بیان کرد: انسجام، هماهنگی و احساس مسؤولیت دستگاه‌های اجرایی متولی امر در پایش محیط کسب‌وکار بسیار مطلوب بوده که جای تقدیر دارد.

هزاران میلیارد ریال وام دادیم

علی تشنه‌دل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: بر اساس گزارش‌ها، در سال ۱۴۰۰ در بحث تسهیلات رونق تولید در مجموع ۱۸۲ طرح به مبلغ ۲۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شد.

او افزود: تاکنون ۹۳ فقره تسهیلات به ارزش اعتباری دو هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: با موافقت اعضای کارگروه ستاد تسهیل استان در آخرین جلسه خود نیز ۵۷ طرح صنعتی و کشاورزی برای دریافت تسهیلات به ارزش ۵۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان با اشتغال‌زایی جدید ۳۷ نفر به بانک‌های عامل معرفی شد.

در نیروی کار کمبودهایی وجود دارد

تشنه‌دل بیان کرد: از مجموع واحدهای معرفی‌شده، پنج واحد به ارزش حدودی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به بخش صنعت و ۵۲ واحد به ارزش حدودی ۳۸۷ میلیارد ریال به بخش کشاورزی مربوط است.

او تصریح کرد: در راستای رفع موانع تولید استان سمنان، همواره مشکلات برخی واحدهای تولیدی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل در جهت مانع‌زدایی و رفع مشکلات پیش‌روی تولید هماهنگی و همکاری لازم با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان داشته باشند.

شبانه‌روزی مشکلات تولید را رفع کنید

علی‌رضا شریفی‌نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان هم با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان گفت: بانک‌ها باید همچون گذشته توجه جدی به بحث رفع موانع تولید داشته باشند و به‌منظور رفع مشکلات و موانع حوزه مالی و بانکی واحدهای تولیدی استان، طی مکاتبه‌ای با سرپرستی خود در کشور، اختیارات لازم در این حوزه را کسب و به‌صورت جانشین کشوری در استان عمل کنند.

وی افزود: بانک‌های عامل در استان سمنان تاکنون عملکرد مطلوبی داشتند؛ اما نیاز است تا سرعت بخشیدن به فرآیند کارها و کوتاه‌سازی بروکراسی اداری در خصوص بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم به کیفیت و نقطه مطلوب نهایی در بحث حمایت از تولید و تقویت صنعت در استان دست یابیم.

شریفی‌نژاد ادامه داد: در بحث نیروی آماده‌به‌کار در استان سمنان با وجود فرصت‌های شغلی مناسب، در بحث نیروی کار کمبودهایی وجود دارد؛ نیاز است تا آسیب‌شناسی لازم در این حوزه صورت گرفته و ساماندهی به‌صورت ویژه با ارتباط‌گیری با دانشگاه‌ها، در دستور کار قرار گیرد.

سرعت بخشیدن به فرآیند کارها و کوتاه‌سازی بروکراسی اداری در خصوص بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی در دستور کار قرار گیرد

وی اظهار کرد: کسب رتبه اول توسط استان سمنان در چندین دوره متوالی در حوزه کسب‌وکار در کشور امری بسیار ارزشمند است؛ اما انتظار داریم تا این فضا ارتقا یابد چراکه انتظار تولیدکنندگان در استان نیز همین امر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: تعامل میان سازمان صمت استان و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، از دیگر موارد و مسائلی است که باید تقویت شود تا شاهد تسریع و تسهیل در دسترسی واحدهای تولیدی و صنعتی به سوخت و انرژی در استان باشیم.

شریفی‌نژاد بیان کرد: فلسفه وجودی ما حمایت،‌ پشتیبانی و مانع زدایی در بحث تولید است تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند فعال بوده و با قدرت به کار خود ادامه دهند.

اولویت اول اینجاست

به هر تقدیر، تولید داخلی هنوز گرفتار ده‌ها مشکل ریز و درشت در نقاط مختلف کشور است و باید برای این بخش چاره‌ای اندیشیده شود.

رفع موانع پیش روی این بخش مهم، گویا به اولویت نخست مدیران تبدیل نشده و فعالان اقتصادی عقیده دارند باید حوزه تولید، اولویت نخست مدیران باشد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/ی

نظر شما